ماجرای سری جدید سریال بگومگوهای دانشگاه آزاد و وزارت علوم چیست؟

به گزارش وبلاگ فرافایلی، اختلاف دانشگاه آزاد و وزارت علوم بر سر پذیرش تکمیل ظرفیت سال جاری هم وجود دارد و این در حالی است که تنها قربانیان وجود این اختلافات مردم و داوطلبان جوان ورود به آموزش عالی هستند.

ماجرای سری جدید سریال بگومگوهای دانشگاه آزاد و وزارت علوم چیست؟

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ فرافایلی، خبرآغاز تکمیل ظرفیت متقاضیان رشته های باآزمون دانشگاه آزاد اسلامی شرکت نماینده در آزمون سراسری سال 98، دوم مهرماه از سوی دانشگاه آزاد اعلام شد و این در حالی است که مسؤولان آموزش عالی از چند سال پیش از جمع شدن مرحله تکمیل ظرفیت در پذیرش مقاطع مختلف تحصیلی خبر داده بودند.

گویا سال 96 دوباره تکرار شد، چرا که در سال 96 هم هم همین وضعیت در مقطع کارشناسی ارشد رخ داده بود و با وجود اعلام وزارت علوم مبنی بر عدم پذیرش در تکمیل ظرفیت، دانشگاه آزاد برای مرحله تکمیل ظرفیت ثبت نام از داوطلبان را آغاز نموده بود.

حالا این مسأله در مقطع کارشناسی رخ داده و بگو مگوهای دوباره وزارت علوم و دانشگاه آزاد، دوباره داوطلبان ورود به دانشگاه را میان دوراهی قرار داده است.

آغاز سری جدید سریال بگومگوهای دانشگاه آزاد و وزارت علوم

دوم مهرماه، دانشگاه آزاد آغاز مرحله تکمیل ظرفیت متقاضیان رشته های باآزمون دانشگاه آزاد اسلامی شرکت نماینده در آزمون سراسری سال 98 را گفت.

دانشگاه آزاد با صدور اطلاعیه ای از داوطلبان مقطع کارشناسی خواست با مراجعه به سامانه این دانشگاه برای انتخاب رشته اقدام نمایند.

از طرفی پس از صدور اطلاعیه این دانشگاه، دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو به سرعت اطلاعیه غیرقانونی بودن این پذیرش را صادر کرد.

دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش در این اطلاعیه گفت که دانشگاه آزاد بدون اخذ مجوز از شورای سنجش و پذیرش دانشجو آغاز به انتخاب رشته با عنوان تکمیل ظرفیت نموده و انتخاب رشته و پذیرش دانشجو تحت عنوان تکمیل ظرفیت بدون اخذ مجوز از این شورا فاقد وجاهت قانونی بوده و پذیرش این داوطلبان مورد تایید نیست.

روز بعد یعنی چهارم مهرماه، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد پذیرش تکمیل ظرفیت این دانشگاه را قانونی دانست و مطرح کرد: پذیرش دانشجو بخش های مربوط به خود را دارد، چه کسی گفته است که پذیرش باید تک مرحله ای باشد، دانشگاه اختیار دارد که به صورت دو مرحله ای عمل کند و با تکمیل ظرفیت تعداد دانشجویان خود را به حد نصاب برساند. جای تعجب است که اطلاعیه می دهند که اقدام دانشگاه آزاد اسلامی غیرقانونی است. در صورتی که پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی کاملاً قانونی بوده است.

پنجم مهرماه دوباره دانشگاه آزاد در اطلاعیه ای رسمی قانونی بودن این پذیرش را گفت؛در حالیکه همچنان پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت برای تمام زیرنظام ها از نظر شورای سنجش و پذیرش دانشجو که مرجع تصمیم گیری در این زمینه است، خلاف قانون به شمار می رود.

دانشگاه آزاد در اطلاعیه خود اینگونه آورد که مسأله تکمیل ظرفیت در دانشگاه آزاد امری عادی، لازم و سنواتی در ثبت نام داوطلبان است و بدون این فرایند، ظرفیت اختصاص یافته به داوطلبان برای رشته های با آزمون و پر متقاضی که فقط 5 درصد از رشته های دانشگاه آزاد را تشکیل می دهد، تکمیل نمی گردد، جای تعجب دارد که دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش که از لحاظ فنی بر این امر واقف است، به یکباره پس از تأیید کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر جدا بودن امر سنجش از پذیرش در کنکور کارشناسی، چنین اطلاعیه ­ای در خارج از اختیار یا حتی مصوبات تکمیلی شورا صادر نموده است.

پشت صدور اطلاعیه ها چه بود؟

اما آنچه در میان رد و بدل شدن این اطلاعیه ها گذشته چه بوده است؟

مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو بر این مبنا بوده که تکمیل ظرفیت برای تمام زیرنظام ها غیرقانونی است، اما دانشگاه آزاد اطلاعیه ای خلاف این قانون مبنی بر پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت صادر کرد.

پس از اطلاعیه دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مبنی بر غیرقانونی بودن این اقدام، مسؤولان دانشگاه آزاد به صورت شفاهی این مسأله را قبول نموده و از متوقف کردن پذیرش تکمیل ظرفیت خبر دادند؛ اما خلاف این توافق شفاهی عمل نموده و اطلاعیه ای مبنی بر قانونی بودن اقدام شان صادر کردند، از طرفی رئیس دانشگاه آزاد در نامه ای به وزیر علوم قانون سنجش و پذیرش را قبول نموده و عنوان نموده که اعلام نتیجه تکمیل ظرفیت را منوط به صدور مجوز شورای سنجش و پذیرش است.

اما آنچه مسلم است، پس از ثبت نام از داوطلبان دیگر امکان عدم اعلام نتایج وجود ندارد چرا که مردم در انتظار اعلام نتایج هستند و اگر پذیرش دانشجو خلاف مقررات و قانون است از ابتدا نباید انجام گردد.

نمایندگان مجلس: داوطلبان به قانون مصوب شورای سنجش و پذیرش توجه نمایند

در این زمینه با 2 نفر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز گفت وگو کردیم.

داوطلبان برای ثبت نام در مرحله تکمیل ظرفیت تا اعلام نظر قطعی شورای سنجش و پذیرش دانشجو صبر نمایند

علیرضا سلیمی این اختلافات را یک مصیبت برای آموزش عالی برشمرد و گفت: واقعا نمی دانیم چرا هر سال این اتفاقات رخ می دهد، این اختلافات مردم را سرگردان می نماید و اتفاقات خوبی نیست، هر 2 طرف باید بنشینند اختلافات را حل نمایند، بنا بود سال گذشته چارچوب شفاف معین نمایند که این اختلافات رخ ندهد اما حالا که دوباره اختلاف پیش آمده جلسه ای در کمیسیون آموزش برگزار می کنیم تا جریان را تحلیل و مشکل را رفع کنیم.

همچنین میرحمایت میرزاده نیز گفت: دوشنبه جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات با حضور وزیر علوم برگزار می گردد، تشخیص این بوده که تصمیم گیری درباره این مسائل بر عهده شورای سنجش و پذیرش است اما بروز این اختلاف سبب شد تا این مساله در جلسه کمیسیون آنالیز گردد.

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و دبیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو نیز در گفت وگویی گفته است: براساس قانون مصوب سال 1392 مجلس شورای اسلامی، طبق ماده 2 قانون فوق، برنامه ریزی و تصویب مقررات سنجش و پذیرش تمام دانشگاه های مراکز آموزش عالی را بر عهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو قرار داده است و علاوه بر این براساس ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون فوق مصوب 25 تیر سال 93 هیأت وزیران تمام دانشگاه ها و مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی را موظف نموده است قبل از هرگونه پذیرش به منظور انطباق با مصوبات شورا، هماهنگی های لازم را به دبیرخانه شورا انجام دهند.

وی اضافه کرد: براساس نظر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز تمرکز پذیرش جزء اختیارات شورای سنجش و پذیرش است، بنابراین نیاز به قانون گذاری جدید نیست و این به معنی عدم تایید عمل خلاف قانون دانشگاه آزاد است.

به گزارش فارس، انتظار می رود اینگونه مسائل حاشیه ای در حوزه آموزش عالی که متشکل از فرهیختگان و نخبگان کشور است رخ ندهد چرا که تنها قربانیان وجود این اختلافات مردم و داوطلبان جوان ورود به آموزش عالی هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "ماجرای سری جدید سریال بگومگوهای دانشگاه آزاد و وزارت علوم چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای سری جدید سریال بگومگوهای دانشگاه آزاد و وزارت علوم چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید