راز هایی از گزارش تازه کافه بازار برای توسعه دهندگان برنامه و بازی موبایل

به گزارش وبلاگ فرافایلی، صنعت ساخت برنامه و بازی برای گوشی های موبایل در سال گذشته 189 میلیارد تومان سود خالص نصیب کسب وکار های فعال این حوزه در کافه بازار کرده است. برای اینکه بزرگی این عدد را در ذهن تان تصور کنید بهتر است بدانید 189 میلیارد تومان دقیقا برابر است با هزینه ای که ظرف چهار سال خرج فرودگاه اردبیل شده. دو سال پیش دقیقا همین اندازه اعتبار به منظور ارتقا شاخص های اقتصادی از جمله تکمیل طرح های تولیدی، صنعتی و کشاورزی به دستگاه های اجرایی استان سیستان و بلوچستان اختصاص پیدا کرد و در مهرماه سال گذشته نیز 189 میلیارد تومان اعتبار برای تسهیلات اشتغال روستایی در استان ایلام پرداخت شد. پس با عدد بزرگی روبرو هستیم که توسعه دهندگان و فعالان بخش صنعت ساخت و طراحی برنامه و بازی مخصوص موبایل نمی توانندچشم شان را روی آن ببندند. اگر گزارش کافه بازار درباره جزییات عملکرد این صنعت در سال 98 را مرور کنیم به اعداد قابل توجه دیگری هم برخورد خواهیم کرد.

راز هایی از گزارش تازه کافه بازار برای توسعه دهندگان برنامه و بازی موبایل

چرا تعداد توسعه دهندگان برنامه و بازی موبایل مدام افزایش پیدا می کند؟

اطلاعات این گزارش نشان می دهند در ازای تعداد 58 میلیون کاربر اینترنت در ایران، 41 میلیون کاربر فعال در کافه بازار حضور داشته اند و هر کاربری که پرداخت درون برنامه ای داشته به طور متوسط 51 هزار تومان هزینه انجام داده است. چنین اتفاقی در نهایت باعث شده تا انتها سال 98 تعداد توسعه دهندگان فعال حاضر در کافه بازار که به ساخت برنامه و بازی های موبایل اقدام می کنند با 32 درصد رشد از 29 هزار توسعه دهنده عبور کند. به طور کلی توسعه دهندگان تا انتها سال گذشته 109 هزار برنامه و 18 هزار بازی برای موبایل طراحی و اجرا کرده اند و بابت این کار 120 میلیارد تومان سود بابت فروش برنامه ها و 69 میلیارد تومان سود بابت فروش انواع بازی موبایل نصیب شان شده است.

با این حال در سال 98 بازی ها میانگین نصب بیشتر و درآمد بالاتری داشته اند. اگرچه درآمد توسعه دهنده ها از ساخت برنامه 64 درصد بوده، اما هر برنامه به طور متوسط 10 هزار و 200 تومان سود نصیب آن ها کرده، ولی ساخت هر بازی به طور میانگین 19 هزار و 200 تومان برای توسعه دهنده سود داشته است. به این ترتیب میانگین مبلغ ریالی هر تراکنش در بازی ها 1.8 برابر میانگین تراکنش در سایر برنامه ها بوده است.

همچنین میانگین نصب بازی چهار هزار و 300 مرتبه است در حالی که میانگین نصب برنامه ها به دو هزار و 800 مرتبه می رسد. تعداد خریداران بازی های موبایلی هم در طول سال با رشد چشمگیری روبرو بوده؛ در فروردین سال 98 تعداد کاربرانی که از کافه بازار بازی موبایل خریداری کرده اند 141 هزار نفر بوده است. این عدد در آذرماه با رشدی چمشگیر به 227 هزار نفر می رسد و پس از آن کمی تب و تاب بازی موبایل در دی و بهمن و به طور خاص در اسفندماه کاهش پیدا می کند. به طوری که در ماه آخر سال 183 هزار خریدار برای بازی های موبایل وجود داشته است. این مسئله را شاید بتوان به شیوع ویروس کرونا ربط داد و این طور برداشت کرد که با خانه نشین شدن مردم آن ها معاشرت با سایر اعضای خانواده را انتخاب کرده یا سراغ دیگر سرگرمی های در دسترس رفته اند.

آیا بازار فروش برنامه و بازی موبایل در ایران جای رشد دارد؟

شاید فکر کنید استقبال کاربران باعث شده توجه توسعه دهنده ها به ساخت برنامه و بازی موبایل جلب شود یا در اصطلاح در بازار دست زیاد شود، اما به شکلی شگفت انگیز مرور آمار ها خلاف این مسئله را اثبات می کند؛ در سال 98 تعداد کل فروشنده های فعال نسبت به سال قبل، در حوزه ساخت بازی 25درصد و در حوزه ساخت برنامه ها 22درصد کاهش پیدا کرده است. این یعنی اگر کسی بخواهد خلاقیت به خرج بدهد و برنامه یا بازی تازه و به دردبخور بسازد، می تواند بازار را در اختیار بگیرد.

گزارش کافه بازار نشان می دهد نه تنها سود این کار تضمین شده است بلکه مدام افزایش پیدا می کند. به عنوان مثال درآمد توسعه دهندگان برنامه های موبایل در سال 97 رقمی معدل 56 میلیارد تومان قید شده، اما یک سال بعد این رقم دو برابر شده و با افزایشی قابل توجه به عدد 120 میلیارد تومان رسیده است. این یعنی 114 درصد رشد درآمد که نباید از آن ساده گذشت. درآمد حاصل از ساخت بازی هم افزایش پیدا کرده. اگر توسعه دهنده ها در سال 97 بابت این کار 47 میلیارد تومان سود کسب کردند در سال 98 این کار برایشان 69 میلیارد تومان سود خالص به همراه داشته که از رشد 57 درصدی حکایت دارد.

رشد درآمد حاصل از ساخت برنامه ها و بازی های مخصوص موبایل در طول ماه های سال نکته قابل توجه دیگری به حساب می آید. در فروردین سال 97 درآمد فروش برنامه شش میلیارد تومان برای مدت یک ماه بوده است. این عدد در آذر به 13 میلیارد تومان در ماه رسیده است. درآمد حاصل از فروش بازی نیز از پنج میلیارد تومان در ماه فروردین به هفت میلیارد تومان فروش ماهیانه در آذرماه افزایش پیدا می کند. در اسفند 98 که مردم خانه نشین بوده اند درآمد ماهیانه حاصل از فروش برنامه و بازی موبایل در کافه بازار به ترتیب 10 میلیارد تومان و هفت میلیارد تومان بوده است. اگر هنوز دو دل هستید و نمی توانید تصمیم بگیرید این بخش از آمار می تواند خاطرتان را آسوده کند؛ گزارش کافه بازار نشان می دهد در سال 98، خریداران به دفعات و با هزینه بیشتر در مقایسه با سال 97 برنامه و بازی مخصوص موبایل خریداری کرده اند. تعداد خریداران بازی موبایل در سال 97 به ازای هر فروشنده 87 بازی بوده است که در سال 98 این عدد با 44 درصد رشد به 125 بازی می رسد.

تعداد متوسط خریدار برای هر برنامه هم رو به افزایش است و از 65 خریدار در سال 97 به 93 خریدار در سال 98 رسیده. توسعه دهندگان علاوه بر افزایش تعداد خریدار همچنین می توانند بابت میانگین درآمد حاصل از فروش هر برنامه و بازی خرسند باشند.

به عنوان مثال آن ها بابت فروش هر بازی در سال 97 رقمی معادل 9 هزار و 500 تومان درآمد داشته اند، ولی در سال 98 بابت فروش هر بازی به طور متوسط 12 هزار و 400 تومان درآمد داشته اند. درآمد حاصل از فروش برنامه هم ظرف یک سال افزایش پیدا کرده و از پنج هزار و 300 تومان به شش هزار و 500 تومان به ازای هر برنامه رسیده است. در این بخش هم می توان به وضوح مشاهده کرده که تمرکز روی ساخت بازی موبایل نسبت به ساخت برنامه و اپلیمیشن موبایل منفعت بیشتری برای توسعه دهندگان دارد.

این مورد همچنین در خصوص میانگین درآمد سالیانه از هر خریدار صدق می کند. در سال 97 درآمد سالانه توسعه دهنده های بازی از هر خریدار 52 هزار و 900 تومان بوده که یک سال بعد این عدد به 71 هزار و 100 تومان می رسد. درآمد سالانه توسعه دهندگان برنامه های موبایل هم از 20 هزار و 800 تومان سال 97 به 39 هزار و 500 تومان در سال 98 می رسد. رد پای جلب شدن توجه کاربران موبایل به بازی را در بخش های دیگری از گزارش سالیانه کافه بازار می توان پیدا کرد.

در فروردین و اردیبهشت سال 98 کلمه تلگرام و تلگرام طلایی بیشتر از هر کلمه دیگری از طرف کاربران در باکس جستجوی کافه بازار نوشته می شده، اما از خرداد بازی جای آن را گرفته که نشان می دهد اگر تمرکز خودتان را روی ساخت بازی خوب بگذارید، آن را روی هوا می برند. گزارش کافه بازار نشان می دهد به جز مهرماه تا انتها سال 98 بازی بیشتر از هر کلمه دیگری توسط مردم جستجو شده است.

منبع: فرارو

به "راز هایی از گزارش تازه کافه بازار برای توسعه دهندگان برنامه و بازی موبایل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز هایی از گزارش تازه کافه بازار برای توسعه دهندگان برنامه و بازی موبایل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید