برای تبریک عید زنگ بزنیم یا پیامک بدهیم؟

به گزارش وبلاگ فرافایلی، سال نو شده و به یکی از دوستان یا خویشاوندان زنگ زده اید اما جواب نمی دهد؟ شاید بهتر بوده که پیامک بزنید؟ گاهی اوقات هم به دوست تان پیامک داده اید و بعد او گلایه نموده که از نظر شما آن قدر ارزش نداشته که برای دو دقیقه با او تلفنی صحبت کنید. این دو موقعیت هر دو ناخوشایند هستند اما برترین کار برای تبریک عید چیست؟ باید زنگ بزنیم یا پیامک بدهیم؟ با خواندن این مقاله، می توانید خودتان اوضاع را بسنجید و برترین راه را انتخاب کنید.

برای تبریک عید زنگ بزنیم یا پیامک بدهیم؟

چطور تصمیم بگیریم؟

به طور کلی، برای تصمیم گرفتن میان برقراری تماس تلفنی و ارسال پیغامک، باید چند نکته را در نظر بگیرید.

1. هدف ارتباط

علت این ارتباط چیست؟ چرا می خواهید به او عید را تبریک بگویید؟ آیا ممکن است تبریک عید شما به پاسخ های پیچیده یا وقت گیری منتهی گردد که شما را آزار می دهند؟ آیا به او عید را تبریک می گویید چون رابطه ای صمیمی دارید یا اینکه صرفا از روی وظیفه و همکار بودن با او عید را تبریک می گویید؟ پاسخ به هر یک از این سؤالات می تواند تکلیف شما را مشخص کند.

2. شرایط و زمان تحویل سال

برای تبریک عید باید شرایط طرف مقابل و زمانی که می خواهید به او سال نو را تبریک بگویید را هم در نظر بگیرید. آیا تحویل سال در اواسط روز است یا لحظه سال تحویل نیمه های شب است؟ آیا دوست یا خویشاوند شما به لحظه سال تحویل اهمیت می دهد و می خواهد در آن لحظه بیدار باشد؟ آیا او جزو کسانی است که خواب شیرین را به هر چیز دیگری در این جهان ترجیح می دهند و احتمالا موقع زنگ زدن در نیمه های شب سال تحویل او را از خواب بیدار خواهید کرد؟ با پاسخ دادن به این سؤالات و سنجیدن اوضاع و احوال طرف مقابل می توانید تصمیم بگیرید که برای تبریک عید زنگ بزنید یا به ارسال پیغامک اکتفا کنید.

3. مخاطب ارتباط

نکته دیگری که به شما یاری می نماید تا درباره نحوه تبریک عید تصمیم بگیرید، شناخت مخاطبتان است. آیا به پدربزرگ یا مادربزرگتان تبریک می گویید یا طرف مقابل کسی است که تماس تلفنی را مؤدبانه تر می داند؟ آیا مخاطب شما کسی است که به راه های تازه ارتباطی علاقه دارد و خواندن پیغامک شما را به هر روش دیگری برای تبریک عید ترجیح می دهد؟ باید آنالیز کنید که مخاطب تبریک عید شما با چه روشی راحت تر است و معمولا برای ارتباط با دیگران از چه روشی استفاده می نماید.

4. ترجیح طرف مقابل

امروزه بسیاری از مردم از تماس های تلفنی گریزان هستند و ترجیح می دهند به جای مکالمات بی فایده تلفنی به چند خط پیغام اکتفا نمایند. در مقابل، برخی از افراد معتقدند که هیچ چیزی جای تماس تلفنی را نمی گیرد و باید برای هر کاری از جمله تبریک عید زنگ بزنید. در صورت امکان، درباره ترجیحات طرف مقابل تحقیق کنید تا به این نتیجه برسید که برای او تماس تلفنی خوشایندتر است یا پیغامک تبریک عید را ترجیح می دهد.

5. هزینه ارتباط

اگر می خواهید پشت سر هم به همه اقوام و دوستان سال نو را تبریک بگویید، باید هزینه این کار را هم در نظر بگیرید. به هرحال، در شرایط مالی کنونی، باید به فکر مدیریت هزینه ها هم باشید. اگر می توانید از عهده هزینه تماس های تلفنی که در مجموع چندین ساعت طول می کشند، بربیایید، تماس تلفنی گزینه خوبی است. در مقابل، اگر فکر می کنید این همه تماس تلفنی شما را ورشکسته خواهد نمود، بهتر است خیال خود را راحت کنید و به اقوام و دوستان پیغامک بزنید. به هرحال، هزینه ارسال پیغامک از هزینه تماس های تلفنی بی وقفه بسیار کمتر است.

چه موقع باید برای تبریک عید زنگ بزنیم؟

تبریک عید یکی از آیین هایی است که قدمتی دیرینه دارد. برخی از افراد از شما انتظار دارند که عید را به آن ها تبریک بگویید اما چه زمانی باید برای تبریک گفتن به آن ها زنگ بزنیم؟ در ادامه، برخی از موقعیت هایی که تماس تلفنی برای تبریک عید بهتر است را می خوانید.

1. وقتی تبریک عید با گفتگوی دیگری ادامه می یابد

نوشتن پیغامک در مقایسه با زنگ زدن از شما وقت کمتری می گیرد. با وجود این، گاهی اوقات، زنگ زدن بهتر است. به طور مثال، اگر می خواهید به مادرتان عید را تبریک بگویید تماس تلفنی بهتر است چون احتمالا تبریک عید با گفتگویی عمیق تر ادامه می یابد. اگر هم قرار است با دوستان یا اقوام راهی سفر نوروزی شوید، بهتر است به آن ها زنگ بزنید تا بعد از تبریک عید، برنامه سفر را تنظیم کنید.

2. وقتی به انتقال لحن مناسب فکر می کنید

ارسال پیغامک یا تماس تلفنی هر دو یک ایراد مهم دارند و آن این است که نمی توانند زبان بدن شما را نشان دهند. برای جبران این مشکل بهتر است که مخاطب صدا و لحن شما را بشنود. اگر رابطه شما طوری است که ارسال پیغامک به تنهایی برای بیان صمیمت کافی نیست، بهتر است که تماس تلفنی را انتخاب کنید. در چنین شرایطی، تماس تلفنی می تواند لحن شما موقع تبریک عید را به طرف مقابل نشان دهد و احساسات تان بهتر منتقل می گردد.

3. وقتی مطمئن نیستید که طرف مقابل پیغامک شما را دریافت می نماید

بسیاری از مردم در تعطیلات نوروزی راهی سفر می شوند و برخی از آن ها برای این کار طبیعت بکر و دست نخورده را انتخاب می نمایند. معمولا در مناطقی که طبیعت دست نخورده دارند هم آنتن دهی تلفن همراه با مشکل روبرو است. در این صورت، احتمالا او پیغامک شما را دریافت نخواهد نمود. در نتیجه، بهتر است به جای ارسال پیغامکی که معلوم نیست به دست او برسد، تلفن را بردارید و به او زنگ بزنید.

علاوه براین، ممکن است دوست یا خویشاوند شما جزو آن دسته از افراد باشد که موقع تحویل سال پیغامک های تبریک عید بسیاری دریافت می نماید. بنابراین، احتمالا پیغامک تبریک شما را بعد از تعطیلات ببیند یا اصلا متوجه نگردد که به او پیغامک داده اید. در این صورت، به خودتان و او لطف کنید و به جای ارسال پیغامک، به او زنگ بزنید.

4. وقتی مسائل جسمی مانع می شوند که او پیغامک جواب دهد

هر کسی نمی تواند به پیغامک جواب بدهد. شاید فردی که به او پیغامک تبریک عید می دهید مشکل جسمی مثل شکستگی دست دارد و نمی تواند پاسخ شما را با پیغامک بدهد. این احتمال هم وجود دارد که طرف مقابل بسترنشین شده باشد و ارسال پیغامک برایش کار راحتی نباشد. در این شرایط، تماس تلفنی زودتر از پیغامک پاسخ داده خواهد شد. پس اگر می دانید که دوست یا خویشاوند شما مسئله ای دارد و نمی تواند جوابگوی پیغامک گردد، به او زنگ بزنید. در غیر این صورت، وقت خود و او را بی فایده تلف نکنید!

5. وقتی نمی خواهید به همه پیغامک های تبریک تکراری بدهید

تبریک عید با پیغامک می تواند در وقت و هزینه ها صرفه جویی کند. با وجود این، برخی از افراد از پیغامک درست استفاده نمی نمایند. به عبارت دیگر، آن ها به جای اینکه با پیغامک احساسات خود درباره شروع سال نو را ابراز نمایند و برای طرف مقابل از صمیم قلب آرزوی سلامتی نمایند، یک یا چند پیغامک تکراری را برای همه افراد در فهرست مخاطبین تلفن همراهشان می فرستند. شاید این پیغامک ها در گذشته ای نه چندان دور راهی برای ابراز احساسات خالصانه شما تلقی می شدند اما این روزها همه قضیه این پیغامک ها را می دانند.

بنابراین، اگر نمی خواهید برای دوست یا خویشاوند مورد نظرتان پیغامک تکراری بفرستید یا فکر می کنید که او نسبت به این مسئله حساس است، تلفن را بردارید و برای تبریک سال نو به او زنگ بزنید. با این کار هم خیال خودتان را راحت نموده اید و هم او بهانه ای برای کدورت ندارد.

چرا باید تبریک عید پیغامکی باشد؟

شاید در گذشته تماس های تلفنی برای تبریک عید رایج بودند اما امروز اوضاع در حال تغییر است. در حال حاضر، بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا به جای شنیدن صدای شما، پیغامکی را بخوانند که برای تبریک عید فرستاده اید. مخالفان سرسخت تماس های تلفنی به دلایل مختلفی ارسال پیغامک تبریک عید را بهتر می دانند.

1. ارسال پیغامک وقت کسی را تلف نمی نماید

چرا وقتی می توانید مکالمه طولانی برای تبریک سال نو را در چند کلمه خلاصه کنید، به دیگران زنگ بزنید؟ در واقع، ارسال پیغامک زمانی بهتر است که برای گفتگوی تلفنی فرصت کافی ندارید یا حتی فکر می کنید که احتیاجی به تماس تلفنی نیست. پیغامک فرستادن راهی سریع برای برقراری ارتباط است و برای طرف مقابل مزاحمتی ایجاد نمی نماید. گیرنده مجبور نیست که در لحظه دریافت پیغام شما کاری که انجام می دهد را متوقف کند. او می تواند پس از دریافت پیغام به کار خود ادامه دهد چون برای آنالیز پیغامک و جوابگویی به آن فرصت کافی دارد.

2. پاسخ دادن به تبریک عید جان کسی را به خطر نمی اندازد!

وقتی شنیدن پاسخ فوریت یا ضرورتی ندارد، ارسال پیغامک برترین کار است. ارسال پیغامک برای تبریک عید نشان می دهد که شما به طرف مقابل احترام می گذارید. شنیدن پاسخ تبریک عید مسئله مرگ و زندگی نیست! پس می توانید به جای زنگ زدن به طرف مقابل پیغامک بدهید.

3. با ارسال پیغامک زمان را بهتر مدیریت می کنید

وقت طلاست و همه برای تماس های تلفنی طولانی مدتی که به بهانه تبریک عید برقرار می شوند فرصت ندارند. مخالفان تماس های تلفنی معتقدند که به جای اینکه وقت گران بهای خود و دیگران را برای تلفن زدن تلف کنید، به آن ها پیغامک بدهید. یکی از مزایای مهم ارسال پیغامک این است که می توانید هم زمان با تعداد بسیاری از افراد ارتباط برقرار کنید. این مزیت در هنگام سال تحویل که می خواهید هم زمان به افراد بسیاری عید را تبریک بگویید، اهمیت پیدا می نماید. در حقیقت، با ارسال پیغامک به جای اینکه مثلا 2 ساعت را صرف تبریک سال نو به 20 نفر کنید، به 40 نفر در عرض 5 دقیقه تبریک می گویید.

4. برای اینکه مزاحم دیگران نشوید پیغامک بدهید

اگر سال در نیمه های شب تحویل می گردد، بهتر است که برای تبریک سال نو به جای زنگ زدن پیغامک بدهید. ممکن است دوست یا خویشاوند شما در آن لحظه خواب باشد و با صدای زنگ تلفن از خواب بپرد. گاهی اوقات هم اطرافیان او به لحظه سال تحویل اهمیتی نمی دهند و خواب هستند. صدای زنگ تلفن شما در نیمه های شب سال نو می تواند آن ها را هم از خواب بیدار کند.

در نتیجه، اگر نمی خواهید به جای پاسخ گرم دوست یا خویشاوندتان با بد و بیراه های او یا اطرافیانش روبرو شوید، به جای زنگ زدن و بر هم زدن سکوت شبانه خانه آن ها، یک پیغامک تبریک عید بفرستید. مطمئن باشید با این کار طرف مقابلتان شاد تر و راضی تر خواهد بود!

پیغام متنی یا صوتی؛ کدام بهتر است؟

این روزها با وجود پیغام رسان های متعدد و متنوع، بسیاری از افراد ترجیح می دهند که به جای ارسال پیغام متنی، برای تبریک سال نو پیغام صوتی بفرستند اما کدام یک از این دو بهتر هستند؟ برای تبریک سال نو پیغام صوتی بفرستیم یا پیغام متنی؟

قطعا ارسال پیغام صوتی از نوشتن پیغام متنی ساده تر است و به زمان کمتری احتیاج دارد. علاوه براین، برخی ها دوست دارند به جای خواندن پیغام متنی، صدای گرم شما را بشنوند. از آن گذشته، پیغام صوتی می تواند جایگزین برترین برای تماس های تلفنی باشد چون مزایای پیغامک و تماس تلفنی را با هم دارد. با ارسال پیغام صوتی لحن و صدای شما به گوش او می رسد و در عین حال، مجبور نیست بلافاصله پاسخ شما را بدهد. در نتیجه، برای برخی از افرادی که تلفن زدن را دوست ندارند، شنیدن یا ارسال پیغام صوتی برای تبریک عید راحت تر و بهتر است.

اگر قصد دارید برای تبریک سال نو به جای ارسال پیغام متنی یا تلفن زدن، انرژی کمتری صرف کنید و پیغام صوتی بفرستید، به این نکات توجه کنید:

  • وقتی با او آشنایی ندارید، پیغام متنی بفرستید. اگر به تازگی با کسی دوست شده اید یا قصد دارید فرا رسیدن عید نوروز را به همکارتان تبریک بگویید، بهتر است که این کار را با پیغام متنی انجام بدهید.
  • ترجیحات طرف مقابل را در نظر بگیرید. برخی از مردم به شنیدن پیغام های صوتی شما علاقه ای ندارند. در نتیجه، واقعیت را بپذیرید و به جای پیغام صوتی به آن ها پیغام متنی بدهید. وقتی طرف مقابل هیچ وقت پیغام های صوتی شما را گوش نمی دهد یا آن ها را با اکراه پخش می نماید، به خواسته او احترام بگذارید و تبریک سال نو را با نوشتن چند کلمه تمام کنید.

کلام آخر

تبریک سال نو و عید نوروز یکی از کارهایی است که تقریبا همه آن را انجام می دهند. برخی از افراد به تماس تلفنی علاقه دارند و برخی دیگر با پیغام صوتی یا پیغامک متنی راحت تر هستند. برای اینکه به دوستان یا اقوام عید را تبریک بگویید، بهتر است شرایط را بسنجید و با توجه به آنچه شرح دادیم، راهی برای تبریک عید پیدا کنید. از قلم نیاندازید که قصد شما از تبریک سال نو آزار دادن دیگران نیست، بلکه می خواهید آن ها را شاد کنید.

منبع: greatergood

منبع: دیجیکالا مگ

به "برای تبریک عید زنگ بزنیم یا پیامک بدهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای تبریک عید زنگ بزنیم یا پیامک بدهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید