نانسی پلوسی به تدریج در حال کنار گذاشتن مخالفت خود با استیضاح ترامپ است

به گزارش وبلاگ فرافایلی، بنا به اعلام چندین منبع مطلع، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که تا کنون اجازه به اجرایی شدن فرآیند استیضاح دونالد ترامپ نداده، در روزهای اخیر و با مشاهده تشدید بی سابقه حمایت از چنین استیضاحی در میان هم حزبی های دموکراتش، در حال سنجیدن و آنالیز آراء و مواضع همپیمانان ارشدش و قانونگذاران برای تشخیص مناسب بودن شرایط برای شروع رسمی استیضاح ترامپ بوده است.

نانسی پلوسی به تدریج در حال کنار گذاشتن مخالفت خود با استیضاح ترامپ است

به گزارش وبلاگ فرافایلی، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، بنا به اعلام چندین دستیار ارشد کنگره آمریکا، نانسی پلوسی در حال سنجیدن شرایط در میان اعضای حزبش است تا ببیند آیا به اعتقاد آنها رسوایی اخیر مربوط به درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از همتای اوکراینی اش برای تحقیقات علیه جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات می تواند کلیدزننده نهایی فرآیند استیضاح دونالد ترامپ باشد یا خیر. بر اساس گزارش واشنگتن پست، نانسی پلوسی تا دوشنبه شب نیز به تماسها و گفت وگوهایش به همین دلیل ادامه داده و وضعیت به گونه ای شده که خیلی از دستیاران رهبران دموکراتها که تاکنون استیضاح ترامپ را بعید میدانستند اکنون معتقدند که این استیضاح تقریبا دارد اجتناب ناپذیر می گردد.

این گفت وگوهای اخیر نانسی پلوسی و گزارش درباره تجدید نظر در موضع سابقش در مخالفت با استیضاح دونالد ترامپ در حالی اتفاق می افتند که حمایت از استیضاح ترامپ در میان دموکراتها به میزان بی سابقه ای بالا گرفته و تشدید شده است به حدی که اکنون بسیاری از قانونگذاران میانه رو دموکرات نیز رو به حمایت از استیضاح ترامپ آورده اند.

دوشنبه شب، هفت قانونگذار تازه کار دموکرات که دارای سوابق خدمت در ارتش، وزارت دفاع و یا جامعه اطلاعاتی آمریکا بوده اند در مقاله ای در واشنگتن پست نوشتند، اگر اتهامات مطرح شده اخیر علیه ترامپ (در مورد تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور اوکراین در ماه ژوئیه برای تحقیقات علیه جو بایدن و پسرش) صحیح باشند، ما معتقدیم که اقدامات ترامپ به سطح ارتکاب یک اتهام جدی و در سطح استیضاح رسیده اند.

این هفت قانونگذار تاکید نمودند: ما زندگی خود را وقف خدمت به کشورمان و امنیتش نموده ایم و ما در سراسر حیات حرفه ای خود بارها سوگند یاد نموده ایم که از قانون اساسی آمریکا دفاع کنیم. اکنون ما به عنوان یک گروه متحد در حالی که با مواردی بی سابقه روبرو شده و با اتهامهای بی سابقه ای علیه دونالد ترامپ روبرو شده ایم قصد داریم این سوگند خود را عملی سازیم.

دفتر نانسی پلوسی تا کنون درباره این گزارش اظهار نظر ننموده است. اما یک مقام مطلع به تفکرات پلوسی هشدار داد این که او اکنون اوضاع مربوط به استیضاح ترامپ را آنالیز می نماید هنوز هم به معنی تصمیم قطعی او برای عملیاتی کردن فوری این استیضاح نیست. این شخص تاکید نمود، این فرآیند هنوز ادامه دارد و باید جوانبش معین شوند.

این شخص در ادامه توضیح داد، نمایندگان دموکرات توصیه های پلوسی را در قبال این مساله جویا شده اند و خود او نیز مشغول رایزنی با روسای کمیته های تحقیق نماینده و دیگر رهبران درباره گامهای بعدی که باید اتخاذ شوند بوده است. از جمله موضوعات مورد بحث آنها چگونگی به دست آوردن محتوای مربوط به شکایت یک عضو جامعه اطلاعاتی آمریکا از ترامپ به خاطر طرح صحبتهای نگران نماینده در گفت وگوی تلفنی ماه ژوئیه خود با رئیس جمهور اوکراین به وسیله اعمال فشار بوده است.

کاخ سفید تا کنون از تحویل دادن این سند خودداری نموده است.

دموکراتها می گویند در پی مطرح شدن جنجال گفت وگوی تلفنی ترامپ و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در ماه ژوئیه، شرایط و فضای بحث میان اعضای این حزب درباره این استیضاح تغییر محسوسی پیدا نموده است.

ترامپ روز دوشنبه این موضوع را که دادن یاری نظامی به دولت اوکراین را مشروط به تحقیقات این دولت علیه جو بایدن و پسرش ساخته، رد نموده است.

با این حال تحولات مربوط به این مناقشه با نزدیک شدن به روز پنجشنبه که از نظر بسیاری از رهبران دموکرات های مجلس آمریکا یک نقطه عطف خواهد بود دراماتیک تر می شوند. پلوسی به جوزف مگوایر مدیر موقت اطلاعات ملی آمریکا تا آن روز وقت داده تا محتوای شکایت عامل افشاگر جامعه اطلاعاتی آمریکا را از ترامپ تحویل مجلس نمایندگان دهد. براساس قوانین هر موضوعی که به عنوان یک مورد نگران نماینده فوری از دید این عوامل اطلاعاتی تشخیص داده شوند باید در اختیار کنگره قرار بگیرند اما دولت ترامپ تاکنون از ارائه محتویات مربوط به این شکایت به رغم تشخیص بازرس کل مبنی بر تأیید چنین نگرانی خودداری نموده است.

