آخرین آمار پیشرفت پروژه فیبر نوری FTTH اپراتورها در استان های مختلف (تا خاتمه مرداد ماه 1401)

به گزارش وبلاگ فرافایلی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارشی از آخرین پیشرفت پروژه ملی فیبر نوری منازل (FTTH) تا خاتمه مرداد ماه 1401 منتشر کرد.

آخرین آمار پیشرفت پروژه فیبر نوری FTTH اپراتورها در استان های مختلف (تا خاتمه مرداد ماه 1401)

در این گزارش، شرایط پیشرفت فیبرکشی و ارائه پورت FTTH در هر استان براساس تفکیک اپراتورها، آمده است. شرکت مخابرات، هنوز بزرگ ترین اپراتور ارائه دهنده اینترنت فیبر در کشور است و شرکت های شاتل، صبانت، فناپ تلکام و آسیاتک نیز پیروز شدند چندین هزار پورت FTTH در استان های مختلف ارائه نمایند.

هر اپراتور چند پورت فیبر نوری در استان های مختلف دارد؟

در استان های خوزستان، خراسان رضوی، تهران، قم و قزوین مشغول توسعه فیبر نوری است. شاتل در خوزستان، 13680 پورت، در خراسان رضوی 6624 پورت، تهران 14184 پورت، قم 132896 پورت و قزوین 2952 پورت ارائه نموده است.

فیبر نوری آسیاتک در دو استان فارس و تهران توسعه داده می گردد و به ترتیب تا کنون 40546 و 6784 پورت نصب و راه اندازی شده است.

که در شهر بوشهر پیشرفت های خوبی داشته و توانسته نزدیک به 30 هزار پورت FTTH ارائه کند؛ در شهرهای زنجان، تهران و قزوین نیز فعال بوده که به ترتیب 256، 37080 و 256 پورت نصب شده است.

پیشگامان از یزد آغاز نموده است و تا کنون 30 هزار پورت نصب نموده ولی به کاربران اختصاص داده نشده اند و کارهای اجرایی و نهایی آن انجام می شوند.

رسپینا در تهران فقط 128 پورت اینترنت فیبر نوری راه اندازی نموده است.

رایتل برای دو شهر تهران و رایتل برنامه ریزی نموده است ولی هنوز پیروز به راه اندازی و ارائه هیچ پورتی نشده است.

پرونده ویژه:

ایرانیان نت که اولین اپراتور اختصاصی فیبر نوری در ایران بود ولی بعدا با مشکلاتی روبرو شده و نتوانست به پیشرفت خود ادامه دهد؛ فقط در استان البرز 10 هزار پورت FTTH راه اندازی نموده است.

فیبر نوری فناپ تلکام در چندین استان از جمله گیلان، آذربایجان شرقی، خوزستان، اصفهان، هرمزگان، تهران و البرز مشغول توسعه زیرساخت های اینترنت فیبر نوری و کابل کشی فیبر است و به پیروزیت هایی رسیده است. فناپ تلکام در استان تهران نزدیک به 26 هزار پورت FTTH و در استان البرز 45500 پورت فیبر نوری دارد.

شرکت مخابرات هم تقریبا در کل استان ها پورت فیبر نوری ارائه نموده است. مخابرات با افزایش ، پیروز شده مقداری سرمایه گذاری در این حوزه را افزایش دهد و در بعضی استان ها، پیشرفت نسبتا خوبی داشته باشد.

این همه پورت FTTH کجا هستند؟

شاید این سوال برایتان مطرح گردد که بعضی شرکت ها تعداد زیادی پورت اینترنت فیبر نوری راه اندازی کردند ولی چرا واقعا در آن شهرها، دسترسی به اینترنت فیبر وجود ندارد یا اینکه شرکت مخابرات این همه پورت FTTH در استان های مختلف عرضه نموده است ولی تاثیر آن چنانی از آن در کشور نمی بینیم؟

بیشتر بخوانید:

واقعیت این است که هم شرکت مخابرات و هم اپراتورهای FCP بیشتر تمایل دارند پورت های فیبرنوری را به مشترکان حقوقی و دسته جمعی ارائه دهند تا اینکه تک تک برای کاربر خانگی وصل نمایند. مثلا، شرکت مخابرات در یک شهر، قراردادی با شهرک صنعتی بسته و یک دفعه 1000 پورت فیبر را به آن ها ارائه می نماید؛ در حالی که شاید فقط 100 الی 200 کارخانه یا شرکت در آن جا به اینترنت فیبر نوری احتیاج داشته باشد و باقی بدون استفاده می مانند. مخابرات هم در گزارش خود می گوید هزار پورت FTTH عرضه نموده است و برایش هزینه آن بسیار کمتر از ارائه هزار پورت به کاربر خانگی در سطح شهر است.

در شهریور ماه، گزارشی منتشر کردیم که هستند و پیشرفت پروژه ملی 20 میلیون پورت نوری به کندی پیش می رود.

سایت iranfttx در آخرین به روزرسانی که مربوط به مرداد ماه است؛ نشان می دهد در مجموع 1/731/339 پورت اینترنت پر سرعت نصب شده است که حدود 1.5 میلیون پورت فیبر نوری است.

منبع: شبکه چی

به "آخرین آمار پیشرفت پروژه فیبر نوری FTTH اپراتورها در استان های مختلف (تا خاتمه مرداد ماه 1401)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین آمار پیشرفت پروژه فیبر نوری FTTH اپراتورها در استان های مختلف (تا خاتمه مرداد ماه 1401)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید