پویش گردشگری سبز تا سال آینده در سطح ملی به اجرا در می آید

به گزارش وبلاگ فرافایلی، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارش های بدست آمده، پویش گردشگری سبز تا سال آینده در سطح ملی به اجرا در می آید.

پویش گردشگری سبز تا سال آینده در سطح ملی به اجرا در می آید

گردشگری سبز برداشتی از گردشگری دوستدار محیط زیست با محورها و معانی مختلف است. از آنجا که در حال حاضر یکی از جدی ترین چالشهای کشور عدم استفاده بهینه از منابع انرژی و آب است و از سوی دیگر در رابطه با فراوری و مدیریت پسماند هم شرایط مناسبی نداریم، لزوم توجه به این مهم غیر قابل انکار است.

از دیگر سو این چالش ها در صنعت گردشگری کشورمان علاوه بر بالا بردن سرانه مصرف آب، برق، گاز و فراوری پسماند، هزینه های سنگینی هم به تأسیسات و مراکز گردشگری کشور تحمیل می نمایند. از نگاهی دیگر، هر ساله میلیون ها نفر از هموطنانمان از امکانات گردشگری در گوشه و کنار کشور استفاده می نمایند. بنابراین تمرکز بر ترویج و توسعه گردشگری سبز علاوه بر حرکت در جهت بهینه سازی مصرف و مدیریت بهتر منابع و کاهش هزینه ها، بستری برای افزایش آگاهی گروه های مختلف در جامعه خواهد شد و صنعت گردشگری می تواند به عنوان بخشی پیشرو در رابطه با فرهنگ سازی این دست مفاهیم نقش آفرینی کند.

بر همین اساس و در سالی که شعار سازمان جهانی گردشگری در سال 2023 گردشگری و سرمایه گذاری های سبز نامگذاری شده است، تفاهمنامه های همکاری میان بخش های مرتبط با توسعه گردشگری سبز همزمان با روز جهانی جهانگردی و در اولین همایش ملی گردشگری سبز در مهر 1402 منعقد شد.

به همین دلیل پویش ملی گردشگری سبز با نظر اعضا کارگروه گردشگری سبز که متشکل از نمایندگان نهادهای مشارکت نماینده است، طراحی و به عنوان برنامه عملیاتی گردشگری سبز کشور با تمرکز بر مدیریت بهینه مصرف انرژی و منابع آبی و نیز مدیریت پسماند در تأسیسات و مراکز گردشگری کشور منظور شد. این پویش دو فاز خواهد داشت که فاز اول آن نقش اجرای نمونه و پایلوت را دارد و براساس تجربه این فاز، مرحله دوم و فاز ملی در سال آینده اجرا خواهد شد.

گستره اجرای تأسیسات گردشگری پایلوت در استانهای کشور اعم از هتلها، اقامتگاه های بومگردی و مجتمع های گردشگری با در نظر گرفتن حداقل 500 و حداکثر 1000 واحد گردشگری در سطح کشور است و اعضای این پویش را هم معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، سازمان انرژی های تجدید پذیر و مدیریت بهینه آب، صندوق حمایت از محیط زیست، شرکت ملی گاز، جامعه حرفه ای هتلداران کشور، جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی کشور، شهرداری ها و بنیاد علوی تشکیل می دهند.

مصرف بهینه منابع انرژی، کاهش و مدیریت فاضلاب و پسماند و ترویج توسعه پایدار گردشگری و گردشگری سبز از جمله اهداف آن هستند.

سر فصل های آموزشی در رابطه با مصرف بهینه و رفتارهای مبتنی بر گردشگری سبز، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی به وسیله تبلیغات محیطی و چند رسانه ای در واحدهای مشمول برنامه تشویق گردشگران و پرسنل تأسیسات گردشگری به اجرای برنامه ها، ابزارهای تشویقی در قالب برچسب ها و گواهی ها به تأسیسات پیروز در اجرای برنامه، حمایت های مادی و معنوی از تأسیسات در اجرای برنامه ها از جمله محتوای این برنامه است.

بعلاوه گامهای اجرایی که برای آن در نظر گرفته شده اعم از تشکیل ستاد اجرایی متناظر در سطح استانی، شناسایی واحدها و تأسیسات گردشگری داوطلب به وسیله معاونت گردشگری و جوامع حرفه ای ملی، محاسبه شرایط موجود اندازه مصرف انرژی، آب و فراوری پسماند با همکاری اعضا، تدوین برنامه های اجرایی به وسیله اعضا در حوزه وظایفی، تنظیم جدول زمانبندی اجرای برنامه ها به وسیله ستاد استانی، اجرای برنامه ها براساس جدول زمانبندی با مشارکت همه اعضا با مدیریت اداره کل میراث استان، اطلاع رسانی برنامه به وسیله رسانه های محلی و استانی، ارزیابی برنامه و نظارت و پشتیبانی به وسیله اعضا در جهت اهداف هر بخش، اهدا گواهی و برچسب سبز به واحدهای پیروز در جشن سرانجام فاز اول گردشگری سبز و مستند سازی جهت اجرای طرح ملی و فراگیر دیده شده است.

اقدامات اجرایی برنامه هم انجام دوره های آموزشی تئوری و عملی ویژه کارکنان مراکز و تأسیسات گردشگری متناسب با هر بخش از برنامه خواهد بود.

محمد جهانشاهی دبیر کمیته ملی طبیعت گردی و گردشگری سبز بیان نمود: این پویش از نمایشگاه گردشگری تهران آغاز می گردد و سال آینده با تاسیساتی که علاقمند هستند به مرحله نهایی می رسد. سال جاری با دستگاه هایی که در حوزه گردشگری سبز می توانستند یاری نمایند تفاهمنامه امضا شد.

وی اضافه نمود: در بحث ارتقا این موضوع اشاعه مفاهیم و اصول گردشگری سبز را در قالب کارگاه های آموزشی خواهیم دید.

در تلاشیم که بتوانیم گواهینامه سبزی نیز با توجه ضوابط موجود برای استانداردسازی و فصل هایی که با توسعه پایدار ارتباط دارند، مشوقی در کنار تاسیساتی که بهینه سازی نموده اند داشته باشیم. البته این اقدام به کار جدی تری احتیاج است تا فرآیندها به طور صحیح جلو برود و نتیجه آن براساس قوانین موجود به جایی ختم گردد که اثرات آن را در مدیریت تأسیسات ببینیم و نشانه یا نمادی هم به آنها داده گردد. شاید این اتفاق در بخشی از شاخص ها که می تواند قیمت باشد نیز تأثیرگذار باشد.

منبع: همگردی

به "پویش گردشگری سبز تا سال آینده در سطح ملی به اجرا در می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پویش گردشگری سبز تا سال آینده در سطح ملی به اجرا در می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید