نتایج یک پژوهش: دکمه دیسلایک یوتیوب تأثیر چندانی ندارد

به گزارش وبلاگ فرافایلی، بر اساس تحقیقی که شرکت موزیلا انجام داده، کاربران یوتیوب حتی زمانی که عدم علاقه خود را نسبت به ویدیو های مشخصی اعلام می نمایند، باز هم الگوریتم یوتیوب ویدیو های مشابه را به آن ها نشان می دهد. موزیلا برای این پژوهش از 20 هزار کاربر یوتیوب استفاده نموده و به این نتیجه رسیده که استفاده از دکمه هایی مانند دیسلایک و not interested عملا تاثیر زیادی ندارند.

نتایج یک پژوهش: دکمه دیسلایک یوتیوب تأثیر چندانی ندارد

در این گزارش آمده که کاربران در صورت استفاده از این دکمه ها، در برترین حالت تعداد ویدیو های پیشنهادی مربوط به موضوع هایی که آن ها علاقه ندارند، به حدود نصف می رسد. در بدترین حالت هم این دکمه ها هیچ تاثیر خاصی ندارند و تمام ویدیو های موردنظر بار دیگر پیشنهاد داده می شوند.

محققان موزیلا برای این پژوهش، از کاربران واقعی که از افزونه RegretsReporter استفاده می نمایند، بهره برده اند. این افزونه دکمه stop recommending را به کاربر نشان می دهد تا اگر به نوع خاصی از ویدیو ها تمایل نداشته باشد، بتواند با استفاده از این دکمه از دست پیشنهاد ویدیو های موردنظر خلاص گردد. اما در پشت صحنه، موزیلا برای انجام این پژوهش، کاربران را به گروه های مختلفی دسته بندی نموده. این یعنی گروهی از کاربران که بر روی این دکمه کلیک می کردند، به یوتیوب اعلام می شده که این دسته از کاربران دکمه دیسلایک را کلیک نموده اند. برای بخش های دیگر از کاربران هم دکمه ها و گزینه های not interested، dont recommend channel و remove from history اختصاص داده شده و برای یک گروه هم هیچ بازخوردی برای یوتیوب ارسال نشده است.

به طور کلی سیگنال های دیسلایک و not interested به ترتیب فقط 12 و 11 درصد برای جلوگیری از پیشنهاد ویدیو های مشابه پیروز عمل نموده اند. از طرف دیگر دکمه های Dont recommend channel (توصیه نکردن کانال) و remove from history (حذف از تاریخچه) تاثیر بیشتری داشته اند و به ترتیب جلوی پیشنهاد 43 و 29 درصد از ویدیو های مشابه را گرفته اند.

اما در کل محققان بر این باور هستند که یوتیوب بازخورد کاربران را چندان جدی نمی گیرند و در بخشی از این گزارش آمده: یوتیوب باید به بازخوردهایی که کاربران در خصوص تجربه خود به اشتراک می گذارند احترام بگذارد و آنها را به عنوان سیگنال های معناداری در خصوص نحوه گذراندن وقت خود در پلتفرم تلقی کند.

سخنگوی یوتیوب در واکنش به این گزارش گفته که چنین رفتارهایی عمدی است زیرا یوتیوب نمی خواهد تمام ویدیو های مربوط به یک موضوع را از پیشنهادها خارج کند. او می گوید که تعریف موزیلا از ویدیو های مشابه با تعریف یوتیوب از این ویدیو ها تفاوت دارد.

لازم به ذکر است به غیر از یوتیوب، پلتفرم هایی مانند تیک تاک و اینستاگرام هم بازخورد کاربران را برای بهبود الگوریتم های مربوط به پیشنهادهای ویدیو دریافت می نمایند. اما این پلتفرم ها هم در این رابطه منتقدان زیادی دارند و بعضی کاربران بر این باور هستند که بازخوردها را چندان جدی نمی گیرند.

یکی از محققان موزیلا در این رابطه می گوید:من فکر می کنم یوتیوب بین تعامل کاربر و رضایت او در پی ایجاد یک تعادل است تا در نهایت ویدیو هایی به نمایش دربیایند که کاربر موردنظر وقت بیشتری را در یوتیوب صرف کند.این پلتفرم این قدرت را دارد که تعیین کند کدام یک از این سیگنال ها قدرت بیشتری دارند. اما مطالعات ما نشان می دهند که بازخورد کاربران همیشه در اولویت نخست قرار ندارد.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ

به "نتایج یک پژوهش: دکمه دیسلایک یوتیوب تأثیر چندانی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج یک پژوهش: دکمه دیسلایک یوتیوب تأثیر چندانی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید