امداد و نجات در حوادث جاده ای

به گزارش وبلاگ فرافایلی، هفته ای نیست که از رادیو و تلویزیون و مطبوعات کشورمان اخبار تاسف برانگیز تلفات حوادث ترافیکی را نشنویم. آیا تا به امروز در جاده ها شاهد چنین تصادفاتی بوده اید؟ آیا هیچ وقت اولین نفری بوده اید که شاهد یک تصادف جاده ای بوده است؟ در چنین وضعیتی چه نموده اید؟ یا فکر می کنید که چه باید کرد؟

امداد و نجات در حوادث جاده ای

امداد و نجات در حوادث جاده ای

از یاری های اولیه تا هلی کوپتر امداد

هفته ای نیست که از رادیو و تلویزیون و مطبوعات کشورمان اخبار تاسف برانگیز تلفات حوادث ترافیکی را نشنویم. آیا تا به امروز در جاده ها شاهد چنین تصادفاتی بوده اید؟ آیا هیچ وقت اولین نفری بوده اید که شاهد یک تصادف جاده ای بوده است؟ در چنین شرایطی چه نموده اید؟ یا فکر می کنید که چه باید کرد؟

شما پشت فرمان خودروی خود هستید و با یک تصادف رانندگی که در همان زمان رخ داده روبرو می شوید. دو وسیله نقلیه با هم تصادف نموده اند. یکی داخل گودالی که یک طرف جاده است، فرورفته و دیگری وسط جاده واقع شده است. شما می توانید براساس این سه هدف عمل کنید:

محصورکردن منطقه اطراف تصادف برای جلوگیری از ضایعات بیشتر

درخواست یاری از اورژانس و پلیس

انجام یاری های اولیه به مصدومان در صورت احتیاج و دورکردن آنها از محل حادثه

محصورکردن منطقه تصادف

برای محصورکردن منطقه تصادف، موارد زیر را به خاطر بسپارید:

وسیله نقلیه خود را کمی دورتر از محل تصادف پارک کنید و آن را درست در محل تصادف قرار ندهید.

وسیله نقلیه خود را طوری پارک نکنید که ترافیک ایجاد کند.

حدود محل تصادف را معین کنید.

چراغ های خطر (چشمک زن) را روشن بگذارید.

یک مثلت سه گوش نورانی یا سایر وسایل هشداردهنده را برای اطلاع به وسایل نقلیه ای که در حال نزدیک شدن به محل هستند، کنار جاده قرار دهید و در صورت لزوم به یاری دست های خود به دیگر رانندگان علامت دهید که توقف کنند و یا آهسته حرکت کنند.

اگر تصادف در تاریکی و شب رخ داده است، محل حادثه را به یاری نور بالای ماشین خودتان روشن کنید تا وسایل نقلیه ای که در حال نزدیک شدن هستند، متوجه خطر باشند. مراقب باشید که با نور ماشین، دید راننده ها را مختل نکنید.

شیوه های درخواست یاری

برای درخواست یاری نکات زیر را درنظر بگیرید:

نوع درخواست یاری می تواند با استفاده از تلفن، تلفن همراه، بی سیم یا وسایل نقلیه عبوری باشد.

در ابتدا باید از اورژانس، پلیس و یا آتش نشانی درخواست یاری کنید. از قلم نیاندازید با تماس با شماره 115 اورژانس، مسوول اورژانس هم می تواند پیشنهاد کند کدام واحد به محل وقوع حادثه اعزام گردد.

هنگام تماس با اورژانس، محل حادثه، تعداد مجرومان، شدت زخم ها و یا تلفات حادثه را اطلاع دهید.

8 نکته برای کاهش تلفات

برای کاهش تلفات در سوانح رانندگی و امداد به آسیب دیدگان، به موارد زیر توجه کنید:

با احتیاط به سمت خودروی تصادف نموده بروید و هرگز به سوی آن ندوید.

برای جلوگیری از ایجاد آتش سوزی، اجازه مصرف سیگار یا روشن کردن کبریت یا فندک را به دیگران ندهید. اگر خودرویی در همان لحظه های اول تصادف آتش نگیرد، احتمال آتش گرفتن بعدی آن بسیار کم است، مگر در اثر بی احتیاطی عابران و یا امدادگران. اگر خودرویی دچار حریق شده است، ابتدا با پتو، کت یا خاک آن را خاموش کنید. ممکن است در خودرو وسایل خاموش کردن آتش موجود نباشد. در این صورت از خوروهایی که عبور می کنند، تقاضای کپسول اطفای حریق یا جعبه یاری های اولیه نمایید.

هر طور شده به سوییچ خودرو دسترسی پیدا نموده و آن را خاموش کنید.

اگر خودرو در سرازیری قرار گرفته و یا خطر سرخوردن وجود دارد، جلوی چرخ ها سنگ بگذارید.

با عجله مصدوم را از خودرو بیرون نکشید، مگر اینکه حادثه دیگری مانند انفجار یا حریق او را تهدید کند.

از رانندگان خودروهایی که عبور می کنند، تقاضا کنید پلیس را خبر کنند و از اورژانس درخواست یاری کنند. نشانی صحیح محل حادثه، تعداد مجروحان و اطلاعات لازم دیگر را به آنها بدهید.

به فاصله 100 تا 200 متری، یک نفر را مامور کنترل جاده از دو طرف محل حادثه نمایید. برای این کار می توانید از چراغ های مخصوص، پرچم و یا عابران بهره ببرید.

گاهی هنگام تصادف، در خودرو باز شده و سرنشینان به فاصله های دور پرتاب می شوند و یا بچه ها زیر جایگاه مخفی می مانند، بنابراین اطراف و داخل خودرو را در پی مصدومان احتمالی بگردید.

مصدومان سوانح رانندگی

تصادفات در دو گروه باعث آسیب می شوند:

عابران مجروح: در صورت امکان، عابران مجروح را حرکت ندهید زیرا در بسیاری از مواقع، وضع آنها را وخیم تر می نماید. اگر تغییر مکان لازم باشد، به آرامی و احتیاط آنها را به کنار جاده بکشید. اگر مصدوم بی هوش نیست با پرسش از او درباره ناحیه درد، بی حسی و حرکت ندادن اعضا، تا حدودی با نوع صدمه آشنا شوید. سپس با یک معاینه عمومی و توجه به علایم حیاتی و نوع آسیب وارده، به او یاری کنید.

سرنشینان خودرو: خارج کردن مصدوم از خودرو یا محلی که در آن گیر افتاده شامل چند مرحله است:

در نخستین گام باید به مصدوم دسترسی یافت: گاهی دست یابی به مصدوم بسیار ساده است به طوری که مصدوم با پای خود یا یاری عابران از خودرو خارج می گردد یا اینکه در اثر تصادف به بیرون پرتاب شده است. ولی گاهی دسترسی بسیار مشکل است و به طرز استقرار خودرو و شرایط مصدوم بستگی دارد. گاهی ضروری است سقف خودرو را ببرید و یا در خودرو را که قفل شده، با دیلم و یا هر وسیله دیگری باز کنید. گاهی هم مجبور می شوید شیشه جلوی خودرو را بشکنید. در این صورت باید ابتدا یک پتو روی شیشه و یک پتو روی مصدوم داخل خودرو بکشید تا در اثر شکسته شدن شیشه، حادثه دیگری به وجود نیاید. دقت کنید با حرکاتی که انجام می دهید، وضع مصدوم را وخیم تر از آنچه هست، نکنید. گاهی دست و پای مصدوم میان جایگاه و یا قطعات خودرو گیر می نماید، با احتیاط مانع را بردارید و او را آزاد کنید.

اقدامات اولیه: این اقدامات به طور معمول از زمانی شروع می گردد که مصدوم داخل خودرو محبوس است و این مراقبت ها از زمان دسترسی به او تا انتقال به بیمارستان باید ادامه یابد. در افراد بی هوش تشخیص اینکه مصدوم دچار آسیب نخاعی شده یا خیر، مشکل است. بنابراین در مصدومان بی هوش باید مانند فردی که دچار شکستگی شده رفتار کنیم. پس در تمام مصدومان بی هوش، حتی الامکان از خارج کردن آنها از خودرو تا رسیدن آمبولانس خودداری کنید، مگر اینکه عواملی از قبیل انفجار یا حریق مصدوم را تهدید کند و یا تنفس و قلب او از کار افتاده و امکان انجام روش های احیا در خودرو میسر نباشد. در این صورت برای خارج کردن مصدوم از خودرو، از دیگران هم یاری بگیرید.

انتقال به بیمارستان: باید پس از بی حرکت کردن اندام دچار شکستگی و پانسمان زخم ها و رفع شدن مشکلاتی که حیات مصدوم را تهدید می نماید، این عمل انجام گردد.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "امداد و نجات در حوادث جاده ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امداد و نجات در حوادث جاده ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید