تخلیه چاه فاضلاب چرا و چطور انجام می گردد؟

به گزارش وبلاگ فرافایلی، امروزه تصور یک خانه مدرن ، فرقی نمی کند که آپارتمان باشد یا یک خانه ویلایی بدون سیستم فاضلاب غیر ممکن است . فاضلاب جزء لاینفک بسیاری از تاسیسات است و از آنجایی که به صورت روزانه فراوری شده و به وسیله سیستم فاضلاب دفع می گردد ، ممکن است هر از گاهی دچار گرفتگی یا انسداد شده و احتیاج به تخلیه چاه داشته باشد.

تخلیه چاه فاضلاب چرا و چطور انجام می گردد؟

گاهی اوقات به علت تجمع موادی مانند مو، مواد چرب و غیره از لوله های فاضلاب باعث می گردد سرتاسر بستر فاضلاب با یک لایه ضد آب پوشیده شده و چاه فاضلاب مسدود گردد . در این صورت باید تخلیه چاه فاضلاب با استفاده از دستگاه های مخصوص انجام گردد . در غیر این صورت چاه سرریز شده و علاوه بر ایجاد بوی فاضلاب در محل ، حشراتی مانند سوسک نیز در فضا پراکنده می شوند.

در این مطلب می خوانید:

Toggle
  • دلایل مسدود شدن لوله های فاضلاب چیست؟
    • چربی ها
    • جمع شدن مو
    • ایجاد رسوب در سیفون
  • انواع روش های تخلیه چاه
    • تخلیه چاه به وسیله دستگاه های مخصوص
    • تخلیه چاه به وسیله حفر یک چاه دیگر
    • استفاده از تلمبه دستی
    • بکارگیری پمپ جهت تخلیه چاه

دلایل مسدود شدن لوله های فاضلاب چیست؟

عواملی که باعث مسدود شدن چاه فاضلاب شده و احتیاج به تخلیه چاه را ضروری می نماید شامل موارد زیر می باشند:

چربی ها

شستشوی ظروف چرب در سینک ظرفشویی باعث جمع شدن چربی ها در لوله های فاضلاب می شوند. این مسئله نفوذ ناپذیری لوله ها را کمتر کرده و باعث گرفتگی فاضلاب می گردد. برای جلوگیری از این امر کافیست هر چند وقت یک بار سیستم فاضلاب را با آب داغ شستشو دهید.

جمع شدن مو

هنگام دوش گرفتن ممکن است موی زیادی در زه کشی فاضلاب جمع گردد که این مسئله باعث انسداد لوله های فاضلاب می گردد . برای جلوگیری از این امر خرید توری های محافظ چاه ایده آل است که مانع از نفوذ موها به داخل لوله های فاضلاب می گردد.

ایجاد رسوب در سیفون

اغلب انسداد به علت رسوبات ایجاد شده در خم های سیفون رخ می دهد . سیفون به گونه ای طراحی شده که همواره آب زائد در آن وجود داشته در نتیجه باعث ایجاد فشار در سیستم می گردد و اجازه نمی دهد بوی فاضلاب به فضا نفوذ کند .

سیفون محل انباشته شدن انبوه زباله های خانگی نیز است که باعث انسداد لوله های فاضلاب می شوند برای جلوگیری از این امر تمیز کردن و شستشوی منظم سیفون الزامی است.

از جمله موارد دیگری که باعث گرفتگی و انسداد لوله های فاضلاب می شوند می توان به یا ترک لوله ها که باعث نشتی آنها می گردد ، پر شدن بیش از حد فاضلاب و یا خطا در هنگام نصب لوله های فاضلاب اشاره کرد.

انواع روش های تخلیه چاه

تخلیه چاه به وسیله دستگاه های مخصوص

هر چه چاه فاضلاب قدیمی تر باشد فضولات، زباله و چربی های بیشتری درون آن قرار گرفته و باعث ایجاد شدن یک لایه در کف و دیواره های چاه می شوند که نفوذ ناپذیر بوده و در نتیجه ممکن است سرریز شدن چاه فاضلاب را به همراه داشته باشد. بعلاوه اگر این چاه بر روی زمینی حفر شده باشد که خاک آن شنی است در نتیجه آب نمی تواند به درون زمین نفوذ یابد، لذا زباله های جامد در کف چاه ته نشین شده و مایعات نیز به وسیله دیواره چاه به اطراف فرستاده می شوند . تمام این عوامل باعث پر شدن چاه شده و احتیاج به تخلیه چاه وجود دارد که در این صورت به وسیله دستگاه های مخصوص با استفاده از پمپ های کفکش و دستگاه های مکنده چاه تخلیه می گردد ، سپس فضولاب و فاضلاب تخلیه شده به داخل تانکر های مخصوص منتقل شده و به جاهایی که مورد تایید شهرداری است تخلیه می شوند.

تخلیه چاه به وسیله حفر یک چاه دیگر

در این روش که یکی از روش های قدیمی بوده و امروزه رایج نیست ابتدا به وسیله یک متخصص ، عمر و جذب پذیری چاه سنجیده می گردد . سپس یک چاه دیگر در کنار آن حفر شده و پس از ایمن سازی به روش با کول سیمانی که معمولا از نوع و است ، با استفاده از یک لوله، مایعات چاه قدیمی به چاه تازه انتقال می یابد. از این روش زمانی استفاده می گردد که چاه فاضلاب در عین پر بودن همچنان ظرفیت داشته اما با مواد جامد و فضولات زیادی پر شده است در این صورت مایعات آن تخلیه شده و مواد جامد در چاه قبلی مدفون شوند.

بعضی دیگر از روش های تخلیه چاه که به صورت سنتی و در گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند شامل موارد زیر می باشند:

استفاده از تلمبه دستی

یکی از روش های مرسوم که در گذشته برای باز کردن گرفتگی و تخلیه چاه انجام می شد استفاده از تلمبه دستی بود. بدین منظور باید برای کارایی درست تلمبه ابتدا آن را گرم کنید و آن را بر روی چاه توالت یا سینک ظرفشویی قرار دهید به طوری که دور تا دور چاه به وسیله تلمبه پوشیده گردد ، سپس باید عملیات فشار دادن تلمبه و بالا کشیدن آن را انجام دهید تا راه آب باز گردد.

بکارگیری پمپ جهت تخلیه چاه

یکی از روش های موثر برای تخلیه چاه استفاده از پمپ می باشد . بدین منظور ابتدا باید داخل چاه را با آب پر کنید و سپس به وسیله پمپ سعی کنید به سیفون فشار وارد آورید. این کار باعث باز شدن چاه می گردد.

فاضلاب خانگی و صنعتی ، معضلی است که به شدت برای سلامت و محیط زیست مضر است . امروزه با پیشرفت در روش های حفر چاه و تصفیه و دفع فاضلاب ، این معضل تا حدودی کنترل شده است.

منبع: شبکه چی

به "تخلیه چاه فاضلاب چرا و چطور انجام می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخلیه چاه فاضلاب چرا و چطور انجام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید