به زودی همه فرودگاه ها از طریق ربات های هوشمند کنترل می شوند!

به گزارش وبلاگ فرافایلی، ربات های کنترل فرودگاه

خبر حضور ربات های کنترل فرودگاه به صورت گسترده در فرودگاه ها امروزه خبری عجیب نیست که بر سر تیتر بسیاری از خبرگزاری ها و مجله های گردشگری قرار گرفته باشد اما، شاید برای بسیاری از افراد این غیر قابل هضم باشد که ربات ها بتوانند تا تمام و کمال از پس تمامی کارهایی که روتین هستند تا اموری که ممکن است پیش بیاید، را به صورت تمام و کمال انجام دهند و از پسشان نیز بربیایند. هم اکنون سوالی که فکر خیلی از افراد را درگیر خود نموده، این است که آیا ربات ها به زودی کنترل فرودگاه را با تمامی حساسیت هایش در دست می گیرند؟ پیشنهاد می کنیم که با خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر با ربات های کنترل فرودگاه آشنا شویم و ببینیم که آیا باید به زودی در فرودگاه ها با آن ها روبرو شویم یا نه؟

به زودی همه فرودگاه ها از طریق ربات های هوشمند کنترل می شوند!

به نظر شما این امکان وجود دارد که روزی در یک فرودگاه تمامی کارهایمان را با یک ربات پیش ببریم؟ حقیقتی که وجود دارد این است که امروزه تمایل به استفاده از ربات ها در فرودگاه ها و رستوران ها بیشتر شده است و این حقیقتی غیر قابل انکار است. مثلا تصور کنید که روزی مالکان رستوران ها و یا حتی مغازه ها و فروشگاه ها تصمیم بگیرند که تمامی عناصر انسانی خود را تبدیل به ربات کنند!

توجه کنید که گفتیم همه نه تنها در بعضی از بخش ها و یا درصدی از آن ها. یا حتی این که مالکان رستوران ها یک روزی این تصمیم را بگیرند که غذاهای چاپی سه بعدی خود را به وسیله ربات ها سرو کنند و به شما خدمات ارائه کنند. این حقیقت که انسان ها در تکاپوی این امر هستند که روز به روز بیشتر در زمینه هوش مصنوعی و ورود ربات ها به زندگی انسان ها، راه میبانبری پیدا کنند اما به هر حال این کار هزینه ها و منفعت های مادی و معنوی مختلفی دارد که در حوصله این بحث نیست اما به نظر شما قضیه ربات های کنترل فرودگاه چیست؟

این خبر از آن جایی وارد تیتر اول اخبار شد که گروه رستوران های ماکسیم در هنگ کنگ برای افزایش راندمان امکانات خود در پی افتتاح یک رستوران هوشمند در فرودگاه بین المللی این شهر است.

جورج میو، مدیر فراوری رستوران های ماکسیم در زمینه حضور ربات ها در رستورانشان آن هم در فرودگاه می گوید که:

این پروژه اوایل سال جاری مطرح شد و تجربه غذایی مهمانان را بدون شک بهتر خواهد نمود. مواد اولیه خام این رستوران به وسیله بازوهای رباتیک و دستگاه های اتوماتیک در آشپزخانه ای هوشمند تهیه می شوند.

البته استفاده از ربات ها در آشپزخانه تنها یکی از استفاده های ربات ها در فرودگاه است. ربات های کنترل فرودگاه تنها در رستوران ها محدود نشده اند بلکه، به تازگی یکی از شرکت های هواپیمایی در هلند در نظر دارد تا به زودی ربات فرودگاهی خود را مورد آزمایش قرار دهد البته ایده این ربات ها برای الان نیست و قبلا هم در یکی از فرودگاه های آسیایی از این ربات ها رونمایی شده بود ولی ربات تازه مطابق با آخرین فناوری ها درست شده و حتی شخصیتی متمایز هم دارد. به تازگی در آخرین فن آوری ها به شرکت هواپیمایی KLM در هلند می رسیم و یک ربات فرودگاهی! این ربات پاسپورت مسافران را اسکن و آن ها را به سمت گیت های خروج راهنمایی می نماید البته این تمام کارهای این ربات نیست! این ربات حتی بارهای مسافران را هم تا مقصد می برد. این ربات های کنترل فرودگاه که Care-E نام دارند، درست در پشت درهای امنیتی مسافران را می بیند و پاسپورت های آن ها را اسکن می نماید و سپس با حمل چمدان ها، مسافران را به سمت گیت ها راهنمایی می نماید.

هر وقت تغییری در گیت به وجود می آید ربات می تواند خود را با این تغییرات وفق دهد. به هر حال این ربات شناخت دقیقی از فرودگاه دارد و می تواند مسافران را درست مطابق با زمان بندی ها راهنمایی کند و راستا فروشگاه ها، غذاخوری ها و سایر اماکن مختلف فرودگاهی را به آن ها نشان دهد. همین که وقت سوار شدن به هواپیما می گردد ربات هشدارهای امنیتی لازم را به مسافران می دهد.

در واقع این ربات فقط یک قطعه سخت افزاری نیست بلکه یک شخصیت منحصر به فرد هم برای آن تعریف شده است. این شخصیت به گونه ای به طوری که اگر به مدت طولانی منتظر مسافران بماند احساس خستگی می نماید و حتی گاهی خوابش می برد. او بعد از این که مسافران را در گذشتن از گیت همراهی می نماید به خاطر جدا شدن از آن ها احساس ناراحتی می نماید. ربات های کنترل فرودگاه یکی از عوامل پیشرفت در سرعت و ارائه خدمات در فرودگاه ها هستند و آن روز دور نیست که این ربات ها وارد کابین های هواپیمایی نیز بشوند.

این ربات سعی و کوشش بی وقفه شرکت فراوری کننده خود در بهره گیری از آخرین فناوری ها برای تسهیل سفر مشتریان را به برترین شکل ممکن نشان می دهد. ربات Care-E ادامه دهنده ربات اسپنسر است که در سال گذشته به طور آزمایشی در فرودگاه اسخیپول فعالیت می کرد.

در سال گذشته هم یک شرکت الکترونیکی بیان کرد که پیروز به طراحی یک ربات راهنمای فرودگاهی شده است. در واقع این ربات از صفحه نمایش های منحنی بسیار بزرگی تشکیل شده است که بر روی آن ها جزئیات پرواز و همینطور فاصله زمانی بین پرواز و گیت ها نشان داده می گردد و در صورت درخواست مسافران اطلاعات بیشتری هم نیز به آن ها داده می گردد.

البته در زمینه بحث ربات های کنترل فرودگاه نباید از ربات های نگهبان و گشت زنی در فرودگاه چین بگذریم. . این ربات ها که Anbot نام دارند، به شکل بیضی هستند و همچون ربات های R2D2 در فیلم جنگ ستارگان هستند.

چهره این ربات دارای یک صفحه نمایش دیجیتال و یک دوربین با کیفیت بالا برای گرفتن عکس از مسافران و تجزیه و تحلیل آن ها در یکی از شلوغ ترین فرودگاه های موجود در کشور چین است. نقش این دستگاه ها در حال حاضر، شبیه به یک دوربین امنیتی و به معنای واقعی ربات های کنترل فرودگاه هستند اما به هر حال تحرک بیشتری نسبت به دیگر همکاران رباتیک خود داردند! این ربات های چینی می توانند تا با سرعت 18 کیلومتر در ساعت حرکت کنند.

آن ها بعلاوه به یک مکانیسم دفاعی که یک بازوی الکتریکی است و جریان الکتریکی فراوری می کند، مجهز شده اند. AnBot به وسیله یک دانشگاه در بخش مرکزی شهر چانگشا ساخته شده و پیشرفته است و ممکن است به زودی برای گشت زنی در مدارس و بانک ها نیز استفاده گردد.

در سال 2016 فرودگاه ژنو (Geneva Airport) یک ربات به نام لئو را آزمایش کرد که به وسیله شرکت سیتا و شرکت رباتیک بلو بوتیکز طراحی شده بود. مسافران برای طی مراحل چک این، بلیت پرواز خود را روی این ربات اسکن می کردند و سپس بارشان را در محل امنی در ربات قرار می دادند و لئو آن را به ماموران امنیتی تحویل می داد.

فرودگاه بین المللی گلاسگو (Glasgow International Airport) در اسکاتلند نیز، رباتی به نام GLAdys را آزمایش کرد که برای راهنمایی مسافران به کار می رفت و بعلاوه برنامه های شاد و آهنگ های مختلف را از خود پخش می نمود.

در زمینه ربات های کنترل فرودگاه و ورود فناوری به فرودگاه ها حال به هر شکل ممکنی، یک تعامل قدیمی بین فرودگاه و فناوری به وجود آمده است. در واقع باید گفت که فناوری همواره باعث راحت تر شدن ارائه خدمات به گردشگران شده است.

مثلا اگر در سفر به شهرهای مختلف دنیا، نسبت به فرودگاه آن شهر شناخت کافی نداشته باشید شاید کمی دچار مشکل شوید، اینجاست که یک ربات فرودگاهی می تواند به یاری شما بیاید. در واقع در فرودگاه بین المللی شنژن چین از ربات ها برای گشت زنی در یکی از پایانه های خود استفاده نموده و آن مکان عمومی را به اولین محل حفاظت شده به وسیله ربات ها تبدیل نموده است. امروزه در بعضی از فرودگاه های دنیا، از ربات های کنترل فرودگاه استفاده می کنند که از جمله آن ها می توان به: ربات های کنترل فرودگاه در فرودگاه بین المللی اینچئون (Incheon International Airport) در شهر سئول، مرکز کشور کره جنوبی به گونه ای هستند که مسافرانی که راستا را نمی دانند یا دیرشان شده است را به گیت پرواز راهنمایی می کنند.

ربات های فرودگاه لاگاواردیا (LaGuardia Airport)، مجهز به دوربین هستند و می توانند به عنوان چشم یاریی نیروهای امنیتی خدمات ارائه دهند. ربات های فرودگاه چانگی سنگاپور (سنگاپور چانگی Airport) نیز به مدت 10 ساعت در روز به کار نظافت مشغول هستند.

البته شرکت ورو سلوشنز (Vero Solutions) که یکی از شرکت های ساخت ربات و هوش مصنوعی است درباره ربات های کنترل فرودگاه پیش بینی نموده است که، این دسته از ربات ها تا سال 2030 جایگزین فرایند چک این در فرودگاه ها شوند.

با همه این تفاسیر و تمثیل ها، آیا ربات ها کنترل کامل فرودگاه ها را از انسان ها خواهند گرفت؟ در جواب باید بگوییم که بیشتر شرکت های سازنده این ربات ها می گویند که ربات های کنترل فرودگاه به هر حال، ربات هستند و برای تضمین کنترل کیفیت به مهرات های کاری انسان ها احتیاج است.

منبع: الی گشت

به "به زودی همه فرودگاه ها از طریق ربات های هوشمند کنترل می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به زودی همه فرودگاه ها از طریق ربات های هوشمند کنترل می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید