تنها کاروانسرای مدور ایران نیازمند توجه مسئولان است

به گزارش وبلاگ فرافایلی، مدیر تنها کاروانسرای مدور ایران که پس از مرمت و تبدیل به اقامتگاه سنتی برای گردشگران خارجی پیروز به کسب دیپلم افتخار یونسکو در سال 2006 میلادی شد، می گوید: این اقامتگاه با وجود پیگیری های مکرر هنوز فاقد امکانات زیرساختی مانند آب آشامیدنی، سوخت و تلفن است.

تنها کاروانسرای مدور ایران نیازمند توجه مسئولان است

کامران امامی در گفت وگو با وبلاگ فرافایلی تصریح می کند: زین الدین نام تنها کاروانسرای مدور ایران در 60 کیلومتری جاده یزد به طرف کرمان است که به دستور شاه عباس صفوی در قرن دهم هجری توسط زین الدین گنجعلی خان ریگ حاکم کرمان ساخته شد.

وی می گوید: این رباط از کاروانسراهای بین شهری است و دارای پلان مدور و پنج برج نیم دایره است که به دیواره هشت متری آن متصل هستند، ساختمان آن آجری است و پس از در ورودی نسبتاً بزرگ آن در ضلع جنوبی، هشتی و صحن دوازده ضلعی واقع شده است و در اطراف صحن، رواق های سکوداری وجود دارد که در انتهای هر رواق، اتاق های مشابه به چشم می خورد.

امامی با اشارهبه ثبت این بنا در لیست آثار ملی، ادامه می دهد: از بارزترین مشخصه این بنا می توان به قرینه بودن شرق و غرب آن اشاره کرد که کنگره ها و تیراندازهای لبه بام، ترکیب برج و دیوارها و نمای تمام آجر آن، چهره خاصی به این کاروانسرا داده است.

به گفته این فعال گردشگری، در بخش شمالی این بنای مستحکم، اتاق هایی که شاه نشین عمارت بوده، واقع شده است که دارای سقفی بلند با کاربندی گچی است.

وی اضافه می کند: در دو سوی حیاط رباط زین الدین، پله هایی است که مسافر کنجکاو و دوستدار آسمان را به میهمانی آسمان و سکوت کویر می برد تا در بلندی کاروانسرا در نور ماه و ستاره ها غرق شود و در پایین نیز تا چشم کار می کند، کویر و شن زارها را مشاهده کند.

امامی ادامه می دهد: یکی از کاربردهای این کاروانسرا در گذشته، محلی جهت استقرار تفنگچیان و مستحفظان بوده ولی در حال حاضر با کاربری اقامتی-پذیرایی، مورد استفاده گردشگران قرار می گیرد.

به گفته وی، این کاروانسرا به شیوه ای کاملاً متفاوت به سبک و سیاق سنتی خود درآمده و اکنون قابلیت پذیرش 100 میهمان و گردشگر را دارد به طوری که برخلاف بسیاری از ابنیه قدیمی که در آمیزش با تکنولوژی، معلق میان سنت و مدرن هستند، این ساختمان همچنان اصیل است چرا که در انتقال تاسیسات و تکنولوژی نوین در این هتل سنتی نهایت دقت به عمل آمده است و با وجود تجهیز به امکانات روز، اثری از ادوات و وسایل امروزی در آن به چشم نمی آید و از این لحاظ نیز در سال 2006 دیپلم افتخار یونسکو به دلیل احیا و ساماندهی با بهره گیری از مصالح سنتی دریافت کرده است.

وی اظهار می کند: با این وجود، اقامتگاه مذکور که در طول سال خدمات قابل توجهی به گردشگران و مسافران جهت یزد - کرمان ارائه می کند علی رغم پیگیری هایی که از سال 95 تاکنون برای تامین زیرساخت هایی مانند آب آشامیدنی، سوخت و تلفن انجام داده، همچنان از این مسائل رنج میبرد.

امامی در پایان با تاکید بر رونق صنعت گردشگری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشورمان، از مسئولان می خواهد برای حل این مسائل مساعدت لازم را داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تنها کاروانسرای مدور ایران نیازمند توجه مسئولان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها کاروانسرای مدور ایران نیازمند توجه مسئولان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید