روشی نوین برای استخراج فرم بدنه بهینه شناور سه بدنه

به گزارش وبلاگ فرافایلی، خبرگزاری خبرنگاران-محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیروز به ارائه روشی نوین برای استخراج فرم بدنه بهینه هیدرودینامیکی برای یک شناور تریماران جابجایی نظامی-مسافربری سرعت بالا شدند.

روشی نوین برای استخراج فرم بدنه بهینه شناور سه بدنه

به گزارش خبرگزاری وبلاگ فرافایلی به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، امین ناظمیان دانش آموخته رشته مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح بهینه سازی فرم بدنه شناور های تریماران بر اساس کاهش مقاومت به روش دینامیک سیالات محاسباتی گفت: فرایند های بهینه سازی در صنایع مختلف باعث بهبود طرح های صنعتی و محصولات می شود به طوریکه هزینه ها و اثرات مخرب زیست محیطی آن کاهش یافته و بعلاوه عملیات پذیری آن افزایش می یابد.

وی افزود: در صنایع دریایی بهینه سازی فرم بدنه کشتی ها با هدف کاهش مقاومت و بهبود دریامانی باعث کاهش مصرف سوخت و در نتیجه هزینه های جاری و اولیه شناور خواهد شد.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: علاوه بر کاهش هزینه ها در صنایع دریایی و فراوری ثروت که هدف اصلی اقتصاد مقاومتی در کشور است، قوانین و مقررات سفت و سخت تازه سازمان جهانی دریانوردی IMO به نام شاخص طراحی بهره وری انرژی (EEDI) جهت بهبود وسایل نقلیه دریایی اجباری بر بهبود فرم بدنه کشتی ها جهت بهبود دریانوردی بوجود آورده است. مسائل فاجعه بار محیط زیستی مانند گاز های گلخانه ای، NOx و SOx و آلودگی های دریایی، رقابت شدید بین کمپانی ها در مبحث ارائه طرح بهینه و کارامدتر و احتیاج کشور به یک کشتی تریماران جابجایی سرعت بالا در حوزه مسافربری و نظامی، از دیگر دستاورد هایی است که برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

وی در مورد این پروژه شرح داد: در این پروژه یک شناور تریماران جابجایی سرعت بالا وارد یک فرایند بهینه سازی هندسی شد. در خاتمه یک پلت فرم چندرشته ای بهینه سازی هندسه کشتی ها بدست آمد به طوریکه یک فرایند چندهدفه بهینه سازی در آن اجرا شد.

ناظمیان ادامه داد: تابع هدف این فرایند کاهش مقاومت کشتی و بهبود دریامانی (دینامیک کشتی در حضور امواج دریا) بوده است. مهمترین دستاورد این پروژه بوجود آمدن یک پلت-فرم بهینه سازی هندسی برای اجسام در معرض جریان سیال بوده است به طوریکه یک کشتی وارد آن شده و فرم بدنه آن در جهت تابع هدف تعریف شده بهبود یابد. دستاورد دیگر این پروژه بدست آمدن یک شناور تریماران پیشرفته می باشد بطوریکه این شناور جهت اجرای طراحی جزییات و ساخت به صنایع مختلف کشور ارائه می شود. کلیه دانش های به کار رفته در این پروژه مورد بحث و آنالیز نهاده شده است.

وی افزود: الگوریتم های بهینه سازی مستقیم و بهینه سازی به روش های طراحی آزمایش، حلگر های عددی مکانیک سیالات، و علم CAD/CAM برای بازفراوری هندسه، از جمله دانش-هایی بودند که به همدیگر متصل شدند تا پلت فرم بهینه سازی برقرار شودد.

وی در مورد روش کار خود در این پروژه گفت: در این پروژه، ابتدا به پیشینه پژوهش-های بهینه سازی هندسی و هیدرودینامیک کشتی ها بالاخص شناور های سه بدنه پرداختیم.

کلیه پلت فرم های ارائه شده و اجزای آن مورد آنالیز نهاده شد و روش های بهینه از لحاظ جواب دقیقتر و زمان محاسباتی کمتر، انتخاب شدند.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: محصول نهایی این پروژه یک شناور بهینه شده از لحاظ پارامتر ها و توابع هدف هیدرودینامیکی است که در صنعت گردشگر و صنایع نظامی قابل ساخت و بهره وری است.

فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: علاوه بر این، قابلیت به کارگیری پلت فرم طراحی شده برای انواع مختلف شناور های دیگر و بهینه سازی پروژه های در حال انجام موسسات و صنایع تحقیقاتی-نظامی-صنعتی از دیگر موارد استفاده از این پروژه است.

ناظمیان بیان کرد: نمونه داخلی این طرح وجود ندارد، اما در سطح بین المللی پروژه های مشابه اجرا شده است که دسترس پذیر نیستند و در کشور ما احتیاج به این بود تا بومی سازی صورت گیرد.

وی با اشاره به کاربرد های پروژه گفت: استخراج فرم بدنه بهینه هیدرودینامیکی برای یک شناور تریماران جابجایی نظامی-مسافربری سرعت بالا، ارائه یک پلت فرم طراحی و بهینه سازی فرم بدنه شناورها، کاهش مصرف سوخت و هزینه های اولیه و جاری شناور و در نتیجه دستاورد مالی، بهره وری زیست محیطی از لحاظ عملیات های دریایی با آلودگی کمتر و کاهش اثرات مخرب بر زیست دریا کاربرد های این پروژه به شمار می فرایند.

لازم به ذکر است: استاد راهنمای این پروژه دکتر پرویز قدیمی عضو هیات علمی دانشکاه صنعتی امیرکبیر بوده است.

منبع: خبرگزاری آریا

به "روشی نوین برای استخراج فرم بدنه بهینه شناور سه بدنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روشی نوین برای استخراج فرم بدنه بهینه شناور سه بدنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید