آیا اورکلاک کردن کارت گرافیک همچنان ایده خوبی است؟

به گزارش وبلاگ فرافایلی، اورکلاک کردن به شما امکان می دهد تا آخرین قطره عملکرد را از کارت گرافیک خود بگیرید. اما آیا این کار با تمام تلاش ها و معایب بالقوه ارزشش را دارد؟ با توجه به تجربه ای که با اورکلاک کردن GeForce RTX 4090 به دست آورده ایم، می خواهیم بگوییم که اورکلاک کردن کارت گرافیک دیگر چندان منطقی نیست. در این میان اگر به فکر خرید کارت گرافیک هستید، توصیه می کنیم به فروشگاه خبرنگاران سر بزنید.

آیا اورکلاک کردن کارت گرافیک همچنان ایده خوبی است؟

افزایش مصرف انرژی

افزایش مصرف انرژی، صرف نظر از اینکه کارت گرافیک خود را چقدر ایمن اورکلاک کنید، یک عارضه جانبی اجتناب ناپذیر است. زیرا برای اینکه عملکرد بیشتری از کارت گرافیک خود بگیرید، در بیشتر مواقع باید ولتاژ بیشتری به آن وارد کنید. بله، از نظر فنی می توانید کلاک هسته و حافظه کارت گرافیک خود را بدون افزایش ولتاژ بالا ببرید. با این حال، این کار با سهم منصفانه ای از معایب همراه است، مانند مسائل پایداری، که کمی بعد به آن خواهیم پرداخت.

هنگامی که ولتاژ یا محدودیت توان را در یک ابزار اورکلاکینگ GPU مانند MSI Afterburner افزایش می دهید، کارت گرافیک شما برای ارائه آن عملکرد اضافی، برق بیشتری از برق شهری مصرف می کند. در تجربه ما با RTX 4090، مصرف انرژی برای افزایش 2 تا 5 درصدی نرخ فریم در بازی های مختلف، 15 تا 30 درصد افزایش یافته است.

اورکلاک کردن کارت گرافیک؛ فعالیت در دمای بالاتر

یکی دیگر از معایب افزایش ولتاژ در هنگام اورکلاک، افزایش اتلاف گرما است. به زبان ساده، هر چه ولتاژ بیشتری تامین کنید، کارت گرافیک شما گرما بیشتری تولید می کند و هیچکس نمی خواهد کارت گرافیکش بیش از حد داغ شود.

البته اگر کارت گرافیک مجهز به سه فن با هیت سینک های بزرگ دارید یا خنک کننده مایع باشد، این مشکل بزرگی نیست. با این حال، اگر کارت گرافیک شما بیشتر اوقات داغ کار می کند، انتظار تأثیر منفی بر طول عمر آن داشته باشید. بنابراین، اگر قصد دارید کارت گرافیک خود را برای چندین سال نگه دارید، اکیداً توصیه می کنیم آن را اورکلاک نکنید.

پرش صفحه

پرش تصویر مسئله ای است که زمانی با آن روبرو می شوید که اورکلاک کارت گرافیک شما پایدار نباشد. در بیشتر موارد، این اتفاق زمانی می افتد که ولتاژ تأمین شده به کارت گرافیک شما برای حفظ پایداری کلاک ها کافی نباشد. افراد اغلب برای اجتناب از مصرف برق و دمای بالاتر، بدون افزایش ولتاژ اورکلاک می کنند، اما این کار به قیمت پایداری کارت گرافیک شما تمام می شود. ممکن است هنگام انجام بازی یا حتی گاهی اوقات در هنگام گشت و گذار در ویندوز دچار پرش تصویر شوید.

در حالی که روش های مختلفی برای رفع پرش صفحه در ویندوز وجود دارد، تنها راه چاره برای رفع آن پس از اورکلاک، افزایش ولتاژ GPU یا بازگشت کلاک ها به مقادیر پیش فرض آنها است.

اورکلاک کردن کارت گرافیک؛ هنگ کردن حین اجرای بازی

علاوه بر پرش صفحه، بعد از اورکلاک کردن کارت گرافیک ممکن است برخی از بازی های مورد علاقه شما گاهی اوقات کرش کنند. این مشکل در بازی هایی که به کارت گرافیک فشار زیادی وارد می کنند، بیشتر دیده می شود. این هم یکی دیگر از نشانه هایی است که از پایدار نبودن اورکلاک کارت گرافیک شما خبر می دهد.

بنابراین، شما باید ولتاژ GPU خود را افزایش دهید یا کلاک هسته و حافظه را کاهش دهید تا زمانی که دیگر با خرابی بازی روبرو نشوید. همچنین اگر CPU یا رم خود را اورکلاک کرده باشید، ممکن است با مشکل در اجرای بازی روبرو شوید. به همین دلیل است که قبل از شروع بازی، تست استرس ایمن روی CPU، GPU و رم اورکلاک شده خود انجام دهید.

همانطور که می بینید، اورکلاک کردن برای همه مناسب نیست. مگر اینکه واقعاً به آن مقدار کمی از عملکرد اضافی نیاز داشته باشید. در غیر این صورت، بهتر است چنین کاری را انجام ندهید و از همان عملکرد پیش فرض کارت گرافیک لذت ببرید. قبل از خرید کارت گرافیک توصیه می کنیم نکات زیادی را در نظر بگیرید که در یک مطلب جداگانه به این موضوع پرداخته ایم.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا اورکلاک کردن کارت گرافیک همچنان ایده خوبی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اورکلاک کردن کارت گرافیک همچنان ایده خوبی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید