آینده نگری یکی از ضروریت های رسانه ملی است

به گزارش وبلاگ فرافایلی، معاون امور استان های سازمان صدا و سیما گفت: آینده نگری یکی از ضرورت های رسانه ملی به ویژه در حوزه فعالیت شبکه های استانی است.

آینده نگری یکی از ضروریت های رسانه ملی است

به گزارش وبلاگ فرافایلی، علی دارابی در کمیسیون فضای مجازی بیست و دومین جشنواره فراوریات مراکز صدا و سیما بیان نمود: در دوران کنونی پیشرفت فناوری های نوین رسانه، فصل جدیدی را در فرایند فراوری و توزیع محتوا پیش روی ما گشوده است و در حقیقت تعاملی بودن، حضور اجتماعی، غنای رسانه ای، استقلال، استفاده برای سرگرمی، خصوصی بودن و شخصی بودن از مهم ترین ویژگی های رسانه های جدید به شمار می رود.

وی با بیان اینکه آینده پژوهان در مواجهه رسانه های سنتی مانند رادیو و تلویزیون با رسانه های نوین، پیغامدهایی مانند حذف، تعویض یا جایگزینی را پیش بینی نموده اند، گفت: فضای جدید رسانه ای مجموعه ای از فرصت ها و تهدیدها را پیش روی رسانه ملی قرارداده که مهمترین آنها شامل سهولت انتشار اطلاعات و اخبار، فرایند فراوری کم هزینه و چالاک، دسترسی به جامعه مخاطبان گسترده و در عین حال پراکنده، کاربران جوان فعال به عنوان سرمایه های کم نظیر فراوری و توزیع محتوا، ایجاد امکان ارزش اضافه نموده برای فراوریات رسانه ای، تعامل با مخاطب و تبدیل ارتباط یک سویه به دوسویه، دسترسی به بیگ دیتا و ایجاد امکان سیاستگذاری و برنامه ریزی برای فراوری محتوای جذاب، تنوع و جذابیت قالب های فراوری محتوا، هستند.

وی تغییر الگوی مصرف رسانه ای و کاهش میزان استفاده از رسانه های سنتی مانند رادیو و تلویزیون در برابر رسانه های نوین به ویژه در بین نوجوان و جوانان را از جمله مهمترین تهدیدات برشمرد و اعلام کرد: از دیگر تهدیدات می توان به تغیر الگوی سبک زندگی و غلبه مولفه های گفتمانی متعارض با سبک زندگی ایرانی - اسلامی در فضای جدید رسانه ای بزرگترین مزیت جامعه ایرانی خانواده محوری و سبک زندگی ایرانی - اسلامی اشاره نمود.

معاون امور استان های رسانه ملی در ادامه به ملاحظات و بایسته های فضای مجازی اشاره و توضیح داد: پژوهش، سیاست گذاری و برنامه ریزی به منظور تحقق راهبرد حضور موثر در فضای مجازی و تدارک آرایش رسانه ای در فضای جدید ضرورتی انکار ناپذیر و همیشه مورد تاکید بوده است و حوزه های پیغام به ویژه معاونت های فضای مجازی مراکز باید با همکاری حوزه های پژوهش و برنامه ریزی، تدوین برنامه عملیاتی مبتنی بر آینده پژوهی متناسب با ماهیت فضای مجازی و شناخت محیطی در هر استان را در دستور کار خود قرار دهند تا از این رهگذر بتوانند به ماموریت خطیر رسانه ملی در راهنمایی و مدیریت افکار عمومی دست یابند.

وی گفت: برای دستیابی به این مهم بعضی ملاحظات و بایسته هایی وجود دارد که بعضی از آنها شامل آنالیز کمی و کیفی وضعیت نیروی انسانی فضای مجازی مراکز و فراهم کردن زمینه حضور نیروهای خلاق، باانگیزه، دارای قدرت تحلیل و کارآزموده در حوزه های فراوری و توزیع محتوا، تنظیم منظومه محتوایی براساس سیاستهای کلان محتوایی ابلاغی، اقتضائات فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و مشخص دقیق تعهدات فراوری و توزیع در این منظومه برای پرهیز از موازی کاری و دستیابی به فراوری محتوای جذاب با توزیع گسترده، تسهیل فرایند فراوری از طرح و برنامه تا توزیع و ضرورت اهتمام ویژه معاونت فضای مجازی سازمان در فراهم کردن امکانات زیرساختی و حمایت های اقتصادی از مراکز، ایجاد وتقویت باشگاه فعالان فضای مجازی به منظور استفاده از ظرفیت فعالان مردمی ، نیروهای جوان و انقلابی در فرایند فراوری و توزیع محتوا، توجه بیش از پیش به رصد مدون فضای مجازی و ایجاد بانک سوژه و ایده و لحاظ آن در فرایند فراوری محتوا در مراکز به صورت مستمر و پرهیز از انفعال با ورود برنامه ریزی شده و پیش رو برای در دست دریافت ابتکار عمل در این فضا، اهتمام ویژه به تشکیل هیات های اندیشه ورزی و عملیاتی کردن خروجی این نشست ها در فرآیند فراوری و توزیع محتوا در فضای مجازی استان ها و گسترش شبکه توزیع محتوا در فضای مجازی و حضور قدرتمند مراکز در فضای فرهنگی و رسانه ای استان است.

دارابی خواهان ایفای نقش مکملی بردوکست در فضای مجازی و اهتمام حوزه های پیغام صدا، سیما و خبر برای هم افزایی با معاونت های فضای مجازی به منظور تقویت نقش مکملی و پیوست فضای مجازی برای فراوریات به ویژه برنامه های برند شد و اعلام کرد: بهره گیری از فراوریات مردمی و کاربرساخته در برنامه های رادیویی و تلویزیونی و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای ارتقاء تعامل مخاطبان با رادیو و تلویزیون در فضای مجازی از دیگر بایسته ها به شمار می رود.

معاون امور استان های صدا و سیما با بیان اینکه برنامه سازان رسانه بیش از پیش نیازمند آموزش مستمر و عملیاتی برای آشنایی با فضای جدید رسانه ای هستند گفت: ضرورت دارد دوره های آموزشی مدون به منظور آشنایی برنامه سازان با ظرفیت های تکنیکی فضای جدید و شیوه های عملیاتی بهره گیری از آن در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر پیگیری برطرف موانع موجود و فراهم کردن زیرساخت های لازم فنی به منظور بهره برداری مراکز از سرویس های جدید ارائه خدمت در فضای مجازی مانند ظرفیت IPTV اضافه نمود: ضروری است با ارائه طرح های خلاقانه به منظور فعال شدن مراکز در این بسترها با اهتمام و همکاری معاونت فضای مجازی سازمان اقدامات جدی صورت بگیرد.

دارابی توضیح داد: فراوری برنامه های ویژه به صورت مستمر حداقل به طورهفتگی و با موضوع فضای مجازی با هدف ایفای نقش مکملی، آموزش و ارتقاء سواد فضای مجازی ، تعامل با فعالان فضای مجازی و ایجاد فرصت برای انتشار محتواهای فراوریی مراکز در فضای مجازی و فراوریات مردمی در صدا و سیما نیز امر دیگری است که مراکز باید آن را در اولویت قرار دهند همچنین برند سازی به وسیله فراوری محتوا بر اساس اقتضائات استانی و ملی و محورهای منظومه محتوایی می تواند به جریان سازی در موضوعات خاص در فضای مجازی یاری کن

وی مطرح نمود: شناخت ماهیت پیچیده فضای مجازی، سیاست گذاری و برنامه ریزی مبتنی بر پژوهش و آینده نگری، بهره گیری از ظرفیت ها و فرصت ها فضای نو پدید و اتخاذ آرایش رسانه ای ناشی از رصد دقیق این فضا، فراوری چالاک و توزیع گسترده شبکه ای با بهره گیری از ظرفیت های مردمی و حضور هوشمندانه در این فضا و توجه به ملاحظات و بایسته های ذکر شده، اهمیت زیادی در این حوزه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آینده نگری یکی از ضروریت های رسانه ملی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده نگری یکی از ضروریت های رسانه ملی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید