حال دامنه الوند و دشت میشان شباهتی به گذشته ندارد

به گزارش وبلاگ فرافایلی، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، حال دامنه الوند و دشت میشان شباهتی به گذشته ندارد.

حال دامنه الوند و دشت میشان شباهتی به گذشته ندارد

ایران سال جاری در چهارمین سال خشکسالی به سر می برد و براساس اطلاعات و آماری که موجود است، سال جاری نسبت به پنج دهه پیش یکی از بدترین سالها به لحاظ بارش است. این شرایط موجب شده تا بیشتر مردم نسبت به آینده و فصل گرما احساس خوشایندی داشته باشند.

البته با همه این نگرانی ها چند روزی است نقاط مختلف کشورمان باران به خود دیده و برف هم بعضی از ارتفاعات و کوههای کشور را سفیدپوش نموده است.

همدان از جمله استانهای تاریخی و گردشگری است که هوای سرد و خشک دارد و در تمام زمستان ها برف، کوه و قله هایش را سفیدپوش نموده است. این ویژگی باعث شده تا در سردر ورودی مسیر صعود به قله الوند از آن به عنوان عروس قله های ایران نام ببرند.

مقدار برف در ارتفاعات همدان برای عموم مردم به طور خاص موسفیدان که برف های فراوان همدان را به یاد دارند، چنگی به دل نمی زند ولی کوهنوردان از بخشهای مختلف کشور خود را به این استان رسانده اند تا فرصت اندک پیش آمده را غنیمت بشمارند و یک صعود زمستانی به عروس کوههای ایران یعنی الوند و حتی کلاغ لانه داشته باشند.

خبرنگار نیز که تجربه چندین صعودی به قله های الوند، کلاغ لانه و یخچال در فصول مختلف سال با دوچرخه یا پیاده داشته است، در این روزها تا دشت میشان با کوهنوردان همراه شده تا روایتگر برف و شادی و اراده صعود کوهنوردان و بقای جانواروان در شرایط سرمای استخوان سوز باشد.

تجربه این صعود حکایت از آن دارد که نسبت به سالهای پیش مقدار بارش برف بسیار اندک بوده و کوهنوردان تا دشت میشان عملا با چالش فنی خاصی روبرو نبوده اند. با این وجود کوهستان را در هیچ فصلی نمیتوان دست کم گرفت به ویژه اگر در شرایط ناپایدار جوی سودای صعود به قله را داشته باشیم، به این علت که در چشم برهم زدنی همه چیز تغییر می نماید.

تعدادی از گروه های کوهنوردی با تجهیزات کامل پیمایش زمستانی همراه با راهنما دشت میشان را پشت سر می گذاشتند تا به دشت تخت نادر برسند و از آنجا تصمیم بگیرند که به کدام یک از دو قله کلاغ لانه یا الوند صعود نمایند.

الوند و دشت میشان از جمله نقاط گردشگری است که مدتهاست با تنش ساخت و سازهای بی مورد، جاده کشی، حفاری غیر مجاز برای گنج یابی و راه اندازی تله کابین به تعرض آلوده شده، با این وجود همیشه محبوب مردم همدان و گردشگران یا ماجراجویان بوده است.

بنابر آنچه نمایان شده، توسعه صنعت گردشگری و فقدان مطالعه درست برای ایجاد تله کابین و مواردی که پیش تر به آن اشاره شد، در مجموعه دهکده تفریحی گنجنامه موجب شده تا طبیعت بکر و ناب دشت میشان رو به زوال و نابودی برود. احداث و شروع به کار تله کابین در گنجنامه همدان با همه خیری که در گردشگری داشته، اکنون یک شر مطلق برای محیط زیست دامنه کوهستان الوند به شمار می آید؛ چرا که آسان شدن دسترسی به دشت میشان در کمتر از یک ربع ساعت برای همه افراد امکان پذیر شده است. در این میان هستند افراد و خانواده هایی که درک درستی از طبیعت و حقی که بر عهده انسان دارد، ندارند. از سویی، صدای بلند موسیقی از معضلات ایستگاه تله کابین دشت میشان است که کوهنوردان را معترض کرد؛ چرا که آنها خواستار لذت بردن از فضا و صدای طبیعت و جریان آب هستند.

البته برخلاف سالهای گذشته آبشار گنجنامه هم دست یخ نوردان را در پوست گردو گذاشته است، چرا که دیگر یخ نمی بندد تا آنها بتوانند به این ورزش زمستانی بپردازند. این آبشار در زمستان سال جاری فقط پس زمینه عکس گردشگران شده است.

منبع: همگردی

به "حال دامنه الوند و دشت میشان شباهتی به گذشته ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال دامنه الوند و دشت میشان شباهتی به گذشته ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید