مقاومت فرانسوی ها در برابر گسترش کتابهای یاری درسی

به گزارش وبلاگ فرافایلی، شبکه خبری یورو نیوز به تازگی گزارشی درخصوص گسترش کلاس های خصوصی در سیستم آموزش و پرورش منتشر نموده و به مقایسه این روند در فرانسه نیز پرداخته است.

مقاومت فرانسوی ها در برابر گسترش کتابهای یاری درسی

اروان لوو نویسنده کتاب موفقیت با پول؟ بازار کلاس های خصوصی در فرانسه می گوید: در یک راهپیمایی اعتراضی این شعار را شنیدم: آموزش کالا نیست، مدرسه تجارتخانه نیست،

در فرانسه نیز بسیاری از پژوهشگران حوزه آموزش از گسترش بازار کلاس های خصوصی و کتاب های یاری آموزشی شبیه به روند بریتانیا ابراز نگرانی نموده اند.

روند کالایی شدن آموزش در فرانسه چند پله عقب از کشورهایی همچون بریتانیاست. مری جیمبرت معلم ایرلندی -فرانسوی که سال ها در لندن تدریس نموده و اکنون در جنوب فرانسه تدریس می نماید، دراین باره گفته است: در انگلستان روند خصوصی شدن آموزش و کلاس های خصوصی خیلی بیشتر از فرانسه گسترش یافته است و شاهد افزایش وابستگی موفقیت تحصیلی به کلاس های خصوصی هستیم. در مدرسه ای که در فرانسه تدریس می کنم اساسا معلم ها هیچ کس را تشویق به رفتن به کلاس خصوصی یا خرید کتاب یاری آموزشی نمی نمایند.

این معلم می گوید: در بیش از 25 سال سابقه تدریس در فرانسه هرگز ندیده ام که معلمی در مدرسه تبلیغ کلاس خصوصی یا تشویق به خرید کتاب یاری درسی کند. اگر خانواده ای می خواهد برای فرزندش به هر دلیلی معلم خصوصی یا کتاب یاری آموزشی بگیرد با تصمیم خود خانواده ها است و مدرسه اساسا هیچ توصیه ای در این زمینه نمی نماید.

روزنامه نیز دراین باره نوشته است، در سال 2016 میلادی بیش از 40 درصد دانش آموزان در لندن در مقاطعی از دوره تحصیل شان معلم خصوصی گرفته اند که در انگلستان به طور متوسط ساعتی 27 پوند هزینه دارد.

لازم به ذکر است که تبلیغ کلاس خصوصی یا تشویق به خرید کتاب های آموزشی خصوصی غیر موظف مدرسه در فرانسه از نظر قانونی ممنوع است و حتی از نظر تئوریک اگر معلمی بخواهد کلاس خصوصی در بیرون از مدرسه برقرار کند باید به مسئولان وزارت آموزش خبر دهد. به این ترتیب مدارس و معلمان در فرانسه اساسا مبلغ و ترویج گر کلاس های خصوصی یا کتاب های یاری آموزشی نیستند.

تحقیقات یورونیوز در چندین مدرسه دیگر در فرانسه هم نشان می دهد که مدرسه و معلم ها هیچ توصیه ای برای کلاس های خصوصی آموزشی یا خرید کتاب های یاری درسی ندارند.

موسسات یاری آموزشی خصوصی در فرانسه

بر اساس تحقیقات اجرا شده، در فرانسه بین یک سوم تا یک چهارم دانش آموزان در مقاطعی از سال های تحصیلی به کلاس های خصوصی آموزشی مراجعه می نمایند که از نظر تحلیلگران جمعیت وسیعی را شامل می گردد. .

به گفته دومینیک گلسمان، جامعه شناس فرانسوی موسساتی که کلاس های یاری آموزشی برگزار می نمایند طی 10 سال گذشته در فرانسه گسترش چشم گیری داشته اند.

بر اساس آمارهای رسمی حدود 17 درصد دانش آموزان فرانسوی (حدود 2 میلیون دانش آموز) در سال 2017 از یاری های آموزشی خارج از مدرسه استفاده نموده اند. این در حالیست که بین سال های 1995 تا 2005 این رقم حدود 3 درصد بوده است. فرانسه در حال حاضر کمی بیشتر از 12 میلیون دانش آموز در سه مقطع ابتدایی، هدایت و دبیرستان دارد.

کتاب های یاری آموزشی

کتاب های یاری آموزشی به عنوان کتاب های مکمل درسی در بازار آموزشی فرانسه در دسترس است. این کتاب ها در تمام پایه های تحصیلی از ابتدایی تا دبیرستان و آمادگی کنکور در کتاب فروشی ها به فروش می رسند.

در مجموع فرانسه هنوز از نظر پولی شدن آموزش عقب تر از کشورهای انگلیسی زبان همانند بریتانیا یا کانادا است، با این حال در سال های اخیر سرعت خصوصی شدن آموزش در فرانسه افزایش یافته و بازار کلاس های خصوصی در حال گسترش است. کوشش های شهروندی برای مبارزه با افزایش نابرابری آموزشی که موضوع نگرانی بسیاری از پژوهشگران فرانسوی است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مقاومت فرانسوی ها در برابر گسترش کتابهای یاری درسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاومت فرانسوی ها در برابر گسترش کتابهای یاری درسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید