آرامگاه شمس تبریزی ظرفیت بزرگ فرهنگی خوی، ساخت مقبره سرعت گرفت

به گزارش وبلاگ فرافایلی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در استان آذربایجان غربی، شمس تبریزی قطب عارفان ایران اسلامی بنا بر نقلی در سال 582 هجری قمری در شهر تبریز دیده به دنیا گشود تا دنیا را ورای نگاه روزمره آدمیان ببیند. وی 60 سال بعد در ملاقاتی دلپذیر در قونیه با نفس گرم خود تحولی حیرت آور در مولوی ایجاد می نماید و از او که تا آن روز عارفی فقیه و واعظی مدرس بود شوریده دلی می سازد که قیل و قال مدرسه را کنار می گذارد و شورانگیزترین غزل ها را با یاد و نام شمس تبریزی می سراید.

آرامگاه شمس تبریزی ظرفیت بزرگ فرهنگی خوی، ساخت مقبره سرعت گرفت

شمس تبریزی در سال 645 هجری قمری به خوی سفر می نماید و تا آن موقع که دعوت حق را لبیک می گوید در همین شهر زندگی می نماید و در همانجا مدفون می گردد و امروز آرامگاهش زیارتگاهی برای عارفان و دوستدارانش است. مناره آجری شمس تبریزی به شکل هرم مخروط ناقص با ارتفاع 15 متر مزین به شاخ های قوچ بوده و تداعی گر شکوه و قدرت نمایی شاهان صفوی و ارادت آنان به عرفان اسلامی است. برج شمس تبریزی 3.40 متر قطر داشته و مساحت آن نیز 11 متر و دارای برجی به ارتفاع 17 متر است و آرامگاه شمس در فاصله 10 متری از مقبره قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خوی به خبرنگار ایبنا گفت: این آرامگاه، از مهمترین آثار تاریخی شهرستان خوی محسوب می گردد که هرساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

عزیز میرزایی اضافه نمود: این اثر تاریخی امسال نیز آماده پذیرایی از مهمانان و مسافران نوروزی است و روزانه 500 نفر از مقبره شمس تبریزی بازدید می نمایند و در زلزله های اتفاق افتاده در شهرستان خوی این اثر تاریخی ترک خورذگی جزیی برداشته است.

میرزایی با بیان اینکه ساخت مقبره شمس تبریزی از سال 95 استارت زده شده، گفت: ساخت این مقبره ظرفیت بزرگ فرهنگی برای معرفی هرچه بیشتر شمس در سطح ملی و جهانی است اما در سال های گذشته به علت عدم تخصیص اعتبار کافی، روند اجرای عملیات این پروژه به کندی پیش می رفت که به همت دولت سیزدهم بعد از وفقه ای طولانی این پروژه در امسال با اعتبار 65 میلیارد ریال به پیمانکار تازه واگذار شد و پیشرفت فیزیکی این پروژه فاخر 30 درصد است.

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خوی با بیان اینکه اعتبار مورد احتیاج برای اتمام پروژه 700 میلیارد ریال برآورد شده است، ادامه داد: با توجه به عزم جدی دولت سیزدهم در اتمام پروژه های نیمه تمام انتظار می رود این پروژه در انتها سال آینده به انتها برسد.

وی گفت: مساحت اجرای این پروژه هفت هزار و 200 مترمربع با زیربنای سه هزار و 200 مترمربع بوده و شامل فضای اصلی آرامگاه و المان، واحد اداری، سالن همایش، سالن های موزه و نمایشگاه، کتاب خانه، واحد پژهش و تحقیقات، فضاهای رفاهی و خدماتی، آمفی تئاتر رو باز، آب نما و فضای سبز هستند.

به گزارش ایبنا؛ شهرستان خوی دارای 200 اثر تاریخی ثبتی و حفاظتی از جمله بازار تاریخی خوی، کلیسای سورپ سرگیس، آبشار‭ ‬بدلان، ‬دره‭ ‬بریس، ‬کارونسرای‭ ‬شاه عباسی‭ ‬و‭ ‬جاده‭ ‬خوی‭ ‬قطور، ‬تالاب‭ ‬روستای‭ ‬امیربیک‭ ‬و‭ ‬قلعه‭ ‬کوراغلی، دروازه سنگی و مسجد مطلب خان، است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "آرامگاه شمس تبریزی ظرفیت بزرگ فرهنگی خوی، ساخت مقبره سرعت گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامگاه شمس تبریزی ظرفیت بزرگ فرهنگی خوی، ساخت مقبره سرعت گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید