ساخت هواپیمایی که قرار است رکورد سرعت را بشکند

به گزارش وبلاگ فرافایلی، زمانی که نوبت به سرعت ماورای صوت برسد، هواپیما به جت هایی موسوم به رم جت احتیاج دارد که فاقد پره های توربین است و با استفاده از گرادیان فشار کار خود را انجام می دهد؛ بنابراین رم جت برای ایفای نقش خود به جریان هوا احتیاج دارد که در سرعت های بالا تامین می گردد و در راه اندازی اولیه هواپیما بی استفاده به شمار می رود.

ساخت هواپیمایی که قرار است رکورد سرعت را بشکند

شرکت امریکایی هرموس میخواهد محصولی با سرعت ماخ 4 یعنی چهاربرابر سرعت صوت فراوری کند و رکورد سریعترین هواپیمای دنیا، بلک برد SR-71، را بشکند. بلک برد در سال 1976 پیروز به ثبت سرعت 3.3 ماخ شد. موتور هیبریدی تازه هرموس که با نام کیمِرا شناخته می گردد توان تغییر حالت از توربوجت سرعت پایین به حالت رم جت سرعت بالا را دارد.

این شرکت آمریکایی با یاری مالی نیروی هوایی ایالات متحده درحال کار روی یک پرنده جاسوسی تازه با طراحی مشابه تیر دارت است که می تواند از هر هواپیمای دیگری سریع تر شتاب بگیرد. این یاری مالی در سال 2021 به حساب این شرکت واریز و سرعت توسعه محصولاتش را به شکل چشمگیری افزایش داد. هرموس مدعی شده که درحال کار برای شکستن سرعت هواپیما های تنفس طبیعی در سال آینده است.

این شرکت برای دستیابی به این هدف به موتوری مشابه موتور بلک برد احتیاج دارد؛ یک پیشرانه هیبریدی که در دو فاز حرکت می نماید. زمانی که نوبت به سرعت ماورای صوت برسد، هواپیما به جت هایی موسوم به رم جت احتیاج دارد که فاقد پره های توربین است و با استفاده از گرادیان فشار کار خود را انجام می دهد؛ بنابراین رم جت برای ایفای نقش خود به جریان هوا احتیاج دارد که در سرعت های بالا تامین می گردد و در راه اندازی اولیه هواپیما بی استفاده به شمار می رود.

نیروی پیشران رم جت در سرعت های زیر 0.5 ماخ تقریبا برابر صفر است و زیر سرعت 3 ماخ به بازدهی بالاتر از یک توربوجت عادی نخواهند رسید.

پس گزینه استفاده از موتور هیبریدی وارد داستان می گردد. هرموس پیشرانه ای را توسعه داده که در سرعت های بالا از رم جت و در سرعت های پایین از یک توربوجت عادی با اتصال به مجزای یکسان با رم جت سود می برد. این توربوجت در حالت ایستادگی کامل یک کاربرد دارد و می تواند هواپیما را روی باند حرکت داده و سپس به پرواز در بیاورد. موتور توربوجت تا پیش از رسیدن به سرعت 3 ماخ همچنان فعالیت خواهد نمود.

با دستیابی به سرعت 3 ماخ، ورودی ها توربوجت را از هوا محروم و آن را به سوی رم جت راهنمایی خواهند کرد. رم جت هم با فشرده سازی هوا (بدون کمپرسور) و شعله ورسازی آن هواپیما را به سرعت های بالاتر می رساند.

هرموس علاوه بر ساخت پرنده جاسوسی کوارترهورس درحال برنامه ریزی برای ساخت یک پلتفرم هواپیمای بزرگ تر است که با موتور بزرگ جثه پرت اند ویتنی F100 متعلق به جنگنده F16 به پرواز درخواهد آمد. این پرنده برای پرواز پایدار در سرعت 5 ماخ طراحی خواهد شد.

هرموس هدف نهایی خود را کاربرد های نظامی نمی داند. این شرکت برنامه نهایی اش را در این مرحله، فراوری هواپیمای های هایپرسونیک و ماروای صوت مسافربری و تجاری با سرعت 5 ماخ می داند که از بدنه آلیاژی تیتانیومی و گستره مسافت قابل پیمایش 7400 کیلومتر سود خواهند برد و 25 سرنشین را در تمام 125 مسیر هوایی فرا اقیانوسی جابه جا خواهند کرد.

این برنامه که با نام هالیکن شناخته می گردد مسیر شهر های مشهور پاریس تا نیویورک را تنها درعرض 90 دقیقه خواهد پیمود و به ارتفاعی حدود 27.5 کیلومتر بالاتر از سطح دریا که از ارتفاع پرواز بلک برد مشهور نیز بالاتر است، خواهد رسید. هواپیمای هالیکن که از هر هواپیمای تجاری کنونی پنج برابر سریع تر خواهد بود و با شرایط کنونی امکان ساخت ندارد کمی خیال پردازانه به شمار می رود. پیش از این هم شرکت هایی، چون اریون در کوشش بودند که با سرمایه 10 میلیارد دلاری شان پرنده های مسافربر 50 نفری با سرعت 1.4 ماخ بسازند، اما پیروز نشدند.

نکته مهم در این تغییر از سیستم های نظامی و استفاده از فناوری آن ها در هواپیما های تجاری، سطح دشواری این کار است چراکه با مسائل قانونی و جان بسیاری از مسافران و فراوریانبوه سروکار دارد.

شرکت هرموس از زمان تاسیس خود در سال 2018 پیشرفت های چشمگیری داشته و با وجود اینکه یک شرکت نوپا محسوب می گردد و تیم جوانی هم دارد، اما اهداف بزرگی را دنبال می نماید. آن ها بالاترین حد مهندسی را در نظر گرفته اند و کسی نمی داند که واقعا تا چه میزان در رسیدن به آن هدف پیروز خواهند شد!

منبع: پدال

منبع: فرادید

به "ساخت هواپیمایی که قرار است رکورد سرعت را بشکند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت هواپیمایی که قرار است رکورد سرعت را بشکند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید