استونی؛ کشوری که 5 فصل دارد!

به گزارش وبلاگ فرافایلی، بر اساس تقویم قمری هندو علاوه بر چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان، در یک سال دو فصل دیگر به نام های فصل موسم بارندگی و فصل پیش زمستان هم وجود دارد و حتی بنگلادش به اسم یک کشور 6 فصل شناخته می گردد. اما اگر کمی سخت گیرانه به موضوع نگاه کنیم، تفاوت روزهای سال در این تقویم انقدر زیاد نیست که بخواهیم نام فصل را برای آن ها برگزینیم.

استونی؛ کشوری که 5 فصل دارد!

اینجاست که باید با پارک ملی سوما در کشور استونی آشنا شوید. جایی که در بهار درختان شکوفه می دهند، در تابستان آفتاب قد علم می نماید، پاییز فصل باد و باران است و زمستان هم فصل برف و سرما. اما فصول در پارک ملی سوما به همین جا ختم نمی شود و نیمی از یک پارک جنگلی با تمام وسعتش پس از اتمام زمستان و پیش از فرا رسیدن بهار در زیر آب فرو می رود.

سوما جایی است که 70 سکنه بومی که عمدتا متشکل از کشاورزان و جنگلداران می شود در آن زندگی می نمایند. ساکنانی که هر سال باید با این پدیده غیرعادی کنار بیایند و در انتظار فرورفتگی جنگل هایشان به زیر آب را داشته باشند. نه تنها جنگل، بلکه بسیاری از مسیرهای اصلی رفت و آمدشان هم مسدود می شود و نیمی از اهالی روستا تا 4 هفته در حصار آب ها قرار می گیرند.

بنابراین با توجه به زمانی که در پارک ملی سوما حضور دارید، ممکن است جهت طی کردن یک مسافت به کفش های مناسب پیاده روی، چوکده یا حتی قایق نیاز پیدا کنید. سوما به معنای سرزمین باتلاقی پارک جنگلی عظیمی است که در دامنه های غربی کوه های ساکالا واقع شده است.

سیل یا فصل پنجم؟ تعبیری زیبا و متفاوت

دلیل بوجود آمدن فصل پنجم در این پارک ملی، موضوع پیچیده ای نیست. در اواخر زمستان جریان رودخانه های متعددی که در این منطقه وجود دارد بر اثر عوامل مختلفی مانند افزایش بارش باران و ذوب شدن یخ های کوهستان افزایش پبدا می نماید. آب رودخانه های Navesti، Halliste، Raudna، Kopu، Toramaa و Lemmjogi در پارک ملی سوما جمع می شوند و تنها رودخانه Nevasti به سمت دریای بالتیک جریان پیدا میکند. اینکه چرا ذوب شدن برف ها و بارش باران تا این حد می تواند روی این منطقه اثر بگذارد به ظرفیت کم رودخانه های پارک بازمی شود.

این عوامل همگی همچون دومینو پشت یکدیگر رقم می خورند تا در نهایت شاهد یک حوضچه طبیعی با مساحت 175 کیلومتر مربع باشیم. حوضچه ای که عظیمترین دشت سیلی در اروپای شمالی محسوب می شود. البته پارک ملی سوما علاوه بر بازدید نمایندگان و حیوانات، زیستگاه 80 روستایی هم می شود. اهالی روستای ریسا (riisa) که در این پارک ملی زندگی می نمایند، این سیل عظیم را با نام Riisaküla می شناسند و با وجود اینکه این سیل مهیب هر سال زندگی شان را درگیر خود می نماید از آن به نیکی یاد می نمایند و آن را پنجمین فصل در کشورشان می نامند.

هنگام سیل عظیم و فرا رسیدن فصل پنجم، طبیعی است که بخشی از پارک چندین متر زیر آب فرو برود. بیشترین آمار ثبت شده از دامنه نوسانات سطح آب تا کنون 5.5 متر بوده است. همینطور گفته شده فصل پنجم پیش از شروع بهار و پس از اتمام زمستان رخ می دهد، اما این یک موضوع همیشگی نیست و هر فصلی که با بارش شدید باران و ذوب شدن برف ها همراه شود، ممکن است در آن فصل پنجم پدید آید. پدیده ای که در سال های 2004 و 2008 موجب شد در تابستان جنگل های پارک سوما زیر آب مدفون شوند.

یک ضرب المثل غربی هست که می گوید: زمانی که زندگی به شما یک لیمو داد، از آن یک لیموناد درست کنید، کاری که کشور استونی به برترین شکل ممکن انجام داد و علاوه بر انتخاب کلمات مناسب برای توصیف یک سیل مهیب، پارک ملی سوما را به منطقه ای توریستی تبدیل کرد. در حال حاضر وب سایت رسمی این پارک در فصل پنجم با دریافت 20 یورو قایق هایی به گردشگران کرایه می دهد تا آن ها به برترین شکل از این پدیده نادر بهره برداری نمایند.

علاوه بر آن، در پارک ملی سوما افراد می توانند با حیات وحش متنوعی روبرو شوند. جایی که حیوانات اهلی و وحشی متنوعی زندگی خود را با شرایط حاضر وفق داده اند. پستانداران و پرندگانی چون گرگ خاکستری، سیاه گوش اورآسیایی، سگ آبی اورآسیایی، گوزن شمالی، گراز وحشی، خرس قهوه ای، عقاب طلائی، باقرقره بید، قو و درنا از جمله جانورانی هستند که در سوما زندگی می نمایند.

منبع: گردشبان

به "استونی؛ کشوری که 5 فصل دارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استونی؛ کشوری که 5 فصل دارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید