موج اتهام زنی در جنگ پرسپولیس و سپاهان

به گزارش وبلاگ فرافایلی، جنگ قهرمانی بار دیگر بین قرمز و زردهای ایران اوج گرفته و سپاهانی ها خوب می دانند پرسپولیس اگر سال جاری هم جام را بگیرد، با رکورد پنج قهرمانی آنها در ادوار لیگ برتر برابری خواهد نمود.

موج اتهام زنی در جنگ پرسپولیس و سپاهان

به گزارش وبلاگ فرافایلی، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: بعد از سال های طولانی سال جاری پرسپولیس و سپاهان بار دیگر به طور دوشادوش در کورس قهرمانی لیگ برتر قرار گرفته اند. سرخپوشان قهرمان دو دوره اخیر لیگ هستند و سال جاری هم عزم شان را برای کسب سومین قهرمانی جزم نموده اند. از سوی دیگر سپاهان هم با پنج عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر محسوب می گردد. این تیم در چند سال گذشته دچار افول شده بود و حتی سال گذشته در مقطعی خطر سقوط به دسته پایین تر را هم حس می کرد. آنها اما سال جاری با بازگرداندن امیر قلعه نویی و جذب چند ستاره، بار دیگر بازگشت به دوران اوج را هدف گرفته اند.

از قضا رقابت پرسپولیس و سپاهان در نیم فصل اول هم تنگاتنگ دنبال شد و در نهایت سپاهان به لطف تفاضل گل بهتر عنوان قهرمانی نیم فصل را به خود اختصاص داد. البته که کورس سال جاری میهمانان دیگری هم دارد؛ از استقلال و تراکتور که این دومی حسابی هم ریخت وپاش نموده تا پدیده مشهد که شگفتی ساز نیم فصل نخست بود و ممکن است بعد از مشخص تکلیف اقتصادی و واگذاری به یک گروه خودروسازی، در دور برگشت هم بالانشین باقی بماند. با وجود این رقابت پرسپولیس و سپاهان ریشه های تاریخی دارد؛ به طوری که نبردهای 20 سال گذشته آنها همیشه با حواشی فراوانی همراه بوه است. از سوی دیگر سپاهانی ها خوب می دانند پرسپولیس اگر سال جاری هم جام را بگیرد، با رکورد پنج قهرمانی آنها در ادوار لیگ برتر برابری خواهد نمود.

سرخپوشان پایتخت با 11 قهرمانی سراسری و با فاصله چشمگیر نسبت به رقبا پرافتخارترین تیم تاریخ مسابقات باشگاهی در ایران هستند، اما در لیگ برتر یک جام از سپاهان کم دارند و نزدیک شدن آنها به طلایی پوشان، ظاهرا برای مدیران سپاهان حساسیت زا شده است. مجموعه این مسائل باعث شده طی ماه های گذشته و مخصوصا بعد از بازی دو تیم در اصفهان، شاهد نبرد تمام عیار آنها در فضای رسانه ای باشیم. البته که این به خودی خود چیز عجیب یا حتی بدی نیست، اما اتفاق منفی زمانی رخ می دهد که کل کل و کشمکش بین این دو باشگاه محبوب، رنگ آشکار اتهام زنی به خودش می گیرد. عجیب است که مسوولان این دو تیم هر چه دوست دارند به هم می گویند و هیچ کس هم در فوتبال ایران پیدا نمی گردد که صحت و سقم ادعاها و اتهام زنی های بسیار مهم آنها را پیگیری کند.

از اراده پنهانی تا غائله گز و سکه

آتش جنگ بین این دو تیم از چند روز قبل از بازی روز 18 آذر آغاز شد، سپس با سنگ پرانی به اتوبوس پرسپولیس در اصفهان و پرتاب نارنجک های مهیب در استادیوم نقش دنیا و تصمیمات بحث برانگیز کادر داوری ادامه یافت و نهایتا با اعلام احکام انضباطی به اوج رسید. بر این اساس سپاهان از حضور تماشاگرانش در یک بازی خانگی محروم شد و استنلی کی روش و کمال کامیابی نیا از دو تیم نیز با محرومیت یک جلسه ای روبرو شدند. چند روز بعد که غائله ها خوابید، ناگهان حکم یک جلسه محرومیت برانکو ایوانکوویچ به خاطر تخلفاتش در بازی با ذوب آهن اعلام شد؛ مسابقه ای که قبل از بازی با سپاهان برگزار گردید، اما حکمش را دیرتر از آن بازی صادر کردند! بعد از آن بود که پرسپولیسی ها در حمایت از برانکو به تندی از کمیته انضباطی انتقاد کردند و انفعال فدراسیون در قبال مصاحبه های مشابه از سوی مربیانی همچون امیر قلعه نویی را زیر سوال بردند.

همین مساله باعث شد دیروز باشگاه سپاهان بار دیگر علیه پرسپولیسی ها بیانیه صادر کند و در بخشی از آن بنویسد: متاسفانه عده ای یاد گرفته اند همیشه طلبکار باشند تا به وسیله عدم تمکین به قانون بتوانند با ایجاد فشارهای روانی کاذب به اهدافی که می خواهند دست پیدا نمایند. در کمال تعجب باوجود رای بسیار سنگین برای باشگاه سپاهان، شاهد رایی متفاوت برای پرسپولیس هستیم که یادآور اتفاقات بازی این تیم مقابل سایپاست. به زبان ساده سپاهانی ها پرسپولیس را به برخورداری از حمایت های سازمانی متهم می نمایند. مثال شان هم بازی این فصل سرخپوشان با سایپا است که در خاتمه آن درگیری هایی در تونل استادیوم تختی به وجود آمد، اما حکم انضباطی آن فقط به چند توبیخ و جریمه مالی محدود شد. باشگاه سپاهان البته بعد از محرومیت یک جلسه ای اش، با صراحت بسیار بیشتری پرسپولیس را متهم نموده بود: همه ابهامات موجود باز هم فرضیه همیشگی کوشش برای قهرمان کردن یک تیم با ضربه زدن به رقیبش را تقویت می نماید؛ درست مثل فصل 86 با اندکی تفاوت در ظاهر سناریو.

اشاره سپاهانی ها به لیگ هفتم است؛ سالی که آنها به خاطر پرتاب ترقه و کور شدن چشم یک سرباز وظیفه، مدت ها از برگزاری مسابقات خانگی محروم شدند و 3 امتیازشان را هم با حکم کمیته انضباطی از دست دادند تا پرسپولیس با وجود کسر 6 امتیاز از سوی فیفا قهرمان ایران گردد. البته سرخپوشان هم بیکار نماندند و در واکنش به این بیانیه، روی سایت رسمی باشگاه نوشتند: اگر سپاهانی ها می خواهند ما را به تاریخ ارجاع دهند، ما هم مجبوریم گریزی به تاریخ بزنیم. آن موقع اخبار زیادی مبنی بر برخی هدایا به برخی اشخاص و مسائل دیگر بیرون می آید که گفتن آن خوب نیست. از این سو اشاره پرسپولیس هم به شایعاتی است که در مورد قهرمانی سپاهان در لیگ دوم حرفه ای مطرح می شد؛ از جمله این ادعا که در اصفهان به برخی داوران گز سکه هدیه داده شده بود. این شایعه و اظهارنظری منتسب به محمد دادکان در این مورد، اخیرا به بهانه بازی رودرروی دو تیم با تیراژ وسیع در فضای مجازی بازنشر شد.

پرافتخارها تهمت می زنند

چنان که می بینید جای خالی یک قوه نظارتی مقتدر و قدرتمند در فوتبال ایران به شدت احساس می گردد؛ قدرتی که مو را از ماست بیرون بکشد و با پیگیری دقیق این ادعاها، صحت و سقم آنها را به مردم یادآوری کند. در غیاب چنین نهاد و چنین نظارت مطلوبی است که هر تیمی می تواند به راحتی برای فضاسازی به سود خودش، اتهامات بسیار جدی به دیگران بزند. قطعا اگر هر کدام از این اظهارنظرها در یک کشور حرفه ای و ساختار قانون مند انجام می شد، فرد اتهام زننده ناچار می شد اسناد و مستدلاتش را مطرح کند، اما در ایران فقط حرف بی مالیات می زنند و افکار عمومی را مسموم می نمایند. جالب است؛ تیم هایی همدیگر را به برخورداری از حمایت های ویژه متهم می نمایند که در تاریخ لیگ برتر از همه پرعنوان تر هستند. اگر قهرمانی ها اینطور توزیع می گردد، شما چطور این همه جام گرفتید؟

قلعه نویی هم محروم شد

پس از شکایت کمیته داوران از امیر قلعه نویی مبنی بر اعلام مطالبی در مصاحبه های خود علیه داوران، کمیته انضباطی سرمربی سپاهان را به یک جلسه محرومیت از همراهی تیم خود و پرداخت 50 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد. به این ترتیب قلعه نویی هفته شانزدهم لیگ برتر نمی تواند در دیدار تیمش با صنعت نفت آبادان روی نیمکت زرد پوشان اصفهانی بنشیند. پیش از این محرومیت برانکو به دلایل مشابه، باعث اعتراض باشگاه پرسپولیس به عدم رعایت عدالت از سوی کمیته انضباطی شده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "موج اتهام زنی در جنگ پرسپولیس و سپاهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موج اتهام زنی در جنگ پرسپولیس و سپاهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید