راه های درمان نفخ گوسفند زنده و جلوگیری از نفخ در گوسفندان

به گزارش وبلاگ فرافایلی، درمان نفخ گوسفند زنده در سریع ترین زمان می تواند جان حیوان را نجات دهد. ازاین رو آشنایی با راه های درمان نفخ گوسفند زنده برای تمام دامداران، لازم و ضروری است.

راه های درمان نفخ گوسفند زنده و جلوگیری از نفخ در گوسفندان

نفخ و بزرگ شدن شکمبه گوسفند به علت گازهای حاصل از تخمیر معمولاً از طریق دو عامل ایجاد می شود: خوردن غلات زیاد و پرخوری علف تازه در بهار.

وقتی گوسفندها غلات زیادی را می خورند یا علف هایی مانند شبدر یا یونجه را مصرف می کنند، گازها در شکمبه جمع می شوند.

حیوان نمی تواند این گاز را به سرعت از بدن خود خارج کند و دچار نفخ می شود. آشنایی با علائم و روش های درمان نفخ گوسفند زنده که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت، می تواند در مراحل اولیه، به نجات جان حیوان شما کمک کند.

چنانچه برای خرید و سرمایه گذاری در زمینه پرورش و نگهداری دام در جستجوی نژاد خاصی هستید یا برای مناسبت های مختلف نیاز به خدمات ذبح گوسفند دارید، جهت ثبت سفارش و مشاهده قیمت گوسفند زنده روی لینک کلیک کنید.

نکات کلیدی

  • نفخ در گوسفند همیشه باید به عنوان شرایط اضطراری در نظر گرفته شود.
  • وقتی گوسفندها به پهلو دراز می کشند و تمایلی به بلند شدن ندارند، احتمالا دچار نفخ شده اند.
  • با وجود نفخ، سمت چپ شکم برخی از گوسفندها متورم می شود و دیگر غذا نمی خورند.

منظور از نفخ گوسفند چیست؟

قیمت گوسفند زنده بالاست و به عنوان سرمایه ای مهم برای دامداران محسوب می شود؛ بنابراین با مشاهده هر نشانه ای از بیماری، برای درمان این حیوان، اقدام کنید.

قبل از بررسی علت های نفخ گوسفندان، لازم است بدانیم منظور از نفخ گوسفند چیست؟

معده حیوانات نشخوارکننده گاز را به صورت محصول جانبی تخمیر تولید می کند. حیوانات به طور مداوم، تقریبا هر دقیقه یک بار، برای رهایی از این گازها، آروغ می زنند.

اگر این آزاد شدن گاز یا تخمیر خیلی سریع باشد، گاز در شکمبه به دام می افتد. در نتیجه، شرایطی ایجاد می شود که به نفخ معروف است. نفخ اگر به موقع درمان نشود ممکن است برای سلامت حیوان، تهدیدکننده باشد.

نفخ زمانی رخ می دهد که حیوان در مراتع سرسبز حاوی حبوبات یا غلات چرا می کند. به خصوص اگر مرتع مرطوب باشد احتمال نفخ گوسفند بیشتر است.

نفخ در نشخوارکنندگان معمولا ناشی از انسداد مری است. حیواناتی که از نفخ رنج می برند در بیشتر موارد در صورت درمان سریع و درست، بهبود پیدا می کنند.

شاید بپرسید نفخ گوسفند چقدر طول میکشد. در حالت معمول، گوسفند بعد از 12 تا 48 ساعت چرا در مراتع، دچار نفخ می شود و اگر به موقع تشخیص داده نشود، به مرگ حیوان منجر خواهد شد.

استعلام قیمت گوسفند زنده

راه ها و نحوه تشخیص نفخ در گوسفند

نفخ گوسفند زنده علائم متعددی دارد و با توجه به علائم بالینی حیوان، تشخیص داده می شود. نشانه اصلی این مشکل در گوسفند، متورم شدن سمت چپ شکم است.

بی قراری، یکی دیگر از علائم نفخ گوسفند زنده است. حیوان به طور مکرر به شکم خود لگد می زند و غرغر می کند. گوسفندی که دچار نفخ شده ممکن است دراز بکشد و نتواند دوباره بلند شود.

علاوه براین، ادرار و مدفوع حیوان هم افزایش پیدا می کند. گاهی ممکن است کف از دهان حیوان خارج شود و مسائل تنفسی داشته باشد. دامدار باید نشخوار سالم را بشناسد تا بتواند علائم نفخ را تشخیص دهد.

علائم بالینی نفخ در گوسفند را می توان به صورت زیر لیست کرد:

  • شایع ترین علامت، بزرگ شدن شکم است که بیشتر در سمت چپ، پشت دنده ها، در ناحیه پهلو دیده می شود. این اتفاق بعداً به بزرگ شدن کل شکم تبدیل می شود.
  • حیوان ممکن است علائمی مانند دندان قروچه، افسردگی، بالا و پایین رفتن و بی قراری را نشان دهد.
  • دراز کردن گردن، تکرر ادرار یا اجابت مزاج و حتی صدای خرخر از دیگر نشانه های نفخ در گوسفند هستند.
  • درد ناشی از بزرگ شدن شکم باعث می شود حیوان به شکمش لگد بزند و پاهای عقبش را از هم جدا نگه دارد.
  • در حالت پیشرفته، به علت فشار شکمبه روی دیافراگم، حیوان دچار مسائل تنفسی می شود. در نهایت به علت نارسایی تنفسی و قلبی، گوسفند از بین می رود.

باز هم متذکر می شویم که درمان نفخ گوسفند زنده در سریع ترین زمان، جان حیوان شما را نجات می دهد.

راه های جلوگیری از نفخ گوسفند زنده

راه های مختلفی برای جلوگیری از نفخ گوسفند زنده وجود دارد. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس سعی کنید با رعایت نکات بهداشتی و تغذیه ای، از نفخ گوسفند پیشگیری کنید.

برای جلوگیری از نفخ گوسفند، به غلاتی که به گوسفند خود می دهید توجه کنید. نفخ، بیشتر به علت مصرف جو و گندم رایج است؛ اما ممکن است با مصرف غلات دیگر هم رخ دهد.

نحوه پردازش غلات را در هم نظر بگیرید. دانه له شده سرعت آزاد شدن کربوهیدرات ها را افزایش می دهد و منجر به نفخ می شود.

یکی دیگر از راه های جلوگیری از نفخ گوسفند زنده، نظارت بر حبوبات و علوفه هایی است که گوسفند می خورد. در بهار گوسفندان را برای مدت کوتاهی چرا دهید.

علاوه براین سعی کنید زمانی که مرتع مرطوب است از بیرون آوردن گوسفندان خودداری کنید. رطوبت یکی از دلایل اصلی بروز نفخ در گوسفند است.

مانند هر دام دیگری، رژیم غذایی گوسفند خود را به تدریج تغییر دهید. در صورت تغییر جیره غذایی، غلات را به آرامی زیاد کنید تا باعث نفخ نشود.

اگر گوسفندان دام شما از رژیم غذایی تمام غلات استفاده می کنند، حتماً به آنها یونجه زیادی بدهید. یونجه یا سیلو باکیفیت به فرآیند هضم غذا کمک می کند.

سعی کنید با برخی اقدامات پیشگیرانه مانند تغییر تدریجی خوراک، علوفه زیاد و تغذیه با کیفیت بالا که شامل آمافرم است، از نفخ گوسفند خود جلوگیری کنید.

ثبت سفارش خدمات فروش و ذبح گوسفند

راه های درمان نفخ گوسفند زنده

درمان نفخ گوسفند زنده شامل اقداماتی است که به تجمع گاز اضافی و حذف گازهای موجود کمک می کند. اگر دامدار هستید بهتر است با روش های درمان نفخ گوسفند زنده آشنا باشید تا در شرایط اضطراری، حیوان را نجات دهید.

درمان نفخ خفیف گوسفند

اگر متوجه انبساط کمی در شکم گوسفند شدید و حیوان همچنان در حال غذا خوردن است، نفخ درجه خفیفی دارد. اقدامات زیر را برای اصلاح این شرایط انجام دهید:

  • گاهی اوقات نفخ به علت گیر کردن تکه های بزرگ غذا در مری اتفاق می افتد. اگر این رخ داد، سعی کنید برای برطرف انسداد، گردن حیوان را ماساژ دهید.
  • آروغ زدن یکی از راه های درمان نفخ گوسفند زنده است. برای این کار حیوان را در شرایط ایستاده نگه دارید. محتویات شکمبه را آرام بمالید. این کار به آزاد شدن حباب های گاز به دام افتاده در شکم حیوان کمک می کند.
  • گوسفند را روی باسن بنشانید و شکمش را بمالند.

بیشتر بخوانید: لیست بهترین نژادهای گوسفند چندقلوزا

درمان نفخ میانه

یکی دیگر از راه های درمان نفخ گوسفند زنده استفاده از روش اورژانسی لوله گذاری معده است. این روش برای درمان نفخ خشک گوسفند بسیار مؤثر است. در این روش، کافیست لوله را حرکت دهید و سعی کنید منبع گاز را پیدا کنید.

برای اطمینان از اینکه لوله در معده است، بررسی کنید که گاز آزادشده، بوی محتویات معده را داشته باشد. اگر نفخ گاز باشد، ممکن است بلافاصله بعد از ورود لوله به معده، این گازها خارج شوند.

اگر بعد از این مرحله، هیچ گازی خارج نشد، احتمالاً گوسفند شما دچار نفخ کف آلود شده که به اقدامات دیگری نیاز دارد.

درمان نفخ شدید

در موارد شدید که روش های بالا، مشکل را برطرف نمی کند ممکن است سوراخ کردن شکمبه چاره کار باشد. از آنجایی که این روش درمانی، کاملا تخصصی است، باید از طریق دامپزشک انجام شود.

بنابراین زمان را از دست ندهید و هر چه سریع تر برای درمان نفخ گوسفند خود اقدام کنید.

کلام پایانی

نفخ یا تجمع گاز در شکمبه گوسفند، شرایط کشنده ای است که باید برای درمان نفخ گوسفند سریعا اقدام شود.

اگر دانش و مهارت کافی در علم دامداری ندارید، با مشاهده علائم نفخ، هر چه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید. درمان سریع در شرایط نفخ گوسفند، می تواند جان حیوان شما را نجات دهد.

منبع: https://duraferm.com

سوالات متداول

چه مدت طول می کشد تا نفخ در گوسفند ایجاد شود؟

نفخ کف آلود معمولاً نشخوارکنندگان را یک ساعت بعد از تغذیه درگیر می کند. نفخ گاز به صورت پراکنده در گوسفندان رخ می دهد.

دامپزشکان چگونه نفخ گوسفند را درمان می کنند؟

دامپزشک ابتدا تجمع گاز و هوا را در داخل معده آزاد می کند تا بافت معده از بین نرود. به این ترتیب، فشار از اندام های اطراف برداشته شده و حیوان نجات پیدا می کند.

درمان اورژانسی نفخ در گوسفند چیست؟

حیواناتی که نفخ شدید دارند باید سریع درمان شوند. این کار با سوراخ کردن شکمبه در جایی که تورم بیشتر است انجام می شود.

منبع: آچاره

به "راه های درمان نفخ گوسفند زنده و جلوگیری از نفخ در گوسفندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های درمان نفخ گوسفند زنده و جلوگیری از نفخ در گوسفندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید