آیفون با 41٪ سهم درآمد فروش گوشی هوشمند در سه ماهه گذشته رکورد ثبت کرد
به گزارش وبلاگ فرافایلی، به تازگی اطلاعات مالی بازار گوشی های هوشمند در سه ماهه دوم سال 2021 منتشر شده که به نکات جالبی اشاره دارد؛ از سود 4 1 درصدی اپل ار فروش آیفون در بازار جهانی تا موفقیت چشمگیر موتورولا و شیائومی و فاصله بسیار اندک این برند چینی با جایگاه نخست که مدت هاست در انحصار سامسونگ است.
ارزش کلی بازار گوشی های هوشمند در سه ماهه گذشته به رقم 96 میلیارد دلار رسیده است که طبق ادعای Counterpoint Research با رشدی 25 درصدی همراه بوده است. این رشد امیدوار کننده در حالی است که بیشتر برندها به دلیل شیوع کووید 19 با مسائل زیادی در تأمین قطعات مورد نیاز خود روبه رو هستند.
در میان تمامی برندهای فعال در بازار، این آیفون های اپل بودند که با سهم 41 درصدی، بیشترین سود فروش را به خود اختصاص داده اند. اپل در این بازه رکورد جدیدی را به ثبت رساند که 7 درصد بیشتر از سهم 34 درصدی این شرکت در سه ماهه نخست سال گذشته است. البته سهم اپل نسبت به سه ماهه نخست امسال یک درصد کاهش یافته است.
Counterpoint Research موفقیت اپل در ماه های اخیر و تقاضای بالا برای خانواده آیفون 12 را به مدیریت دقیق زنجیره تأمین کوپرتینویی ها نسبت می دهد.
در حالی که بسیاری از برندهای مطرح بازار با مشکل کمبود چیپ روبرو شدند، اپل تا حد زیادی خود را از بحران دور نگه داشت. البته در سه ماهه جاری این شرکت نسبت به بروز چنین مسئله ای هشدار داد، اما کمبود چیپ بیشترین تأثیر را در فرایند تولید آیفون های قدیمی خواهد داشت و آیفون 12 را کمتر درگیر خواهد کرد.
به عبارت دیگر، اگر اتفاق غیر منتظره ای رخ ندهد، اپل نباید در ماه های پیش رو برای تولید آیفون 12 با مشکل روبرو شود. حتی به نظر می رسد آیفون 13 که به احتمال زیاد در سپتامبر معرفی خواهد شد، از بحران کمبود چیپ در امان خواهد بود.
سامسونگ در جایگاه دوم ایستاد
سامسونگ که سال هاست نام بزرگ ترین تولید کننده گوشی های هوشمند در جهان را در اختیار دارد، در سه ماهه دوم 2021 در جایگاه دوم بیشترین سود فروش ایستاد. سهم سامسونگ از بازار جهانی در این بازه تنها 15 درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهشی 2 درصدی روبرو شده است.
غول کره ای که عمده تمرکز خود را به بازار گوشی های رده بالای ایالات متحده معطوف کرده بود، با مسائلی در تأمین قطعات مورد نیازش روبرو شد و همین موضوع به یکی از بزرگ ترین عوامل کاهش سود این شرکت تبدیل شد.
طبق اعلام Counterpoint Research، سود فروش سامسونگ از بازارهای اروپا، هند و آمریکای مرکزی و لاتین هم با تغییر روبرو شد. انتظار می رود مشکل کمبود قطعات تا نیمه دوم 2021 ادامه دار باشد و با توجه به همین موضوع، باید دید کره ای ها چطور این بحران را مدیریت خواهند کرد.
شیائومی همچنان برنده اصلی غیبت هواوی است
شیائومی یکی از بزرگ ترین برندگان درگیری های هواوی با ایالات متحده است که توانسته با زیرکی جای خالی این برند را در بازار پر کند. این کمپانی در بازه ذکر شده توانست سهم خود از سود فروش در بازار جهانی را به 9 درصد برساند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال 2020 با افزایشی 3 درصدی همراه بود.
شیائومی همچنان بخش عمده ای از موفقیت خود را مدیون بازار گوشی های رده پایین است، اما در بازارهایی مثل اروپا و جنوب شرف آسیا تقاضا برای گوشی های میان رده این برند هم افزایش داشته و از این بازار هم سود خوبی کسب کرده است.
همچنین، تقاضا برای سری پرچم دار می 11 به حدی زیاد بوده که به تنهایی بخش دیگری از فروش شیائومی را به خود اختصاص داده است. البته نباید تاثیر خروج هواوی از بازار را هم از یاد برد.
تا به امروز شیائومی هم مانند اپل از بحران کمبود چیپست ها به سلامت عبور کرده و بعید نیست اگر اوضاع به همین سبک پیش برود، این شرکت بتواند در بحث سود فروش جایگاه سامسونگ را هم تصاحب کند و در نهایت به برند اول بازار گوشی های هوشمند تبدیل شود.
اوپو و ویوو هم دو کمپانی چینی دیگری هستند که با سهمی 9 درصدی از سود فروش در سه ماهه دوم 2021، در کنار شیائومی ایستاده اند. میزان فروش این دو شرکت در بازه مشابه سال 2020 به ترتیب 7 و 6 درصد بوده است.
در حالی که اوپو با توسعه بازارهای خود در سطح جهان و ارتقا عملکرد در چین توانسته به چنین جایگاهی دست پیدا کند، ویوو بخش بزرگی از موفقیت خود را به تمرکز بر بازار میان رده ها مدیون است.
منبع: Phone Arena
منبع: دیجیکالا مگ