پلوسی روز یکشنبه گفت که این بار کوشش های دولت آمریکا برای مانع تراشی و ایجاد تأخیرهای چند ماهه را قبول نخواهد نمود.

او در نامه ای به جمهوری خواستار و دموکرات ها نوشت: اگر دولت آمریکا همچنان اصرار کند که شکایت این عامل افشاگر به کنگره منتشر نگردد در حالی که ما شاهد یک نقض احتمالی وظایف رئیس جمهور بر مبنای قانون اساسی بوده ایم، آن ها یک فصل جدید و وخیم از بی قانونی را رقم خواهند زد که ما را وارد مرحله کاملا جدیدی از تحقیقات خواهد نمود.

با این حال پلوسی شرح نداد که این عبارت مرحله جدید تحقیقات به چه معنی است اما افراد آشنا به صحبت های پلوسی می گویند در عقیده او در قبال موضوع استیضاح ترامپ تغییری ملموس ایجاد شده است.

مقامات ارشد حزب دموکرات هشدار داده اند که هنوز هیچ گامی نهایی نشده است و همچنان پرسش هایی درباره چگونگی و زمانبندی فرآیندها وجود دارد. بعضی دموکرات ها درخواست نموده اند آدام شف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در هر شکل از فرآیند استیضاح نقش آفرینی کند. رهبران دموکرات ها در عین حال مساله تشکیل یک کمیته منتخب ویژه را آنالیز می نمایند که در این کمیته در واقع چند کمیته مجلس نمایندگان شامل کمیته قضایی و اطلاعاتی و کمیته های دیگر ادغام شوند.

در این میان رهبران مجلس نمایندگان آمریکا در حال برنامه ریزی برای یک رأی گیری درباره قطعنامه ای هستند که یا بر مبنای آن اقدامات ترامپ را محکوم نمایند و یا در آن، موضع مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر ضرورت تحویل محتوای شکایت عامل اطلاعاتی از سوی دولت به کنگره مورد تاکید قرار بگیرد. هنوز ادبیات این قطعنامه نهایی نشده است.

تا دوشنبه شب 146 دموکرات از استیضاح ترامپ حمایت کردند و اکنون میزان نمایندگان دموکرات حمایت نماینده از استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان، اکثریت را در میان کلیت این دموکراتها رد نموده است اما پلوسی مدت هاست که تأکید داشته هر گونه استیضاح ترامپ هم نیازمند حمایت های مردمی و هم نیازمند حمایت جمهوری خواستار است و در حال حاضر او هنوز حمایت هیچ کدام را ندارد. رأی دهندگان براساس عمده نظرسنجی ها با استیضاح رئیس جمهور از سوی دموکرات ها مخالفت می نمایند. در سنا نیز جمهوری خواستار صراحتا گفته اند که از ترامپ حمایت نموده و در صورت برگزار شدن محاکمه برای استیضاح ترامپ او را محکوم نخواهند کرد.

با این حال براساس گزارش واشنگتن پست مصاحبه ها با چندین قانونگذار دموکرات و دستیار این حزب در روز دوشنبه نشان می دهند که همه آن ها معتقدند مجلس نمایندگان به نقطه بدون بازگشت برای شروع استیضاح ترامپ رسیده است.

به عنوان مثال طبق گفته یک مقام مطلع یک جلسه مربوط به رئیس دفترهای قانون گذاران آمریکایی در روز دوشنبه کاملا بر مبنای موضوع استیضاح ترامپ برگزار شده است.

همچنین دموکرات های تازه کار مجلس نمایندگان آمریکا در روزهای اخیر بحث های مداومی درباره چگونگی پاسخ به رسوایی اوکراین داشته اند و بعضی از آن ها برنامه ریزی کردند تا یک کنفرانس تلفنی داشته باشند. بسیاری از آن ها همچنان به بحث ها به صورت خصوصی برای آنالیز ابراز علنی حمایت از استیضاح ترامپ قبل از اعلام حمایت پلوسی از این استیضاح و یا انتظار برای آنکه پلوسی این استیضاح را اجرایی کند تا آنها در آن موقع از این استیضاح حمایت نمایند، پرداخته اند. هفت قانون گذاری که از استیضاح ترامپ حمایت کردند و در واشنگتن پست مقاله نوشتند گفتند که به راحتی این تصمیم را نگرفته اند و از همکارانشان خواستند تا از همه اختیارات کنگره ای خود نظیر برگزاری جلسات استماع برای استیضاح استفاده نموده و به این اتهام زنی های جدید رسیدگی نمایند. حقیقت را پیدا نموده و از امنیت ملی ما حمایت نمایند. در کنار این هفت نفر دو قانون گذار دموکرات میانه رو دیگر نیز از استیضاح ترامپ حمایت کردند.

روزا دلائوره که تا پیش از این یک همپیمان پلوسی و مثل او مخالف با اجرای استیضاح ترامپ بود نیز در بیانیه ای رسوایی مربوط به صحبت های اخیر ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین را یک سوءاستفاده بی مهابا از قدرت و یک نقطه عطف خواند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نانسی پلوسی به تدریج در حال کنار گذاشتن مخالفت خود با استیضاح ترامپ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانسی پلوسی به تدریج در حال کنار گذاشتن مخالفت خود با استیضاح ترامپ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید