شناسایی 2هزار و 662 ملک واگذاری شده شهرداری تهران؛ 362 مورد از قانون انحراف کامل دارند

به گزارش وبلاگ فرافایلی، تهران (پانا) - رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران از شناسایی 2 هزار و 662 ملک واگذاری شده شهرداری تهران اطلاع داد.

شناسایی 2هزار و 662 ملک واگذاری شده شهرداری تهران؛ 362 مورد از قانون انحراف کامل دارند

افشین حبیب زاده در برنامه تهران بیست شبکه پنج سیما که به آنالیز املاک شهرداری اختصاص داشت در خصوص نحوه واگذاری این املاک اظهار کرد: براساس بند 6 ماده 55 قانون شهرداری، شهرداری تهران می توانسته املاکی را در اختیار افراد یا موسساتی قرار داده تا به مردم خدماتی در حوزه بهداشتی، درمانی، فرهنگی و اجتماعی و پرورشگاه ارائه دهند. منتهی این افراد پس از تایید انجمن شهر می توانستند از این املاک بهره برداری نمایند.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در ابتدای دوره پنجم شورا و در مهر ماه سال 1396، براساس آنالیز های اجرا شده طرحی را به شورای شهر ارائه کردم تا شهرداری املاکی که با استناد به بند شش ماده 55 قانون شهرداری ها در اختیار افراد قرارداده را شناسایی و در خصوص موارد انحرافی اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه از زمان تصویب موضوع تا آخر سال 1398، 1904 مورد در سطح مناطق شناسایی که طبق آنالیز ها احتمال انحراف در آنها وجود داشته است، گفت: در ماه های اخیر و جدا از 1904 مورد، اطلاعات 578 مورد دیگر گردآوری شد که بیشتر در اختیار سازمان های شهرداری بوده که از آنها در حوزه های فرهنگی و اجتماعی بهره برداری می گردد.

نائب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: جدا از املاک پیش گفته که در حوزه فرهنگی و اجتماعی مورد بهره برداری قرار می گرفت، از 180 مورد نیز در کاربری مسکونی استفاده می شد که بدون تشریفات قانونی در اختیار افراد حقیقی و حقوقی به صورت رایگان یا اجاره نهاده شده بود که مجموع املاک ذکر شده بالغ بر 3800 واحد در 2662 ملک است.

حبیب زاده ادامه داد: از 1904 ملکی که در حوزه فرهنگی، هنری و ورزشی شناسایی شده، 924 مورد در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و هنری شهرداری تهران بودند که واگذاری های آنها دارای اشکال بود که اکنون با برطرف مسائل آنها، همچنان در حوزه های فرهنگی و اجتماعی ذیل معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در حال بهره برداری هستند که شامل سراهای محلات، خانه های فرهنگ، موزه ها، مددسراها، زمین های ورزشی و ... است که برای ادامه فعالیت باید از شورا مجوز اخذ نمایند.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران اضافه نمود: از 1904 ملک ذکر شده، 362 مورد دارای انحراف از موضوعات مرتبط با بند 6 ماده 55 قانون شهرداری ها بود که افراد بهره بردار از آنها برخلاف امور عام المنفعه، استفاده شخصی مانند مبل فروشی می کردند که پس از اینکه در دست اقدام جهت تخلیه نهاده شد، 62 مورد از آنها پس از تخلیه در حوزه های زیرمجموعه معاونت اجتماعی و فرهنگی مورد بهره برداری نهاده شد.

به گفته وی از 1904 ملک ذکر شده 58 مورد در اختیار ارگان ها، نهادها و دستگاه های اجرایی نظیر نیروی انتظامی و راهور است که در حال خدمت رسانی به مردم هستند و تنها 95 مورد از 1904 ملک طبق موضوعات بند ششم ماده 55 واگذار شده که شامل مساجد و حسینیه ها، خیریه ها، مراکز اموزشی و مردم نهاد و انجمن های علمی و فرهنگی است که برای ادامه فعالیت آنها نیز باید از شورا مجوز بگیرند.

حبیب زاده توضیح داد: 64 مورد از 1904 ملک نیز توسط کمیسیون آنالیز املاک بند شش ماده 55 قانون شهرداری ها متشکل از معاونین فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی شهرداری تهران، رییس حوزه دفتر شهردار، رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران و رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری، فاقد ضرورت و شرایط لازم شناسایی و دستورات لازم برای تخلیه و مشخص تکلیف آنها صادر شده و در خصوص 239 مورد از 1904 ملک، کمیسیون مربوطه در حال آنالیز بوده که این املاک نیز در صورت انحراف تخلیه و یا در صورت تصمیم به ادامه فعالیت باید از شورا مجوز بگیرند.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پس از آنکه املاک شناسایی شدند، تخلیه آنها در دستور کار نهاده شد، گفت: جدا از 1904 ملک بهره برداری شده در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، 180 ملک با کاربری مسکونی مورد شناسایی نهاده شد که واگذاری آنها به صورت رایگان و یا اجاره و بدون تشریفات قانونی به افراد اجرا شده بود که تخلیه تمام آنها در دستور کار نهاده شد که اکنون بیش از نصف آنها تخلیه و مابقی در حال مشخص تکلیف است که مجموعا از املاک دارای انحراف از موضوع بند6 ماده 55، املاک فاقد ضرورت و شرایط لازم، املاک مسکونی واگذار شده به غیر به صورت رایگان یا اجاره، 444 مورد به طور کامل تخلیه یا مشخص تکلیف شده است که از این تعداد اکنون 62 مورد تحت نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در حال بهره برداری اجتماعی، 21 مورد در سایر بخش های شهرداری در حال بهره برداری و 73 مورد نیز براساس آیین نامه اقتصادی و اقتصادیاتی در خصوص آنها اقدام قانونی نظیر اجاره، فروش یا تهاتر اجرا شده است.

حبیب زاده در پاسخ به این پرسش که آن دسته از افرادی که املاک را اجاره نموده اند، آیا اجاره آن مدت را به طور تمام و کمال پرداخت نموده اند، گفت: بخشی از این افراد در مقطعی در شهرداری دارای سمت بوده که براساس آیین نامه ای این املاک به مدیران اجاره داده شده و مبلغ کمی از قیمت واقعی را به عنوان اجاره پرداخت می کردند.

رییس کمیته نظارت در خصوص علت تاخیر در بازپس گیری و تخلیه املاک گفت: اول شهرداری با آن افراد مذاکره و درخواست تخلیه می نماید و چنانچه افراد اقدام به تخلیه ننمایند، برای آنها پرونده قضایی تشکیل داده می گردد.

نائب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران درباره انتشار اسامی افرادی که املاک را در اختیار داشته و تخلیه نمی نمایند، اظهار کرد: پیشنهاد شخصی من و چند تن دیگر از اعضای شورای شهر این است که لیست تمام املاک 2662 مورد و حتی املاک تخلیه شده هم در سایت شهرداری قرار گیرد چراکه این مسائل محرمانه نیست و قابلیت انتشار دارد و جزئیات آن اعم از اینکه در اختیار چه کسی بوده و چند سال استفاده نموده است، منتشر گردد.

حبیب زاده در پاسخ به این پرسش که عمده این واگذاری املاک در چه دوره ای صورت پذیرفته است، مطرح نمود: در تمام ادوار گذشته این واگذاری ها اجرا شده اما حدود 70 درصد آن مربوط به دوره مدیریت شهری قبلی بود و 30 درصد مابقی مربوط به دوره های قبل از آن است. مجری برنامه پرسید که آیا منظور شما از دوره مدیریت قبلی، دوره آقای قالیباف است که حبیب زاده پاسخ داد: بله.

وی در خصوص اینکه چه زمانی تمام لیست املاک واگذار شده مشخص تکلیف خواهد شد، گفت: در خود طرحی که به تصویب اعضای شورا رسید، به شهرداری سه ماه فرصت برای شناسنایی و مشخص تکلیف املاک داده شده بود اما به دلیل پراکندگی و جمع آوری پرونده ها و مراجعه کردن به تمام این املاک و پیدا کردن متصرفان آنها زمانبر شد. البته مقاومت و مراجعت هایی حتی به آقای هاشمی بوده که درخواست مهلت یا خرید ملک را مطرح می کردند.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران در خصوص نحوه همکاری قوه قضاییه در بازپس گیری املاک شهرداری گفت: خوشبختانه در دوره آقای رییسی و دوره قبلی ایشان همکاری خوبی صورت گرفت که اگر همکاری دستگاه قضایی نبود، شاید کمتر از حدود 10 الی 20 درصد این املاک را می توانستیم پس بگیریم. بسیار کارهای خوبی اجرا شده و این کار همچنان ادامه دارد و تا پیش از خاتمه دوره شورای پنجم کوشش خواهیم کرد تا تمام این املاک مشخص تکلیف شوند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "شناسایی 2هزار و 662 ملک واگذاری شده شهرداری تهران؛ 362 مورد از قانون انحراف کامل دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 2هزار و 662 ملک واگذاری شده شهرداری تهران؛ 362 مورد از قانون انحراف کامل دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید