پیاده راه سازی در هاله ای از ابهام

به گزارش وبلاگ فرافایلی، زینب زینال زاده - خبرنگار: خیابان استاد نجات اللهی (ویلای سابق) از خیابان های مرکزی پایتخت و از معابر اصلی منطقه 6 است.

پیاده راه سازی در هاله ای از ابهام

این خیابان شمالی ـ جنوبی است و از جنوب به خیابان انقلاب اسلامی منتهی می گردد و از شمال هم به خیابان کریمخان زند می رسد. خیابان های سپهبد و حافظ هم به موازات این خیابان قرار دارند. در گذر زمان به واسطه فروشگاه و مغازه های صنایع دستی، این خیابان به خیابان هنر تبدیل شده است و پایتخت نشینان و همه مردم ایران این خیابان را به عنوان مرکز صنایع دستی تهران می شناسند و به همین دلیل، خیابان ویلا محل رفت وآمد توریست ها و گردشگران است.

مدیریت شهری منطقه سال ها پیش برای خدمت رسانی بهتر به شهروندان و کاسبان همچنین توریست ها، طرح پیاده راه این خیابان را در دستور کار قرار داد اما تاکنون اقدامی در این باره انجام نشده است و کاسبان هم از این موضوع ناراضی اند و معتقدبر این باورند زیرساخت های این طرح هنوز در خیابان ویلا فراهم نشده است.

نامش سید حامد میرحسینی و 12 سال است که در خیابان نجات اللهی و در صنف صنایع دستی فعالیت می نماید: سال ها پیش قرار بود این خیابان سنگفرش و به پیاده راه تبدیل گردد اما بنا به دلایلی این اتفاق محقق نشد. همه کاسبان از این کار استقبال می نمایند و بی صبرانه منتظر اجرای این طرح هستند. میرحسینی باور دارد که صنایع دستی رو به زوال و افول است و فعالان این هنر به دلیل بی مهرهایی که می بینند به تدریج از این صنف خارج می شوند: در سال های اخیر، چندین باب مغازه در خیابان های نجات اللهی و طالقانی به دلیل کسادی بازار تغییر کاربری داده اند. پیاده راه شدن این خیابان سبب جذب مردم می گردد و همین امر می تواند عاملی برای آشنایی شهروندان با این هنر رو به فراموشی گردد.

  • طرح اجرا گردد یا خیر؟

طرح پیاده راه سازی خیابان ویلا مانند هر طرح دیگری موافق و مخالفانی دارد. عده ای از کاسبان این خیابان با میرحسینی موافق نیستند و خوشبینانه به این طرح نگاه نمی نمایند. آنها می گویند: همه اصناف به ویژه صنف صنایع دستی مسائل زیادی دارند که دیده نمی گردد و اجرای طرح پیاده راه سازی هم دردی را دوا نمی نماید. آنها بر این باورند این طرح سال هاست قرار اجرا گردد اما هیچ وقت محقق نشده است.

نیری یکی از مخالفان طرح و البته پیشکسوت صنف صنایع دستی می گوید: طرح پیاده راه سازی با هدف رونق فعالیت روزانه و شبانه اجرا می گردد. وقتی در خیابان های انقلاب، ویلا، کریمخان زند و... بعد از ساعت 19 و در نهایت ساعت 20، امنیت وجود ندارد، طرح با چه ضمانت انتظامی اجرا می گردد. مردم با چه انگیزه ای می خواهند بیرون بیایند و در این خیابان قدم بزنند. خرید شبانه هم موضوع دیگری است که نیری در خصوص آن می گوید:

مردم شب ها همراه با خانواده برای قدم زدن بیرون می آیند و کمتر کسی ساعت 23 یا 24 برای خرید آن هم خرید صنایع دستی بیرون می آید. این صنعت برای پایداری، احتیاج به حمایت دارد و پیاده راه کردن این خیابان هیچ فایده ای ندارد و مسئولان هم به این نتیجه رسیده اند و دست دست می نمایند، چراکه طرح با گذشت بیش از 5 سال هنوز اجرایی نشده است.

  • شهردار منطقه6 اطلاع داد
  • پیاده راه سازی در سال جدید

بسیاری از نخستین ها مانند نخستین دفتر فروش بلیت هواپیمایی در خیابان استاد نجات اللهی(ویلا) تأسیس شده است. پس از انقلاب هم این خیابان به راسته صنایع دستی تهران تبدیل شده که به گفته شهردار منطقه 6، قرار است به راسته صنایع دستی ایران تبدیل گردد. محمدرضا دهداری پور می گوید:

50 ملک ارزشمند در این خیابان وجود دارد که شناسایی شده اند و هماهنگی های لازم را با مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام داده ایم تا با مشارکت بخش خصوصی بتوانیم این خیابان را به پیاده راه تبدیل کنیم.

به گفته شهردار منطقه 6 اجرای این طرح از برنامه های سال جدید است: سرمایه گذار بخش خصوصی موظف است با حفظ بناهای تاریخی اما با رویکرد موضوعی صنایع دستی از امکانات این خیابان برای رونق و توسعه این صنعت استفاده و بهره برداری کند. همچنین قرار است کنار راسته صنایع دستی فضای عمومی ایجاد و زمینه فعالیت روزانه و شبانه در خیابان استاد نجات اللهی فراهم گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "پیاده راه سازی در هاله ای از ابهام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیاده راه سازی در هاله ای از ابهام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید