برگزاری دهمین جشنواره انار ساوه پس از چهار سال وقفه

به گزارش وبلاگ فرافایلی، خبرنگاران/مرکزی پس از چهار سال وقفه در برگزاری جشنوار انار در قطب انار دنیا و سرزمین یاقوت های سرخ بنا بر اعلام مقامات این شهرستان دهمین جشنواره انار در شهر خرده طلا برگزار می گردد.

برگزاری دهمین جشنواره انار ساوه پس از چهار سال وقفه

پس از چهار سال وقفه در برگزاری جشنواره انار در قطب انار دنیا و سرزمین یاقوت های سرخ، بنا بر اعلام مقامات این شهرستان دهمین جشنواره انار در شهر خرده طلا برگزار می گردد.

به گزارش وبلاگ فرافایلی، در چند سال اخیر با برگزار نشدن جشنواره انار در ساوه خبرگزاری وبلاگ فرافایلی اقدام به تهیه و ارسال گزارش در هر سال کرد و در گفت وگویی با جمعی از باغداران، صاحبنظران، کارشناسان اقتصادی و مسئولان جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان به طور مشروح به این موضوع پرداخت و همگان بر برگزاری این آئین سنتی و دیرینه تاکید کردند و به مزایا و دستاوردها آن اشاره نمودند.

جوانه جشنواره انار ساوه خشکید ، جشنواره انار، فرش قرمزی که پهن نمی گردد! و نهایتا چراغ خاموش جشنواره در قطب فراوری انار! نمی توانیم یا نمی خواهیم؟! سه گزارشی بودند که بلافاصله پس از ایجاد وقفه در برگزاری جشنواره انار در سال های 1393، 1394 و 1395 بر روی خروجی این خبرگزاری نهاده شد و در آخرین گزارش که طی روزهای گذشته منعکس شد، وقتی سخن از نمی توانیم یا نمی خواهیم شد، به یکباره دیدیم که مسئولان و دست اندرکاران می توانند و به نظر می رسد که می خواهند.

بویژه اینکه محمدرضا منصوری نماینده مردم ساوه وزرندیه در مجلس شورای اسلامی در گزارش قبلی با اشاره به سفر قریب الوقوع اعضای کمیسیون صنایع و معادن به استان مرکزی و شهرستان ساوه به وبلاگ فرافایلی گفته بود: قطعا یکی از موضوعاتی که با حضور اعضای کمیسیون مطرح خواهیم کرد مباحث اقتصادی مربوط به جشنواره انار خواهد بود و برای عملیاتی شدن آن راه حل ارائه خواهیم کرد.

وی بیان نموده بود در دیداری که به همراه صادرنمایندگان و فراوری نمایندگان انار ساوه با اعضای کمیسیون خواهیم داشت موانع برگزاری جشنواره آنالیز و با حمایت اقتصادی این جشنواره را برگزار خواهیم کرد.

تاثیر جشنواره انار در پویایی اقتصاد و گردشگری

سیدمهدی حسینی معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری ساوه نیز در نخستین جلسه برگزاری دوره کشوری جشنواره انار در ساوه گفته بود: برپایی جشنواره های این چنینی موجب پویایی اقتصاد بومی می گردد و از تاثیرات آن می توان به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقای سطح مشاغل اشاره نمود.

به گفته حسینی امروزه برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها و تاثیر مثبت اقتصادی آنها بر توسعه گردشگری امری بدیهی است که بایستی با همکاری سایر دستگاه های مرتبط با موضوع در سال های آینده نیز استمرار یابد.

وی ضمن تاکید بر هویت سازی و نمادسازی برای شهرستان ساوه با توجه به ظرفیت های موجود گفته بود: ایجاد نشاط از ماهیت های برگزاری این جشنواره است که علاوه بر نمادسازی برای این شهرستان موجب تقویت گردشگری نیز خواهد شد.

به گفته معاون فرماندار امسال بدلیل تلاقی ایام اربعین حسینی با ایام برداشت انار، جشنواره انار در خاتمه آذرماه برگزار خواهد شد و طی برگزاری جشنواره مسابقات نقاشی هنرهای تجسمی و ارائه مقالات علمی و .. نیز پیش بینی شده است.

وقتی خبر برگزاری جشنواره به گوش مان رسید و نهایتا فرماندار ساوه در جلسه شورای اداری شهرستان در چهارم آذرماه سالجاری رسما خبر از برگزاری جشنواره داد هم راضی شدیم و هم به لحاظ اطلاع از جزئیات این جشنواره به سراغ مسئولان و باغداران رفتیم.

به گزارش وبلاگ فرافایلی، تنی چند از باغداران با اطلاع از برگزاری جشنواره انار در ساوه در تماس تلفنی با دفتر خبرگزاری وبلاگ فرافایلی منطقه مرکزی در شهرستان ساوه زمان برگزاری جشنواره را مناسب ندانستند.

جشنواره رب انار برگزار کنید

یکی از باغداران گفت: معمولا جشنواره های گذشته در آبانماه و در ایام برداشت انار صورت می گرفت و از آنجاکه فراورینمایندگان بخشی از محصول فراوریی خود را در جشنواره عرضه نموده و به فروش می رساندند، لذا برگزاری جشنواره پس از گذشت زمان حدودا 50 روزه از برداشت انار خیلی کار جالبی نیست، چرا که بخشی از انار فراوریی فروش رفته یا به نقاط دیگر کشور و خارج از کشور صادر شده است و انار مرغوب و با کیفیتی برای آن موقع باقی نمی ماند.

غلامعلی مسعودی اضافه کرد: به نظرم باید عنوان جشنواره انار امسال را به جشنواره مشتقات انار نظیر رب و آب انار تغییر داد و در این جشنواره فرآورده های انار عرضه گردد. گرچه امید داشتیم که مسئولان این جشنواره را در آبانماه و طبق سنت همه ساله برگزار نمایند.

یک فراوری نماینده انار در ساوه نیز گفت: جشنواره انار در شهری که بزرگترین فراوری نماینده انار است باید در زمانی برگزار گردد که محصول انار بر روی درخت است، چرا که نخستین هدف برگزاری جشنواره شکرگزاری به درگاه خداوند به دلیل برخورداری از این نعمت بهشتی است و دوم اینکه به معرفی انار از فراوری تا مصرف بپردازد.

برگزاری جشنواره با تاخیر، جواب نمی دهد

حسین قربانی اضافه کرد: تبلیغ انار که در قالب جشنواره ها صورت می گیرد پس از گذشت 50 روز بعد از برداشت جواب نمی دهد، چرا که هر چیزی فصلی دارد و فصل برداشت انار فصل جشنواره است و برگزاری به موقع آن گردشگران و بازرگانان را به سمت ساوه می کشد و در معین قیمت نیز موثر است.

وی با بیان اینکه درست است شب یلدا نماد انار است و برگزارنمایندگان جشنواره درصدد هستند که جشنواره را در آن موقع برگزار نمایند، اضافه کرد: این سوال پیش می آید که برگزاری جشنواره در آن موقع چه فایده ای برای باغدار و فراورینماینده دارد. کدام شهروند استان همجوار در آن موقع به ساوه سفر می نماید تا انار این شهر را برای شب یلدا تهیه کند. اما اگر جشنواره در فصل برداشت برگزار گردد، قطعا میزان استقبال گردشگران و بازرگانان برای خرید انار به صورت کلی و قیمت گذاری بیشتر خواهد بود.

اناری در ساوه نیست

به گفته وی، هم اکنون بسیاری از مصرف نمایندگان انار از سایر شهرهای استان برای تامین انار شب یلدای خود سفارش داده اند و محموله انار به این نقاط از کشور ارسال شده است و دیگر نیازی به حضور انفرادی مردم به جشنواره برای خرید انار نیست.

قربانی اعلام نمود: چه خوب بود مسئولان زودتر از اینها به فکر می افتادند تا جشنواره ای در خور صندلی ساوه برگزار می شد و قطب فراوری انار دنیا شاهد برپایی جشنواره ای با عظمت بود تا به باغدار یاری گردد و بتواند محصول خود را بدون واسطه و با قیمت مناسب به فروش برساند.

انار نماد یلداست

به گزارش وبلاگ فرافایلی؛ گرچه معاون عمرانی فرماندار ساوه دلیل تاخیر در برگزاری جشنواره را تقارن با اربعین حسینی بیان نموده بود، اما پاسخ این پرسش را از زاویه ای دیگر و از زبان علی اصغر کریمی عضو شورای اسلامی شهر ساوه و نماینده شورا در ستاد برگزاری جشنواره انار ساوه می شنویم، آنجا که کریمی برگزاری جشنواره را در روزهای خاتمهی آذرماه به دلیل فرا رسیدن هفته وحدت و نیز شب یلدا اعلام نمود.

کریمی با اشاره به اینکه نماد شب یلدا میوه انار است، لذا بنا داریم جشنواره را تا شب یلدا ادامه دهیم و با نماد این شب طولانی که ایرانیان آئین سنتی خاصی را در آن دارند به معرفی بیشتر انار به عنوان نماد یلدا با برند ساوه بپردازیم.

نماینده شورای اسلامی شهر ساوه در ستاد برگزاری جشنواره انار با اشاره به اینکه طبق برنامه ریزی های بعمل آمده قرار است جشنواره انار از 25 آذرماه لغایت سوم دیماه امسال در یکی از سالن های سرپوشیده ورزشی شهر برگزار گردد، اضافه کرد: در این جشنواره غرفه های متعددی علاوه بر عرضه فراوریات باغداران، صنایع دستی و فرش دستبافت شهرستان، فراوریات خانگی و سوغات ساوه، مشتقات انار و صنایع تبدیلی مرتبط با انار، برپا خواهد شد.

وی از استقرار غرفه های متعددی ویژه فراورینمایندگان انار ساوه برای عرضه و فروش با کیفیت ترین انار دنیا بدون واسطه و بصورت مستقیم اطلاع داد و اضافه کرد: علاوه بر ایجاد غرفه هایی با عناوین مختلف در جشنواره برنامه های جانبی نظیر موسیقی سنتی و معرفی آداب و سنن اقوام مختلف ایرانی به اجرا درخواهد آمد.

کریمی با اشاره به حضور فراورینمایندگان انار از سراسر کشور در این جشنواره اضافه کرد: طبق برنامه ریزی های بعمل آمده قرار است دعوتنامه حضور برای تمامی فراورینمایندگان در اقصی نقاط کشور برای آنها صادر و از آنها دعوت بعمل آید.

ایجاد نخستین دبیرخانه دائمی انار کشور در ساوه

وی از ایجاد نخستین دبیرخانه دائمی انار کشور در ساوه اطلاع داد و اضافه کرد: در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره انار پیشنهاد استقرار دبیرخانه دائمی انار کشور در ساوه مطرح شد و مورد تصویب نهاده شد.

کریمی برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره ملی دائمی انار بدون وقفه و همه ساله را از اصلی ترین وظایف این دبیرخانه دانست و توضیح داد: برگزاری مسابقات عکس، شعر، مقاله با موضوع انار در دستور کار این دبیرخانه واقع شده است و از فراورینمایندگان نمونه انار نیز تجلیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره با مشارکت شورای اسلامی شهر و شهرداری و بخش خصوصی (شرکت آویژه گستر مهر ماهور) برگزار می گردد، اضافه کرد: این شرکت تجربه لازم را در برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه ها دارد و جشنواره فرهنگی و هنری اقوام ایرانی که با حضور 18 استان کشور در تیرماه امسال در ساوه برگزار گردید، توسط این مجموعه بود.

انتشار کتاب یادمان جشنواره

به گفته وی، طبق برنامه ریزی بعمل آمده قرار است کتاب یادمان جشنواره نیز منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

به گزارش وبلاگ فرافایلی، گرچه در گزارش های گذشته با موضوع جشنواره گفتیم که سال 1395 هم گذشت و قلم تاریخ ساوه یک بار دیگر در مرکب باقی ماند و نتوانست رویدادی دیگر با عنوان جشنواره انار این شهرستان را ثبت کند. اما ظاهرا با همت مسئولان این قلم به مرکب آغشته شد تا این رویداد را در امسال پس از یک وقفه چهارساله به ثبت برساند. البته امیدواریم اهداف برگزاری این جشنواره به خوبی محقق گردد و صرف اینکه گفته گردد برگزار کردیم مد نظر نباشد بلکه همان طور که در صحبت های فراوری نمایندگان آمده بود، این جشنواره برای فراوری نماینده انار بکار آید.

علی فرقانی - وبلاگ فرافایلی منطقه مرکزی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برگزاری دهمین جشنواره انار ساوه پس از چهار سال وقفه" امتیاز دهید

861 کاربر به "برگزاری دهمین جشنواره انار ساوه پس از چهار سال وقفه" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری دهمین جشنواره انار ساوه پس از چهار سال وقفه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید