نشست هم اندیشی معاون مالی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری؛ ستاری: رسوخ فرهنگ دانش بنیان در کشور را دنبال می کنیم

به گزارش وبلاگ فرافایلی، با حضور معاون مالی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، برنامه ها و راهکارهای رسوخ اقتصاد دانش بنیان در دستگاه ها و بخش های گوناگون مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

نشست هم اندیشی معاون مالی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری؛ ستاری: رسوخ فرهنگ دانش بنیان در کشور را دنبال می کنیم

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ فرافایلی،

محسن رضائی معاون اقتصادی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز ضمن آنالیز اقدامات، برنامه ها و راهبردهای امسال در زمینه تحقق شعار سال، درباره رسوخ و افزایش نقش آفرینی اکوسیستم نوآوری و فناوری در بخش های گوناگون کشور به گفت و گو و گفتگو پرداختند.

گام های جدی تا تحقق دانش بنیانی در همه بخش ها

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به فعالیت جدی این معاونت از شروعین روزهای امسال برای تحقق شعار سال و دانش بنیان شدن بخش های کشور گفت: از شروع سال 1401 به طور مستمر با وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف، نشست هایی داشتیم و دستورالعمل هایی برای رسوخ دانش بنیان در آن بخش ها به طور مشترک تعریف شده است. اگرچه ظرفت بالقوه دانش بنیانی در آن دستگاه ها وجود داشت اما این برنامه ها، فضای مناسبی را برای تحقق ظرفیت ها در دستگاه ها فراهم می نماید.

ستاری، با اشاره با چارچوب بندی و تدوین این برنامه ها بر مبنای 3 اولویت مهم و اجرایی گفت: نخستین محور این دستورالعمل مشترک، توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری در دستگاه ها و نهادها است و با توجه به این محور، نقش شرکت های دانش بنیان و خلاق در حل چالش ها و برطرف احتیاجهای یک دستگاه مورد توجه قرار می گیرد. دومین محور برنامه های اجرایی مشترک، تعریف پروژه ها و طرح ها کلان فناورانه ای است که در آن حوزه خاص، پرچم دار محسوب می شوند و با اجرایی سازی این پروژه ها در همکاری و حمایت آن دستگاه خاص، زمینه برای برطرف یک احتیاج فناورانه و استراتژیک فراهم می آید.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، سومین محور مصوبات مشترک با دستگاه ها مختلف را حمایت از فضای کسب و کار شرکت های دانش بنیان و خلاق دانست و اضافه نمود: شرکت های دانش بنیان و خلاق احتیاجمند حمایت های تسهیلاتی، تاییدیه، بازارسازی و اقتصادی هستند. این حمایت ها در قالب برنامه ها و دستورالعمل های اجرایی مشترک با هر دستگاه و متناسب با ظرفیت ها و ماهیت فعالیت شرکت ها و دستگاه میزبان تعریف می گرددو اختصاص بازار بزرگ و بالقوه این دستگاه ها به شرکت های دانش بنیان، یکی از اولویت هایی است که به طور جدی دنبال می گردد.

تحول فکری و ساختاری و فرهنگی لازمه تحقق دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با تأکید بر این که برای تحقق اقتصاد دانش بنیان باید اندیشه و فرهنگ این اقتصاد در تمامی بخش های کشور رسوخ یابد ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان چیزی جز یک باور و فرهنگ نیست، فرهنگی که باید در تفکر تمامی بخش های کشور از مردم جامعه تا مسئولین نهادینه گردد.

ستاری، دیگر لازمه تحقق اقتصاد دانش بنیان را تحول در ساختارها دانست و گفت: مادامی که ساختارهای نقش آفرین، تصمیم ساز و اثرگذار کشور، با نوآوری، حمایت از فعالان دانش بنیان و خلاق و فراوری همراه نگردد، در تحقق اقتصاد دانش بنیان دچار چالش های جدی خواهیم بود. عزم خود را جزم نموده ایم تا با ایجاد تحولاتی در ساختارهایی که بر مبنای واردات شکل گرفته و مستحکم شده اند و کم تر به نوآوری و توانمندی داخلی باور دارند، فرهنگ نادرست گذشته را به کناری بزنیم و اقتصاد دانش بنیان و فرهنگ مبتنی بر نوآوری شرکت های دانش بنیان و خلاق را جایگزین آن کنیم. کاری که احتیاجمند هم راهی، هم دلی، عزم و باور جدی تمامی بخش های کشور است.

وی قانون جهش فراوری دانش بنیان را یکی از ابزارهای کارآمد و اثربخش در تحقق شعار سال، توسعه اکوسیستم نوآوری، رونق شرکت های دانش بنیان و خلاق دانست و گفت: بر اساس اقداماتی که در چند سال اخیر اجرا شده، ریل گذاری مناسبی اجرا شده است که ماحصل شناخت احتیاجها، کسب تجربه ها و دستاوردهای این چند سال، قانون جهش فراوری دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که می تواند راه گشا و حل کننده بسیاری از مسائل اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور به ویژه شرکت های دانش بنیان و خلاق باشد. ما قوانین متعددی در کشور داریم که مهم ترین لازمه اجرایی شدن و اثرگذاری آن ها، عمل به قانون است که امیدواریم با همکاری و تعامل همه بخش های کشور، این فرهنگ ترویج گردد.

نقش آفرینی اثربخش معاونت علمی و فناوری در تحقق شعار سال

محسن رضائی معاون اقتصادی رییس جمهوری نیز با بیان این که پیش گامی و فعالیت های جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در استقرار اقتصاد دانش بنیان و تحقق شعار، سال ارزشمند و شایسته قدردانی است، اضافه نمود: از دکتر ستاری و همکاران ایشان تشکر می کنم که به این خواست و تأکید رهبری لبیک گفته اند و خوشبختانه امروز دانش بنیان به یک رویکرد ملی و مطالبه عمومی بدل شده است.

معاون اقتصادی دوبت با بیان این که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در میان دستگاه های اجرائی که روینمودهای دانش بنیان به آن ها ابلاغ شده، بیش ترین اهتمام را داشته است، ادامه داد: در تحقق شعال سال و دانش بنیان شدن اقتصاد کشور، همراه معاونت علمی و فناوری هستیم و با شناخت چالش ها، در جهت برطرف موانع پیش روی شرکت های دانش بنیان گام بر می داریم.

نقش آفرینی در اجرای الزامات تحقق اقتصاد دانش بنیان

رضایی، با اشاره به ضرورت نقش آفرینی معاونت علمی و فناوری در 3 ساحت تدوین آیین نامه ها، تدوین سند جامع دانش بنیان و مشارکت در حوزه های کلان قوا، شرح داد: با تصویب و اجرای قانون جهش فراوری دانش بنیان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تدوین آیین نامه های اجرایی به طور دقیق و اجرامحور، زمینه را برای عملیاتی شدن این قانون فراهم کند. به طوری که با دقیق سازی این آیین نامه ها، پیگیری های بعدی و شناخت کم کاری دستگاه ها در این حوزه، قابل انجام باشد.

وی بعلاوه به تدوین سند جامع دانش بنیان و ارائه آن به معاونت اقتصادی دولت اشاره نمود و اضافه نمود: باید سندی جامع و کلان تنظیم و تدوین گردد که در آن، الزامات، موانع و مسائل و راهکارهای بخش های مختلف دیده گردد تا با ابلاغ دستورالعمل های لازم به تمامی دستگاه ها، موانع و تعارضات موجود تا حد ممکن از میان برداشته گردد.

معاون اقتصادی رییس جمهوری، به ضرورت نقش آفرینی و مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برنامه های کلان قوا اشاره نمود و گفت: رهبری، اولویت هایی را در قالب مأموریت های کلان از 3 قوه مطالبه دارند که می باید موضوع دانش بنیان در آن ها دیده گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نشست هم اندیشی معاون مالی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری؛ ستاری: رسوخ فرهنگ دانش بنیان در کشور را دنبال می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست هم اندیشی معاون مالی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری؛ ستاری: رسوخ فرهنگ دانش بنیان در کشور را دنبال می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید