کوشش برای نجات یادگارهای تاریخی در منطقه سد چم شیر گچساران

به گزارش وبلاگ فرافایلی، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، کوشش برای نجات یادگارهای تاریخی در منطقه سد چم شیر گچساران صورت می گیرد.

کوشش برای نجات یادگارهای تاریخی در منطقه سد چم شیر گچساران

در حالی که مسئولان اعلام نموده اند سد در حال احداث چم شیر 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، سومین مرحله از کاوش های باستان شناسی در محوطه این سازه بزرگ آبی با سرعت در حال اجرا است.

آنطور که کارشناسان باستان شناس می گویند، کهن ترین شواهد بدست آمده از منطقه سد چم شیر به دوره فراپارینه سنگی بر میگردد بطوریکه شواهد اندکی از استقرارگاهی اواخر دوره نوسنگی در این منطقه کشف شده است.

صاحب نظران تاکید می نمایند که از دیگر کشفیات باستان شناختی در محدوده این سد میتوان به استقرارگاهی از دوره عیلام میانه اشاره نمود که دارای هر دو سنت سفالگری شوشانی و انشانی است.

در آخرین کاوش که سال جاری انجام شد، به چهار متخصص باستان شناسی 34 روز فرصت داده شد تا کاوش های نجات بخشی و مستندنگاری ها را انجام دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: عملیات کاوش نجات بخشی باستان شناسی در منطقه سد چم شیر در مدت زمان یک ماه انجام می گردد.

رحیم خردمند اعلام کرد: این عملیات باستان شناسی در 15 محوطه از سوی 15 گروه پنج تا هفت نفره چند روزی است که شروع شد.

وی توضیح داد: عملیات اجرایی کاوش های باستان شناسی در منطقه سد چم شیر از سوی گروههای متخصص باستان شناسی انجام می گردد.

خردمند با بیان اینکه اعتبار اجرای این طرح به وسیله وزارت نیرو تامین شده، مطرح کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با وزارت نیرو برای عملیات نجات بخشی آثار تاریخی در کنار پروژه های سدهای آبی تفاهم نامه منعقد نموده است.

استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس پیش از این گفته بود که منظره جغرافیایی پیرامون محوطه و وجود 2 استودان در صخره های جنوبی مشرف به محوطه، فرضیه های استقرار فصلی زمستانی، تفرجگاه یا یک دسکره ساسانی را در این محوطه مطرح نموده است.

امیر حاجیلو اضافه نمود: پس از آن، جوامع نیمه یکجانشین در سده های میانی اسلامی، به ساخت و ساز روی دیوارهای کهن تر اقدام نموده اند.

منبع: همگردی

به "کوشش برای نجات یادگارهای تاریخی در منطقه سد چم شیر گچساران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای نجات یادگارهای تاریخی در منطقه سد چم شیر گچساران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید