آینده نگری یکی از ضروریت های رسانه ملی است
به گزارش وبلاگ فرافایلی، معاون امور استان های سازمان صدا و سیما گفت: آینده نگری یکی از ضرورت های رسانه ملی به ویژه در حوزه فعالیت شبکه های استانی است.

به گزارش وبلاگ فرافایلی، علی دارابی در کمیسیون فضای مجازی بیست و دومین جشنواره فراوریات مراکز صدا و سیما بیان نمود: در دوران کنونی پیشرفت فناوری های نوین رسانه، فصل جدیدی را در فرایند فراوری و توزیع محتوا پیش روی ما گشوده است و در حقیقت تعاملی بودن، حضور اجتماعی، غنای رسانه ای، استقلال، استفاده برای سرگرمی، خصوصی بودن و شخصی بودن از مهم ترین ویژگی های رسانه های جدید به شمار می رود.
وی با بیان اینکه آینده پژوهان در مواجهه رسانه های سنتی مانند رادیو و تلویزیون با رسانه های نوین، پیغامدهایی مانند حذف، تعویض یا جایگزینی را پیش بینی نموده اند، گفت: فضای جدید رسانه ای مجموعه ای از فرصت ها و تهدیدها را پیش روی رسانه ملی قرارداده که مهمترین آنها شامل سهولت انتشار اطلاعات و اخبار، فرایند فراوری کم هزینه و چالاک، دسترسی به جامعه مخاطبان گسترده و در عین حال پراکنده، کاربران جوان فعال به عنوان سرمایه های کم نظیر فراوری و توزیع محتوا، ایجاد امکان ارزش اضافه نموده برای فراوریات رسانه ای، تعامل با مخاطب و تبدیل ارتباط یک سویه به دوسویه، دسترسی به بیگ دیتا و ایجاد امکان سیاستگذاری و برنامه ریزی برای فراوری محتوای جذاب، تنوع و جذابیت قالب های فراوری محتوا، هستند.
وی تغییر الگوی مصرف رسانه ای و کاهش میزان استفاده از رسانه های سنتی مانند رادیو و تلویزیون در برابر رسانه های نوین به ویژه در بین نوجوان و جوانان را از جمله مهمترین تهدیدات برشمرد و اعلام کرد: از دیگر تهدیدات می توان به تغیر الگوی سبک زندگی و غلبه مولفه های گفتمانی متعارض با سبک زندگی ایرانی - اسلامی در فضای جدید رسانه ای بزرگترین مزیت جامعه ایرانی خانواده محوری و سبک زندگی ایرانی - اسلامی اشاره نمود.
معاون امور استان های رسانه ملی در ادامه به ملاحظات و بایسته های فضای مجازی اشاره و توضیح داد: پژوهش، سیاست گذاری و برنامه ریزی به منظور تحقق راهبرد حضور موثر در فضای مجازی و تدارک آرایش رسانه ای در فضای جدید ضرورتی انکار ناپذیر و همیشه مورد تاکید بوده است و حوزه های پیغام به ویژه معاونت های فضای مجازی مراکز باید با همکاری حوزه های پژوهش و برنامه ریزی، تدوین برنامه عملیاتی مبتنی بر آینده پژوهی متناسب با ماهیت فضای مجازی و شناخت محیطی در هر استان را در دستور کار خود قرار دهند تا از این رهگذر بتوانند به ماموریت خطیر رسانه ملی در راهنمایی و مدیریت افکار عمومی دست یابند.
وی گفت: برای دستیابی به این مهم بعضی ملاحظات و بایسته هایی وجود دارد که بعضی از آنها شامل آنالیز کمی و کیفی وضعیت نیروی انسانی فضای مجازی مراکز و فراهم کردن زمینه حضور نیروهای خلاق، باانگیزه، دارای قدرت تحلیل و کارآزموده در حوزه های فراوری و توزیع محتوا، تنظیم منظومه محتوایی براساس سیاستهای کلان محتوایی ابلاغی، اقتضائات فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و مشخص دقیق تعهدات فراوری و توزیع در این منظومه برای پرهیز از موازی کاری و دستیابی به فراوری محتوای جذاب با توزیع گسترده، تسهیل فرایند فراوری از طرح و برنامه تا توزیع و ضرورت اهتمام ویژه معاونت فضای مجازی سازمان در فراهم کردن امکانات زیرساختی و حمایت های اقتصادی از مراکز، ایجاد وتقویت باشگاه فعالان فضای مجازی به منظور استفاده از ظرفیت فعالان مردمی ، نیروهای جوان و انقلابی در فرایند فراوری و توزیع محتوا، توجه بیش از پیش به رصد مدون فضای مجازی و ایجاد بانک سوژه و ایده و لحاظ آن در فرایند فراوری محتوا در مراکز به صورت مستمر و پرهیز از انفعال با ورود برنامه ریزی شده و پیش رو برای در دست دریافت ابتکار عمل در این فضا، اهتمام ویژه به تشکیل هیات های اندیشه ورزی و عملیاتی کردن خروجی این نشست ها در فرآیند فراوری و توزیع محتوا در فضای مجازی استان ها و گسترش شبکه توزیع محتوا در فضای مجازی و حضور قدرتمند مراکز در فضای فرهنگی و رسانه ای استان است.
دارابی خواهان ایفای نقش مکملی بردوکست در فضای مجازی و اهتمام حوزه های پیغام صدا، سیما و خبر برای هم افزایی با معاونت های فضای مجازی به منظور تقویت نقش مکملی و پیوست فضای مجازی برای فراوریات به ویژه برنامه های برند شد و اعلام کرد: بهره گیری از فراوریات مردمی و کاربرساخته در برنامه های رادیویی و تلویزیونی و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای ارتقاء تعامل مخاطبان با رادیو و تلویزیون در فضای مجازی از دیگر بایسته ها به شمار می رود.
معاون امور استان های صدا و سیما با بیان اینکه برنامه سازان رسانه بیش از پیش نیازمند آموزش مستمر و عملیاتی برای آشنایی با فضای جدید رسانه ای هستند گفت: ضرورت دارد دوره های آموزشی مدون به منظور آشنایی برنامه سازان با ظرفیت های تکنیکی فضای جدید و شیوه های عملیاتی بهره گیری از آن در دستور کار قرار گیرد.
وی با تاکید بر پیگیری برطرف موانع موجود و فراهم کردن زیرساخت های لازم فنی به منظور بهره برداری مراکز از سرویس های جدید ارائه خدمت در فضای مجازی مانند ظرفیت IPTV اضافه نمود: ضروری است با ارائه طرح های خلاقانه به منظور فعال شدن مراکز در این بسترها با اهتمام و همکاری معاونت فضای مجازی سازمان اقدامات جدی صورت بگیرد.
دارابی توضیح داد: فراوری برنامه های ویژه به صورت مستمر حداقل به طورهفتگی و با موضوع فضای مجازی با هدف ایفای نقش مکملی، آموزش و ارتقاء سواد فضای مجازی ، تعامل با فعالان فضای مجازی و ایجاد فرصت برای انتشار محتواهای فراوریی مراکز در فضای مجازی و فراوریات مردمی در صدا و سیما نیز امر دیگری است که مراکز باید آن را در اولویت قرار دهند همچنین برند سازی به وسیله فراوری محتوا بر اساس اقتضائات استانی و ملی و محورهای منظومه محتوایی می تواند به جریان سازی در موضوعات خاص در فضای مجازی یاری کن
وی مطرح نمود: شناخت ماهیت پیچیده فضای مجازی، سیاست گذاری و برنامه ریزی مبتنی بر پژوهش و آینده نگری، بهره گیری از ظرفیت ها و فرصت ها فضای نو پدید و اتخاذ آرایش رسانه ای ناشی از رصد دقیق این فضا، فراوری چالاک و توزیع گسترده شبکه ای با بهره گیری از ظرفیت های مردمی و حضور هوشمندانه در این فضا و توجه به ملاحظات و بایسته های ذکر شده، اهمیت زیادی در این حوزه دارد.
منبع: خبرگزاری ایسنا