محوطه تاریخی برده کنته مهاباد یکی از دیدنی های آذربایجان غربی است

به گزارش وبلاگ فرافایلی، جاذبه ها/ براساس آخرین گزارشات منتشر شده، محوطه تاریخی برده کنته مهاباد یکی از دیدنی های آذربایجان غربی است.

محوطه تاریخی برده کنته مهاباد یکی از دیدنی های آذربایجان غربی است

یکی از آثار کهن و باستانی بسیار ارزشمند و باشکوه بازمانده از حکومت مانناییها mannaeans در مهاباد که با گذشت هزاران سال همچنان پایدار و پابرجاست، آتشکده برده کنته هست. محوطه باستانی برده کنته در فاصله حدود 6 تا 7 کیلومتری شمال شهر مهاباد، بر سر راه مهاباد به ارومیه و در نزدیکی روستای یوسفکند واقع شده است.

بنای برده کنته بر دشت و ویرانه های شارویران می نگرد و در پنج کیلومتری سمت راست روستای دریاز یا دریاس قرار گرفته که بطلمیوس یونانی نیز از آن با نام داریوسا به عنوان یکی از شهرهای ماد یاد نموده و نیز مشرف بر دخمه و آرامگاه ماننایی مادی فقره قا هست. آتشکده برده کنته محوطه ای است سنگی با پله های سنگی بیشمار کنده شده به دور آن. این محوطه باستانی مربوط به هزاره قبل از میلاد است یعنی روزگار شکوه و قدرت مانناییها در این منطقه.

تا به امروز هیچ نوشته ای یافته نشده که بر ما معلوم دارد نام اصلی این بنا چه بوده است. ساکنان شهر ویران این بنا را برده کنته می خوانند که اشارتی است به قداست سنگ در باورهای مردمان این سرزمین. برده کنته لغت مرکب کردی است متشکل از سه کلمه برد (bard) به معنای سنگ و کن (kon) به معنای حفره و گودال و سوراخ و ته پسوند داشتن که در مجموع معنای سنگ حفره دار را می دهد که طبیعتا نام بی مسمایی نیست.

البته کن در زبان کردی میتواند معنای دیگری هم داشته باشد، شاید کُن (kun) به معنای کهن و دیرین باشد یعنی اینکه برده کنته دو معنی میتواند داشته باشد: اول سنگ حفره دار و سوراخ و دیگر سنگ کهن و دیرین. این بنا از جمله مکانهای بزرگ و مقدس شهر باستانی داریوسا یا شهر ویران کنونی بوده و برای مردم و ساکنین این شهر مکانی بسیار مورد احترام و مقدس بوده و همیشه در آنجا مرنامات ویژه و آیینی خویش را برگزار مینموده اند.

منبع: همگردی

به "محوطه تاریخی برده کنته مهاباد یکی از دیدنی های آذربایجان غربی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محوطه تاریخی برده کنته مهاباد یکی از دیدنی های آذربایجان غربی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید