جدیدترین توضیحات درباره معافیت مالیاتی هنرمندان

به گزارش وبلاگ فرافایلی، تهران (پانا) - یک فعال حقوق و رسانه و تهیه کننده سینما درباره آخرین مصوبات مجلس شورای اسلامی درباره قانون معافیت مالیاتی هنرمندان در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری سخن گفت.

جدیدترین توضیحات درباره معافیت مالیاتی هنرمندان

به گزارش صبا، طی هفته های گذشته خبری مبنی بر لغو معافیت اقتصادیاتی هنرمندان در آنالیز لایحه بودجه سال 1401 کل کشور در کمیسیون تلفیق مطرح شد که هنرمندان در حوزه های مختلف هنری به اشکال مختلف نوشتن یادداشت، ارایه کارزار، برگزاری جلسه و… خواهان بازگشت مصوبه معافیت اقتصادیاتی شدند پس از این عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان و ورزنه مجددا پیشنهاد بازگشت معافیت اقتصادیاتی را در مجلس گفت و نمایندگان مجلس در جلسه نوبت عصر علنی چهارشنبه چهارم اسفندماه مجلس شورای اسلامی در آنالیز های بودجه 1401 در بخش عایدیی با حذف فعالیت های هنری موضوع بند ل ماده 139 قانون اقتصادیات های مستقیم از جز 1 بند ق تبصره 6 بودجه که می گوید معافیت اقتصادیاتی فعالیت های مربوط به انتشارات یاری درسی و فعالیت های هنری موضوع بند ل ماده 139 قانون اقتصادیات های مستقیم، حذف می گردد. ابقای معافیت اقتصادیاتی هنرمندان را تصویب کردند اما اکنون پس از گذشت حدود 10 روز از آخرین تصمیم گیری نمایندگان درباره لغو اقتصادیات هنرمندان طبق اعلام رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق معافیت اقتصادیاتی فعالیت های هنری از قبیل هنرپیشه ها موضوع بند (ل) ماده 139 قانون اقتصادیات های مستقیم صرفا تا سقف دو میلیارد ریال برابر با 200 میلیون تومان در سال قبل قابل اعمال است و بیشتر از آن حسب مورد به نرخ ماده 105 یا ماده 131 قانون اقتصادیات های مستقیم (ضریب 25 درصد) شامل پرداخت اقتصادیات می گردد.

بند (ل) ماده 139 اقتصادیات های مستقیم شامل مشاغل هنری و فرهنگی از قبیل فراوری، تکثیر، توزیع و نمایش فیلم اعم از سینمایی و خانگی، فراوری، تکثیر و توزیع اجراهای صحنه ای موسیقی و پخش و فروش آثار صوتی و تصویری اعم از خانگی و تلویزیونی، تئاتر و نمایش صحنه ای، هنرهای تجسمی و سنتی می گردد. ما برای روشن تر شدن این موضوع که یکی از اصلی ترین دغدغه های هنرمندان کشور است با مهدی کوهیان فعال حقوق و رسانه به تبادل نظر پرداختیم.

مهدی کوهیان فعال حقوق و رسانه و تهیه نماینده سینما گفت: معافیت اقتصادیاتی فعالیت های هنری در قانون اقتصادیات های مستقیم تصویب شده است و از سال 1381 تا به امروز در حال اجراست.

وی اضافه نمود: فعالیت هنری در واقع به واسطه اینکه مورد حمایت ویژه دولت هست از پرداخت اقتصادیات معاف است اما این موضوع به این معنی نیست که هنرمندان از پرداخت اقتصادیات معاف هستند، بلکه تنها فعالیت هنری آنها از پرداخت اقتصادیات معاف است یعنی یک هنرمند به صرف اینکه هنرمند است از اقتصادیات معاف نیست بلکه آن بخش از فعالیت هایش که مطابق با فعالیت هنری قانون اقتصادیات های مستقیم است از پرداخت اقتصادیات معاف است.

کوهیان اظهار کرد: یعنی اگر بازیگری فعالیت غیر هنری و تبلیغاتی داشت به طور مثال اسپانسری داشت و تبلیغ یک برند را انجام داد و در واقع از محلی غیر از فعالیت هنری کسب عایدی کرد باید اقتصادیات بپردازد که همین الان نیز بازیگران و هنرمندانی که عایدیهای بیشتری از اینگونه فعالیت ها دارند، اقتصادیات پرداخت می نمایند.

این فعال حقوق و رسانه بیان کرد: سال گذشته و سال جاری گروهی از نمایندگان مجلس پیشنهادی دادند که برای یک سال -چون مصوبه ضمناً لایحه بودجه تصویب می گردد و لایحه بودجه هم یکساله هست- این معافیت های اقتصادیاتی فعالیت های هنری لغو گردد یعنی قاعدتا تنها برای یکسال در بودجه سالانه می توان تصمیم گیری کرد.

پیشنهاد حذف معافیت اقتصادیاتی کتب یاری درسی

تهیه نماینده فیلم سینمایی پرو گفت: آنچه رخ داد این بود که کمیسیون تلفیق پیشنهادی در بودجه 1401 داده بود که فعالیت های مربوط به انتشارات کتب یاری درسی و کل فعالیت های هنری که ذیل بند (ل) ماده 139 قانون اقتصادیات های مستقیم هستند معافیت اقتصادیاتی شان برای سال 1401 حذف گردد این مصوبه کمیسیون تلفیق برخلاف قانون اقتصادیات های مستقیم بود و طبق آیین نامه داخلی مجلس برای تصویب این احتیاج به دوسوم آرا وجود داشت.

کوهیان شرح داد: در مصوبه ای که به صحن مجلس رفت و تصویب شد نمایندگان مجلس اصلا به حذف معافیت اقتصادیاتی هنرمندان رای ندادند و این مصوبه از دستور کار خارج شد منتها نمایندگان به حذف معافیت اقتصادیاتی فعالیتهای انتشاراتی کتب یاری درسی رای دادند که البته تصویب این موضوع نیز احتیاجمند دوسوم رای است که برای این مهم دو سوم رای لازم داده نشده است.

وی ادامه داد: در اصل رای گیری که در صحن مجلس صورت گرفت برای تصویب جز یک بند (ق) تبصره 6 لایحه کمیسیون تلفیق بودجه برای کتب یاری درسی بوده و چون برخلاف قانون اقتصادیات های مستقیم بود احتیاج به دوسوم آرا نمایندگان مجلس داشت.

این هنرمند اظهار کرد: هیات رییسه مجلس در روز هفتم اسفندماه به نمایندگان تذکری می دهد مبنی بر اینکه آنچه تصویب کردیم دو سوم آرا لازم را برای تصویب نهایی نداشته است بنابراین باید دوباره رای گیری گردد تا تعیین گردد آیا لغو معافیت اقتصادیاتی کتب یاری درسی دو سوم رای را خواهد آورد یا نه؟

این تهیه نماینده سینما گفت: در جلسه روز هفتم اسفندماه مجلس شورای اسلامی دو سوم رای در خصوص لغو معافیت اقتصادیاتی کتب یاری درسی و موسسات کنکور داده نمی گردد و قاعدتا باید حذف لغو معافیت اقتصادیاتی کتب یاری درسی رای می آورد ولی نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند که این مصوبه به کمیسیون تلفیق برگردد و کمیسیون مصوبه را به شکلی اصلاح کند که به صحن مجلس بیاید و بتواند دو سوم آرا را از آن خود کند.

کوهیان با بیان اینکه مصوبه معافیت اقتصادیاتی کتب یاری درسی به کمیسیون تلفیق رفته و کمیسیون اصلا نمی توانسته است برای چیزی که یکبار رای آورده پیشنهاد الحاقی بدهد، گفت: کمیسیون تلفیق یک پیشنهاد الحاقی مجدد بر مصوبه لغو معافیت اقتصادیاتی کتب یاری درسی داده است و در این پیشنهاد از نظر اولیه خودش نیز عدول نموده چرا که در نظر سابق گفته بود کلیه فعالیت های هنری معافیت شان لغو می گردد اما اکنون در پیشنهاد تازه فقط بخشی از فعالیت های هنری نظیر هنرپیشگان را برای پرداختن اقتصادیات ذکر نموده است.

وی ادامه داد: اینکه نظیر هنرپیشگان چه کسانی هستند خودش محل تفسیر است و قطعا مشکلاتی را برای قوه مجریه ایجاد خواهد نمود اما اکنون موضوع این است که کمیسیون تلفیق مصوبه را محدود و سپس تصویب نموده است حالا این مصوبه کمیسیون تلفیق باید مجددا به صحن مجلس بیاید و برای تصویب از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو سوم رای بیاورد و با این تفاسیر باید گفت چیزی هنوز تمام نشده است.

این تهیه نماینده و فعال حقوقی سینما گفت: از لحاظ قانون گذاری فکر می کنم کمیسیون تلفیق نمی توانسته مجددا وارد موضوع لغو معافیت اقتصادیاتی هنرمندان گردد چون در واقع فقط حذف آن یکبار در مجلس رای آورده و قطعی شده است اما اکنون که مجدد این پیشنهاد مطرح شده باید به تصویب دوسوم از نمایندگان مجلس برسد.

هنوز مصوبه ای در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است

تهیه نماینده مستند سینمایی کوچه بیوک گفت: مشوش کردن فکر هنرمندان آن هم در زمانی که هنوز مصوبه ای در مجلس شورای اسلامی تصویب و قطعی نشده کاملا اشتباه است.

وی اضافه نمود: تذکر هیات رییسه مجلس مبنی بر احتیاج به رای دو سوم نمایندگان مجلس برای حذف معافیت های اقتصادیاتی با توجه به اینکه قبلا در قانون اقتصادیات های مستقیم بوده کاملا درست است و فکر می کنم اگر مصوبه تازه در صحن مجلس مطرح گردد با توجه ویژه ای که نمایندگان در مصوبه قبلی به هنرمندان داشتند این مصوبه هم رای نخواهد آورد و به تصویب نهایی نخواهد رسید.

کوهیان گفت: البته باز هم تاکید می کنم معافیت اقتصادیاتی صرف هنرمند بودن شامل حال کسی نمی گردد، هنرمندان مثل بقیه مردم در حوزه های غیر از فعالیت شان اقتصادیت می پردازند و فقط در خصوص فعالیت هنری شان از پرداخت اقتصادیات معاف هستند آن هم به علت اینکه فعالیت های هنری اصولا گردش اقتصادی بسیار اندکی دارد.

این تهیه نماینده سینما ادامه داد: شاید تنها چند نفر از بازیگران آن هم تعدادی زیر 30 نفر عایدی آنچنانی داشته باشند که بیشتر این عایدیهای بالا از فعالیت های هنری نیست بلکه از محل تبلیغات هست که اقتصادیاتش را نیز می پردازند.

بازیگران نیز اقتصادیات می پردازند

وی گفت: باید آگاهی سازی در این مورد انجام گردد تا مردم فکر ننمایند هنرمندان برای عایدیهای هنگفت خود اقتصادیاتی پرداخت نمی نمایند بلکه بازیگران نیز اقتصادیات پرداخت می نمایند. مردم باید این را بدانند که در خصوص معافیت اقتصادیاتی فعالیتهای هنری، اجحاف یا تبعیضی برای سایر آحاد رخ نداده است و باید برای فرهنگ و هنر این کشور کوشش کرد و دولت باید همچنان پشتیبان هنرمندان باشد.

مهدی کوهیان در سرانجام گفت: قانون اقتصادیات های مستقیم با هدفی نوشته و تصویب شده و در این قانون تنها هنرمندان نیستند که از پرداخت اقتصادیات معاف هستند بلکه موضوعات دیگری نیز از این معافیت بهره می برند و آن هم به منظور حمایت از مشاغل در معرض خطر و مشاغل نوپا است و امیدوارم این دلهره هنرمندان بزودی رفع گردد و در این روزهای سرانجام سال بدانند که می توانند یک عیدی خوب از مجلس بگیرند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "جدیدترین توضیحات درباره معافیت مالیاتی هنرمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین توضیحات درباره معافیت مالیاتی هنرمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید