حدس های جدید برای معین عرصه و حریم تپه ابوفندوا

به گزارش وبلاگ فرافایلی، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه از شروع برآورد های جدید باستان شناسی برای معین عرصه و حریم محوطه پیش از تاریخ ابوفندوا در شمال خوزستان اطلاع داد.

حدس های جدید برای معین عرصه و حریم تپه ابوفندوا

به گزارش وبلاگ فرافایلی به نقل از نقل مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عاطفه رشنویی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل درباره اهداف این برآورد ها گفت: یکی از مهم ترین اهداف برنامه برآورد برای تعیین عرصه و حریم ابوفندوا کوشش برای شناخت محوطه، قبل از تغییرات عمده ای است که بر آن وارد شده است. بدین منظور گمانه هایی در جهات مختلف در اطراف تپه های شمالی و جنوبی ایجاد شده است تا بدنه اصلی تپه شناسایی گردد.

رشنویی با اشاره به ضرورت تعیین عرصه و حریم تپه ابوفندوا تاکید نمود: تپه ابوفندوا که امروزه به صورت دو تپه جداگانه شمالی و جنوبی مشاهده می گردد، از جمله محوطه های مهم هزارۀ چهارم پیش از میلاد در دشت شوشان است.

او ادامه داد: با وجود اهمیتی که این تپه نزد باستان شناسان دارد، تاکنون پرونده ای برای تعیین عرصه و حریم و ضوابط حفاظتی هر یک تعیین نشده و در نتیجه تپه ابوفندوا در معرض انواع آسیب ها قرار گرفته است.

رشنویی در تشریح این آسیب ها گفت: اولین مرحله از تخریب های وارده بر تپه از دهه 40 شمسی با ساخت شهرک آوان (که امروزه کوی شهید دیناروند نامیده می گردد) در مجاور تپه به وجود آمد که حداقل بخشی از دامنۀ جنوب شرقی تپه را اشغال نموده است؛ چنان که یکی از پشته های نسبتاً مرتفع متصل به تپه به صورت فضای تفریحی در شهرک مورد استفاده قرار می گیرد.

او تاکید نمود: علاوه بر آن، در آنالیز های اولیه تپه دیگری در فاصله حدود 300 متری جنوب شرقی از تپه جنوبی، شناسایی شده است که امروز کاملا زیر شهرک قرار گرفته است.

به گفته رشنویی، از دیگر آسیب های انسانی وارده بر تپه، تبدیل بخش هایی از آن به زمین کشاورزی است به گونه ای که منظر تپه و در مواردی سازه های غیرمنقول شناسایی شده را کاملا دگرگون و نابود نموده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه درباره پرسش هایی که برآورد در تپه ابوفندوا به آنها پاسخ خواهد داد، گفت: پرسش اول آن که شهرک چه مقدار از تپه جنوبی را اشغال نموده است و دوم آن که آیا می توان در گمانه های عمیق شواهدی از تپه شناسایی شده در جنوب شرق شهرک به دست آورد.

او ادامه داد: پرسش های پژوهشی دیگری از جمله ارتباط پشته های کم ارتفاع در اطراف تپه به ویژه در جبهه شرقی و جنوب شرقی با تپه مرتفع اصلی، میزان فرسایش در دامنه های تپه، شناسایی تغییرات عوارض انسانی و طبیعی در اطراف آن، در این طرح مورد نظر است که امیدواریم بتوان با برآورد به این پرسش ها پاسخ دهیم.

به گفته رشنویی، پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه در جهت پاسخ به این پرسش ها، علاوه بر برآورد، از عکس های هوایی از دهه 30 تا کنون، مطالعات زمین ریخت شناسی، پراکندگی سفال های سطحی، نتایج آنالیز ها و کاوش های باستان شناختی پیشین نیز بهره برده است.

منبع: میراث آریا

به "حدس های جدید برای معین عرصه و حریم تپه ابوفندوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حدس های جدید برای معین عرصه و حریم تپه ابوفندوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید