بازی وزن با اسب بخار؛ آنالیز تکنولوژی خودروهای مسابقات درگ و درگ استرها

به گزارش وبلاگ فرافایلی، در دنیای امروزه که پرشتاب ترین اَبَرخودروهایش مثل مک لارن P1 یا فراری لافراری و پورشه 918 اسپایدر از موتورهای الکتریکی (در کنار پیشرانه های بنزینی) البته به غیر از بوگاتی شیرون با پیشرانه هیولای 16 سیلندرش و البته موتورهای پیچیده کونیخ زگ مثلا روی مدل جسکو سود می برند رسیدن به شتاب اولیه ( 0 تا 100) یا ثانویه (100 تا 140) و زدن رکوردهای 400 و 800 متر شاید کار آسانی با توجه به غول کشی چون نیسان GTR جلو می نماید ولی خب، گاهی ایده آل هایی وجود دارند که رسیدن به آن ها نیازمند تبحر داشتن در علم مکانیک و شیمی و هندسه است و به قول دکارت، فیلسوف فرانسوی صاحب نام قرن 15، که می گفت: به آن چیزی که حواس انسان ارائه می دهد نمی توان کاملاً و 100 درصد اطمینان داشت، بلکه این رفتن راه به وسیله مسیرهای عقلانی است که سبب شناخت حقیقی می گردد.

بازی وزن با اسب بخار؛ آنالیز تکنولوژی خودروهای مسابقات درگ و درگ استرها

اما حالا که داریم صحبت از سرعت و جاذبه می کنیم این داستان من را یاد حرف آیزاک نیتون در قانون اول از 3 قانون اصلی اش می اندازد که می گوید: اگر بر جسمی نیرو وارد گردد آن جسم ساکن نمی ماند و حرکت یکنواخت بر خط راست آن تا زمانی که نیروی مقاومی در برابرش نباشد، ادامه خواهد داشت.

در هر حال، باید اصل داستان را همین ابتدا بگویم. نهایت مسابقات شتاب در جهان در قالب خودروهای درگ استر خلاصه می گردد. هیولاهایی با پیک دور موتور 7500، بلوک و سرسیلندر تراش داده شده به وسیله CNC، پیشرانه های 500 اینج مکعبی و به بالا که تقریبا توانایی هر یک از سیلندرهای بزرگ الجثه شان در فراوری می تواند نزدیک به هزار اسب بخار قدرت برسد.

بعلاوه، نکته جالب توجه در خصوص سوپرشارژر استفاده شده در موتور این درگ استرها این بوده که قدرت فراوری فشار 45.5 Psi را دارند که 15 برابر از3psi سوپرشارژ میتسوبیشی اوولوشون VIII بیشتر است و در دور موتور بیش از 12 هزار دور نزدیک به 900 تا 1000 اسب بخار قدرت فراوری می نماید که روی بدنه به نسبت سبکی که دارند به تعریف بی نظیری از قدرت به وزن می رسند. درگ استرها برای طی کردن جهت 400 متر نیز میل لنگشان بیش از 640 بار می چرخد و در همین، زمان کوتاه سوپاپ هایشان حدود 300 بار باز و بسته می شوند. دمای موتور آن ها در این زمان و پس از حدود 4 تا 5 ثانیه در بیشینه به بالای 70 درجه می رسد و این در حالی است هر پیشرانه درگ استر به 16 عدد شمع 2 مگنتی ام اس دی مجهز است که دقیقا 10 تا 12 شمع دیگر به این موتور اضافه گردد، قدرتی میزان یک دستگاه جوش صنعتی پیدا می نماید!

جدیدترین آگهی های خودرو

مصرف سوخت عجیب و غریبی هم دارند و در شرایط اولیه باز بودن دریچه های موتور در هر دقیقه حدود 290 تا 300 لیتر بنزین پمپ می نمایند و تنها در شرایط گرم شدن پیشرانه، هرزگردی چرخ های عقب مصرف سوخت را به 10 تا 11 لیتر می رسد. بنزین این اژدهایان گرسنه ترکیبی از نیترومتان 85 درصدی با15 درصد الکل است که حدودا هر 100 لیتر این سوخت اعجاب انگیز، 400 تا 500 دلار (نزدیک 12 تا 14 میلیون تومان به نرخ امروز دلار 26 تومنی) قیمت دارد. به این ها وزن حدوداً 1000 کیلوگرمی، رینگ و تایرهای اسلیک گودیر R36x17.5 هم در عقب قرار می گیرند که برای خرید هر حلقه اش باید نزدیک 1000 دلار داد را هم باید اضافه نمود.

در این درگ استرها شتاب جی (جاذبه) باور نکردنی به راننده و ماشین وارد می گردد! چیزی نزدیک به 5 جی که شبیه فشاری است که یه شاتل فضا نورد هنگام کندن از زمین حس می نماید! در این بین، فقط در عرض 80 صدم ثانیه، شما با آن سرعت 160 کیلومتر را تجربه می کنید و حتی می توانید به سرعت بالای 500 کیلومتر با آن دست یابید که سال 2004 تونی شوماخر رکورد 536 کیلومتر را ثبت کرد!

تصویری از پاندای عصبانی یا همان Angry Panda

پاندای عصبانی یا همان Angry Panda

پاندای عصبانی یا همان Angry Panda

پاندای عصبانی یا همان Angry Panda

پاندای عصبانی یا همان Angry Panda

قبلی 1 از 5 بعدی

در کنار این درگ استرها، خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت طراحی شده برای درگ هم هواداران بسیار فراوان تری دارند و عموما نیسان جی تی آر و گونه های مختلف فورد ماستنگ خیلی پرطرفدار هستند و لوازم فراوانی برای تقویت کردنشان موجود هست. یکی از معروف ترین نیسان های GTR تا این لحظه معروف به پاندای عصبانی یا Angry Panda (نمونه سفید در عکس 1 تا 5) با موتور 2800 اسب بخاری است که اخیرا در مسابقات درگ در پیست بین المللی بحرین کولاکی به پا کرد و با رانندگی راب هارپر فقط در 6.8 ثانیه سرعتش به 340 کیلومتر در ساعت رسید!

در هر حال، این بخشی از اعداد و ارقام متحیرنماینده ای بود که در جهانی خودروهای درگ وجود دارد، اما ماشین های درگی که برای رقابت های پیست و خیابان طراحی شده اند اگرچه خود هیولاهای کوچک و تو جیبی هستند، اما اعداد و ارقام شوکه نماینده ای دارند!

در کشورمان نیز در طی یک دهه اخیر مسابقات درگ در شهرستان های مختلف و پریودهای زمانی گوناگون برگزار شده که عموما خودروهای آلمانی از برندهای پورشه و مرسدس بنز و ب ام و در کنار خودروهای ژاپنی از برند نیسان و میتسوبیشی و پژو 206 و پرایدهایی که از نظر فنی کاملا دگرگون شده اند در این میدان دیده می شوند که در ادامه توجه شما را به گالری و تیزر آخرین مسابقه درگ سال 1400 که هفته گذشته در تهران برگزار گشت، جلب می کنم.

تصاویری از مسابقه درگ سال 1400 در تهران

تصاویری از مسابقه درگ سال 1400 در تهران

تصاویری از مسابقه درگ سال 1400 در تهران

تصاویری از مسابقه درگ سال 1400 در تهران

تصاویری از مسابقه درگ سال 1400 در تهران

تصاویری از مسابقه درگ سال 1400 در تهران

تصاویری از مسابقه درگ سال 1400 در تهران

تصاویری از مسابقه درگ سال 1400 در تهران

تصاویری از مسابقه درگ سال 1400 در تهران

قبلی 1 از 10 بعدی

جدیدترین آگهی های خودرو

در آخر نیز تیزی که محمدرضا اناری از این مسابقه تهیه نموده است را می توانید دیدن کنید:

https://divar.ir/daal/wp-content/uploads/2022/03/InShot-20220222-134727300.mp4

گالری تصاویر و تیزر از محمدرضا اناری

منبع: بلاگ دیوار

به "بازی وزن با اسب بخار؛ آنالیز تکنولوژی خودروهای مسابقات درگ و درگ استرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی وزن با اسب بخار؛ آنالیز تکنولوژی خودروهای مسابقات درگ و درگ استرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید