آمریکا میخواهد همه شرکای نظامی روسیه را تنبیه کند

به گزارش وبلاگ فرافایلی، نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات کنگره آمریکا درباره اقدامات محدودکننده علیه همه کشورهای خریدار تسلیحات نظامی فنی روسیه، به استثنای سه کشور هند، ویتنام و اندونزی، به توافق رسیده اند.

آمریکا میخواهد همه شرکای نظامی روسیه را تنبیه کند

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ فرافایلی، روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: فتنه دیگری در رابطه با کوشش های آمریکا برای متقاعد کردن سایر کشورها در مورد عدم همکاری نظامی فنی با روسیه فاش شده است. جمهوری خواستار و دموکرات ها در کنگره آمریکا درباره اعمال تحریم علیه کشورهای خریدار سلاح از مسکو به توافق رسیده اند، در این خصوص تنها سه کشور هند، ویتنام و اندونزی از این امر مستثنا شده اند. برای سایر شرکای نظامی روسیه اقدامات محدودنماینده اعمال خواهد شد. اعمال فشار بر یکی از کشورها، یعنی ترکیه، از هم اکنون تقویت شده است.

دولت آمریکا در سال 2017 به ابتکار عمل قانون مصوبه کنگره درباره مقابله با دشمنان آمریکا به وسیله اعمال تحریم ها CAATSA برای اعمال محدودیت های خاص علیه کشورهای خریدار تسلیحات نظامی روسیه موظف گشت. البته دولت دونالد ترامپ برای دستیابی به حق تصمیم گیری مستقل درباره اینکه چه کشوری باید تنبیه و چه کشوری نگردد ماه ها کوشش کرد. میان این کشورها کاخ سفید تحریم علیه هند، ویتنام و اندونزی را غیرسازنده می داند، چرا که مقامات واشنگتن کوشش می نمایند تا روابط خود با این کشورها از جمله در زمینه نظامی فنی را گسترش دهند و نگران آن هستند که چنین تحریم هایی به این روند آسیب برساند.

روسیه و آمریکا در بازار فروش تسلیحات نظامی مشتریان مشترکی دارند

بر اساس اطلاعات مؤسسه تحقیقات مسائل جهانی استکهلم SIPRI ، سهم آمریکا در بازار جهانی صادرات تسلیحات نظامی، 34 درصد و سهم روسیه 22 درصد است. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و استرالیا، اصلی ترین خریداران سلاح های آمریکایی هستند و کشورهای هند، چین و ویتنام نیز بزرگترین خریداران تسلیحات نظامی روسیه به شمار می روند.

در این بین بعضی کشورها مشتری تسلیحاتی هر دو کشور محسوب می شوند، بر اساس این اطلاعات، کشوری مانند هند، در طول سال های 2013 الی 2017، 62 درصد از تسلیحات خود را از روسیه و 15 درصد آن را از آمریکا خریداری کرده است. این شاخص برای کشور مصر 21 درصد و 26 درصد است، برای عراق 22 درصد و 56 درصد، برای پاکستان 12 و 6 درصد، برای بنگلادش 16 و پنج درصد، برای کویت 3 درصد و 88 درصد و برای افغانستان هم 27 و 60 درصد است.

اکنون نمایندگان کمیته های تخصصی مجلس سنا و نمایندگان کنگره آمریکا درباره پارامترهای تأمین اقتصادی پنتاگون در سال 2019 به توافق رسیدند. پیش نویس این قانون و گزارش مربوطه و همچنین یادداشت تفاهم پایانی در نتیجه مذاکرات نمایندگان کنگره در تاریخ 23 جولای (اول مرداد ماه) منتشر گشت.

در قانون تخصیص بودجه دفاعی پنتاگون، تنبیهی برای ترکیه به خاطر تمایل به خرید سامانه های دفاع ضدموشکی اس 400 از روسیه در نظر گرفته است. مقامات آمریکایی پیش از این بارها درباره امکان تجدیدنظر در فروش جنگنده های اف 35 آمریکایی به ترکیه هشدار داده بودند و اکنون این مسئله به طور دقیق در آخرین نسخه پیش نویس قانون بودجه دفاعی مصوبه کنگره تعیین شده است. اکنون چهار شرط برای تحویل این جنگنده ها به ترکیه در نظر گرفته شده که از جمله آنها گزارشی کامل درباره همکاری های نظامی فنی بین ترکیه و روسیه می باشد.

انتظار می رود که اعضای مجلس نمایندگان درباره متن مورد توافق بودجه تا آخر ماه جولای رأی گیری کرده و در مجلس نیز این رأی گیری تا آخر تابستان انجام گردد. سپس این سند روی میز دونالد ترامپ قرار خواهد گرفت. بر اساس این قانون، هزینه های نظامی آمریکا، 716 میلیارد دلار اختصاص یافته است.

منبع: تسنیم

به "آمریکا میخواهد همه شرکای نظامی روسیه را تنبیه کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا میخواهد همه شرکای نظامی روسیه را تنبیه کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید