زمان ادغام شماره سازمان های امدادی؛ شماره تازه چند رقمی است؟ ، مردم نباید وسط حادثه فکر نمایند اول به کجا زنگ بزنند ، تکلیف شماره پلیس 110 چه می گردد؟

به گزارش وبلاگ فرافایلی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می گوید: ایران از معدود کشورهایی است که شماره های تماس اضطراری آن جداگانه هستند و عجیب هم هست. فکر مردم وسط یک حادثه نباید درگیر این باشد که باید با کدام سازمان امدادی تماس بگیرند تا برای یاری بیاید. برای همین شماره تماس 4 سازمان امدادی ادغام خواهند شد.

زمان ادغام شماره سازمان های امدادی؛ شماره تازه چند رقمی است؟ ، مردم نباید وسط حادثه فکر نمایند اول به کجا زنگ بزنند ، تکلیف شماره پلیس 110 چه می گردد؟

وبلاگ فرافایلی آنلاین - پروانه بندپی: حدود دو هفته پیش، خبر ادغام شماره های 4 دستگاه امدادی اورژانس، آتش نشانی، اورژانس اجتماعی و هلال احمر منتشر شد و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان کرد این طرح فعلا به صورت پایلوت در بخش هایی از شهر تهران اجرا می گردد و بعد از آن در سراسر کشور به مرحله اجرا در خواهد آمد.

نصیری گفت: بر اساس این طرح، 4 شماره 112 جمعیت هلال احمر، 115 اورژانس، 123 اورژانس اجتماعی و 125 آتش نشانی با هم ادغام خواهند شد و دیگر لازم نیست شهروندان برای درخواست یاری، با 4 شماره جداگانه تماس بگیرند و به جای همه این شماره ها، یک شماره نو اعلام خواهد شد.

روز گذشته نیز رئیس سازمان اورژانس کشور در شرح بیشتر این طرح گفت: ادغام شماره های امدادی باعث سرعت عمل و اثرگذاری بهتر مأموریت ها خواهد شد. این قبیل کارها در همه جهان رخ داده و ایده خوبی است که باعث سرعت عمل در امدادرسانی می گردد.

بیشتر بخوانید؛

  • خداحافظی تهرانی ها با 4 شماره امدادی مختلف | آتش نشانی و اورژانس با هم ادغام می گردد

  • واکنش رئیس سازمان اورژانس به ادغام شماره های 4 نهاد امدادی | شماره 3 رقمی مشترک امدادی چه عددی می گردد؟

شماره امدادی نو سال جاری اعلام نمی گردد/ شماره نو 3 رقمی خواهد بود

وبلاگ فرافایلی آنلاین درباره روشن تر شدن ابعاد طرح ادغام شماره های امدادی با علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مصاحبه نموده است. او می گوید: شماره تماس اضطراری را که یک شماره واحد است، اغلب کشورهای جهان دارند و ایران از معدود کشورهایی است که شماره های امدادی آن جداگانه هستند و عجیب هم هست.

نصیری ادامه می دهد: در کشور ما شماره هایی که به حیات و نجات جان انسان ها مربوطند، 4 شماره تشخیص داده شده اند که 112 هلال احمر، 115 اورژانس، 123 اورژانس اجتماعی و 125 آتش نشانی هستند و ضروری است ادغام شوند. چون به نفع مردم است. دستگاه های دیگر مثل اداره آب و ... را هم می توان مرتبط کرد اما بار اصلی روی دوش این 4 دستگاه است. چون همان طور که گفتم، با جان انسان ها در ارتباطند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می گوید: این طرح سال جاری به صورت پایلوت و آزمایشی در یکی از منطقه ها شهر تهران اجرا می گردد اما فعلا نه زمان دقیق اجرای طرح را می توانیم بگوییم و نه منطقه مورد نظر را. چون باید ببینیم پیشرفت کار و بودجه ای که قرار است اختصاص داده گردد، به چه صورت است.

نصیری با بیان این که شماره نو قرار نیست سال جاری اعلام گردد، می گوید: 4 شماره امدادی فعلا به قوت خود پابرجا هستند. فقط تماس ها به یک مرکز واحد نو ارجاع داده می گردد. یعنی مردم فعلا با همان شماره های قبلیِ 112، 115، 123 و 125 تماس می گیرند، اما تمام این تماس ها در یک مرکز واحد که نیروهای آن در ساختمان سازمان مدیریت بحران شهر تهران مستقرند، پاسخ داده می گردد. در واقع با اجرای آزمایشی این طرح، همه شماره های امدادی ابتدا بدون تغییر به یک مرکز واحد وصل می شوند و در مرحله بعد و پس از طی شدن مراحل آزمایشی، شماره نو را اعلام می کنیم. شماره هم می تواند یکی از این 4 شماره باشد یا شماره نو باشد. این را سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات تصمیم می گیرد.

به گفته نصیری، شماره امدادی نو قطعا 3 رقمی خواهد بود و طبق استانداردها باید دو رقم آن 1 باشد.

این مسئول می گوید: مرکز واحد نو در جایی خارج از این 4 سازمان و در ساختمان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران طراحی و جانمایی شده و یک بخش از نیروها را همین 4 دستگاه تامین می نمایند و بخشی از نیروها را هم خود ما اضافه می کنیم که بروند در این 4 دستگاه آموزش های لازم را ببینند و کار را آغاز نمایند.

اجرای پایلوت طرح در یکی از منطقه ها شهر تهران/ شماره پلیس 110 مشمول ادغام طرح نیست

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره پیشینه طرح می گوید: این طرح که حدود 2 سال روی آن مطالعه صورت گرفته، فعلا در حد آزمایشی و به صورت پایلوت قرار است در یکی از منطقه ها شهر تهران اجرا گردد تا مسائل و نقاط ضعف آن را پیدا کنیم.

نصیری می گوید: ما در تهران مسائلی متعددی داریم. برخی از سازمان ها مثل آتش نشانی شهری هستند و برخی از سازمان ها استانی هستند مثل هلال احمر و اورژانس. ضمن این که شیوه های کاری این سازمان ها با هم فرق دارد. بنابراین طرح باید دقیق باشد. ما حدود 2 سال کار دقیق کارشناسی روی این طرح انجام دادیم، دو تز دکتری درباره آن کار شده، مدل های جهان مورد مطالعه قرار گرفته تا ببینیم کدام روش و مدل با کشور ما و با واقعیت سازمان های امدادی ما منطبق تر است، جلسات متعددی با حضور نمایندگان 4 سازمان امدادی (اورژانس، هلال احمر، آتش نشانی و اورژانس اجتماعی) برگزار شده است، حتی سازمان هایی مثل پلیس 110 که مشمول ادغام طرح نیستند ولی با مدیریت حوادث مرتبط هستند، کنار ما بوده اند و درنهایت طرح به وسیله سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به ریاست وزارت کشور تصویب شده و مورد تایید کلیه دستگاه ها قرار گرفته و الان در مرحله اجرایی کردن آن هستیم و امیدواریم فاز اول آن را سال جاری اجرا کنیم.

این مسئول تاکید می نماید: ما بدون نظر کارشناسیِ این 4 دستگاه اصلا جلو نمی رویم. همه این دستگاه ها مشارکت خوبی دارند ولی مجری طرح، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است و تامین بودجه و هزینه کرد و ایجاد زیرساخت ها هم بر عهده همین سازمان است.

ادغام شماره های امدادی چه فایده ای دارد؟ فکر مردم نباید درگیر شماره ها و تماس باشد

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره فایده و نتایج مثبت طرح شرح می دهد: فایده ادغام شماره های امدادی این است که مردم وقتی وسط حادثه هستند، سردرگم نمی شوند که به کدام نهاد یا سازمان زنگ بزنند. تصور کنید خانه ای آتش گرفته و چند نفر هم آن داخل گرفتار شده اند. مردم نباید وسط حادثه فکر نمایند که اول باید به 125 زنگ بزنند، یا با اورژانس 115 تماس بگیرند! خیلی از مردم نمی دانند که باید همزمان به پلیس هم زنگ بزنند یا نه؟ آیا هلال احمر هم ضروری است برای یاری بیاید؟ مردم را نباید درگیر وظایف حاکمیتی و دولتی و فرآیندهای آن کنیم. مردم فقط باید از یک نهاد واحد یاری بخواهند و یاری هم فوری به آنها برسد. این ماییم که موظفیم تشخیص دهیم کدام دستگاه ها باید آگاه شوند و برای یاری به موقع خود را به محل حادثه برسانند.

نصیری می گوید: الان دستگاه های امدادی اغلب مواقع به طور همزمان به محل وقوع حادثه نمی رسند. مثلا پیش می آید که اورژانس دیر می رسد و ماموران اورژانس به همین علت از دست همراهان کتک هم می خورند. یا اورژانس زود می رسد و پلیس به موقع نمی آید. یا پیش می آید مردم به دستگاه مرتبط اول مثل آتش نشانی زنگ می زنند، اما یادشان می رود با اورژانس هم تماس بگیرند. دستگاه ها هم موظف نیستند وقتی تماسی دریافت می نمایند، به هم اطلاع بدهند و فقط به وظایف ذاتی خودشان عمل می نمایند. ولی وقتی یک مرجع واحد مسئولیت کار را داشته باشد، همه کارها را همان مرکز انجام می دهد؛ دستگاه یا دستگاه هایی که باید به محل حادثه فرستاده شوند، فوری آگاه می شوند و افراد هم مجبور نیستند با چند نهاد تماس بگیرند. درضمن تعداد تماس ها کم می گردد، احتمالا نیروی انسانی هم در درازمدت کاهش پیدا می نماید. البته در آغاز کار، ممکن است تعداد نیروها بیشتر گردد.

او ادامه می دهد: به احتمال زیاد مراکز اعزام یا همان دیسپچ های سازمان های چهارگانه ادغام نمی شوند و در سازمان های مربوطه می مانند اما مرکز تلفن ها ادغام می شوند و نیروهای آنها به ساختمان سازمان مدیریت بحران شهر تهران منتقل می شوند. در فاز اول این نیروها کنار هم می نشینند اما در فاز دوم یک سری نیروی نو، آموزش های لازمِ مربوط به هر 4 سازمان امدادی را فرا می گیرند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می گوید: مهم تر از همه این است که با ادغام شماره های امدادی، آمار حوادث و جزئیات آن واقعی تر ثبت می گردد و نظام جامع آمار حوادث شکل می گیرد. چون الان آمارهای حوادث در دستگاه های مختلف گاهی هم خوانی ندارد. مثلا درباره یک حادثه، اورژانس یک آمار می دهد و آتش نشانی یک آمار دیگر. مزیت دیگر ادغام این است که حوادث را ریشه یابی کنیم تا از وقوع حوادث بعدی پیشگیری کنیم؛ چرا حادثه رخ داد؟ کوتاهی کدام سازمان بود؟ چرا به موقع رسیدگی نشد؟ این یک طرح تحلیلی به منظور ریشه یابی حوادث و پیشگیری از وقوع حوادث مشابه بعدی با مطالعه آمار و اطلاعات حوادث قبلی است.

فاز اول طرح در تهران کلید می خورد/ زمان اجرای طرح در سراسر کشور

نصیری در پاسخ به سوالی درباره میانگین زمانی که فرد باید منتظر بماند تا سازمان مربوطه به محل وقوع حادثه برسد، شرح می دهد: ما الان در مرحله راه اندازی هستیم و هنوز نمی دانیم میانگین چقدر خواهد بود ولی قاعدتا زمانش باید کاهش پیدا کند. تصور و برنامه ما این است که این طرح، زمان رسیدن دستگاه ها به محل وقوع حادثه را کاهش خواهد داد. به این علت فعلا با اطمینان نمی گویم که بخشی از کار وابسته به توسعه زیرساخت ها است. مثلا ما الان 200 آمبولانس داریم. این آمبولانس ها درنهایت آمبولانس هم باید توسعه پیدا کند دیگر.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می گوید: واقعیت این است که توسعه آتش نشانی قوی تر از توسعه اورژانس بوده است. اورژانس عقب تر است. چون دولت در این سال ها روی اورژانس سرمایه گذاری کمتری نموده است. البته اورژانس نسبت به گذشته جلو رفته اما نسبت به شرایط مطلوبش خیلی عقب است. اورژانس 50 درصد عقب است و نیمی از زیرساخت هایش را در تهران ندارد و امکاناتش باید 2 برابر فعلی گردد.

نصیری در پاسخ به این سوال که آیا این طرح درنهایت به طور کامل اجرا خواهد شد یا ممکن است در مرحله آزمون و خطا بماند و جلوتر نرود، می گوید: ما الان داریم کارهای اجرایی را انجام می دهیم. وارد فاز معامله و خرید کامپیوتر و استخدام نیرو شده ایم و این طرح قطعا اجرا خواهد شد.

به گفته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، فاز اول این طرح با مشارکت هر 4 دستگاه امدادیِ یادشده به شکل آزمایشی سال جاری در تهران کلید می خورد و در سال های بعد هم فاز به فاز تکمیل خواهد شد و اگر جواب داد و مسئله ای نداشت، آن را در کل کشور اجرایی خواهیم کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "زمان ادغام شماره سازمان های امدادی؛ شماره تازه چند رقمی است؟ ، مردم نباید وسط حادثه فکر نمایند اول به کجا زنگ بزنند ، تکلیف شماره پلیس 110 چه می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان ادغام شماره سازمان های امدادی؛ شماره تازه چند رقمی است؟ ، مردم نباید وسط حادثه فکر نمایند اول به کجا زنگ بزنند ، تکلیف شماره پلیس 110 چه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید